MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

BMW:n uutuusfarkun patenttikuvat putkahtivat julkisuuteen – seuraava 3-sarjan Touring näyttää tältä

BMW esitteli viime viikolla ovensa avanneessa Pariisin autonäyttelyssä seitsemännen sukupolven 3-sarjan. Ranskassa paljastettiin vasta porrasperäinen sedan, mutta mallisto täydentyy jo ensi vuonna käytännöllisemmällä farmariversiolla. Se tottelee jo perinteiseen tapaan Touring-nimeä, ja pääpaino on jälleen lifestyle-henkisyydessä maksimaalisen kuljetuskapasiteetin sijasta.

Farmarin lopullisia linjoja ei tarvitse enää arvailla, koska auto putkahti jo julkisuuteen Brasilian patenttiviranomaisten julkaisemissa piirroskuvissa. Paikallinen Quatro Rodas -media huomasi kuvat ensimmäisenä, ja nyt ne ovat päätyneet lukuisille muillekin sivustoille. Otoksista selviää, että uutuuden designissa ei ole minkäänlaisia yllätyksiä B-pilariin asti. Touringin etuosa on nimittäin jo tuttuun tyyliin identtinen sedanin kanssa, mutta peräpäästä löytyy sentään yksilöllisempää otetta.

Sivuikkunalinjassa ei nimittäin ole BMW:n farmareissakin tähän asti käytettyä perinteistä Hofmeisterin taitosta, vaan takimmaisen sivulasin alareuna kohoaa viistosti ylöspäin baijerilaismerkin katumaasturien tai esimerkiksi Volvon viimeisimpien farkkujen tavoin. Takavalot ovat puolestaan litistyneet porrasperän tavoin. 3-sarjan Touringin takalasia ei ole kuitenkaan innostuttu muotoilemaan edeltäjää viistompaan kulmaan, joten tavaratilaa pitäisi olla vähintään entiseen malliin.

Auton ulkomittojen puolesta volyymin pitäisi ainakin kasvaa, koska myös Touring venähtää sedanin tavoin. Akselivälille tulee mittaa 41 milliä entistä enemmän, ja pituus kasvaa noin 85 millin verran. Myös korin vääntöjäykkyyden pitäisi kohentua, ja aiempaa leveämpi raideväli tukevoittaa ajokäytöstä. Uusi sedan on keventynyt parhaimmillaan noin 55 kilolla, joten farmarinkin osalta on odotettavissa vastaavaa painonsäästöä.

Suosittelemme


Touringin moottorivalikoima lienee ainakin alkuvaiheessa identtinen porrasperäversion kanssa. Bensapuolella tarjolla ovat kaksilitraisen turbonelosen 184- ja 258-heppaiset mallit, jotka tottelevat 320i- ja 330i-nimiä. Tehokkaimpana bensiinimoottorina palvelee M340i:n lähes 390-hevosvoimainen turbokuutonen, ja myöhemmin tarjolle saattaa tulla pistokehybridikin. Dieseleitäkään ei unohdeta, ja niiden osalta valikoima koostuu kaksilitraisen nakuttajan 150- ja 190 heppaisista versioista sekä kolmen litran suorasta kuutosesta, joka luovuttaa 265 pollea.

LähdeCarscoops

Lue lisää