BMW toi melko tarkalleen vuosi sitten julkisuuteen 4-sarjan pohjalta tehdyn i4-sähköauton konseptiversion. Nyt baijerilaiset lanseerasivat i4:n tuotantomallin, joka heittää kovan haasteen mm. Tesla Model 3:n suuntaan.
I4:n perustana on käytetty 4-sarjan neliovista Gran Coupé -versiota, jota ei ole esitelty vielä polttomoottoriautonakaan. Niinpä i4 kertoo samalla moniovisen 4-sarjan muodot, jotka eivät kuitenkaan sisällä suuria yllätyksiä. Kattolinja jatkuu hieman kaksiovista coupéa pidemmälle, ja takimmaisen kattopilarin ns. Hofmeisterin taitos on leikattu samaan tyyliin kuin jo markkinoilla olevassa varsinaisessa coupéssa. Koska i4 on tehty Nelosen pohjalta, keulalta löytyvät luonnollisesti myös pitkälle puskuriin ulottuvat jättimunuaiset.
Sähköautossa ne ovat umpinaiset, mutta munuaismaskin palikkatyyliset koristeet ovat pitkälti samanlaiset kuin polttomoottorilla varustetussa 4-sarjassa. Omaleimaisuutta i4:ään tuovat uusiksi laitetut puskurit, kyljen tasolle upotetut ovenkahvat, BMW:n sähköautojen tunnusmerkkinä toimivat siniset tehosteet sekä melko umpinaiset vanteet, joiden design noudattaa i3:ssa ja i8:ssa nähtyjä ratkaisuja. Maskia lukuun ottamatta muotoilu on hyvin hillittyä, joten auton pitäisi olla myös traditionalistien makuun. Baijerilaismerkki korostaakin, että i4 on aito BMW sekä ulkonäkönsä että luokkansa parhaaksi mainostetun ajodynamiikkansa osalta.
Suosittelemme
Kun neliovinen sähkö-coupé tuodaan markkinoille myöhemmin tänä vuonna, tarjolle tulee useita eri tehoversioita ja akkukapasiteetteja. Toimintasäde on parhaimmillaan 590 kilometriä, mutta sitä ei vielä kerrota, millaisella voimalinjalla ja akulla varustettu versio yltää tähän lukemaan. Tehokkaimmassa mallissa on puolestaan 530 hevosvoiman huipputeho ja noin neljän sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan. Tehoversio lienee samalla ensimmäinen M-brändätty sähköauto, mutta se asemoidaan ”aitojen” M-autojen sijasta pykälää miedompaan M Performance -kategoriaan.
I4:n sisustasta ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta autoon tulee ainakin tuore iDrive 8 -tietoviihdejärjestelmä. Siinä on uusi käyttöliittymä, ja etäpäivitystenkin pitäisi onnistua. Systeemiä käytetään 14,9-tuumaiselta keskinäytöltä, kun taas digitaalinen mittaristo on 12,3-tuumainen. Muuten sisätilojen design noudattanee kaksiovisesta 4-sarjasta tuttua tyyliä, mutta takana on neliovisessa mallissa luonnollisesti enemmän tilaa. Muutamien sähköautokilpailijoiden avaruutta i4 ei kuitenkaan tarjoa, koska sen tilankäyttöä rajoittavat polttomoottorin ehdoilla tehdyt ratkaisut.
I4:n perusversiot ovat perinteiseen BMW-tyyliin takavetoisia, mutta ainakin M-brändätty huippumalli raapii joka nurkasta. Jäämme odottelemaan auton tarkkoja teknisiä tietoja ja sisäkuvia, jotka julkaistaan todennäköisesti jo muutaman viikon päästä.