BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen jälkeen baijerilaisten into hiipui, mutta nyt täyssähköisiä uutuuksia on jälleen tulossa.
Niistä ensimmäisenä markkinoille ehtinee X3-katumaasturin täyssähköversio iX3, joka on jo aivan testausvaiheensa loppusuoralla. Baijerilaiset eivät kuitenkaan tyydy pelkkään SUV:hen, vaan myös coupé-henkistä sähköautoa havitteleville tulee oma vaihtoehtonsa. I4-nimen saava uutuus tehdään seuraavan sukupolven 4-sarjan Gran Coupén pohjalta, ja auto eroaa vain umpinaisen munuaismaskinsa ja muutamien muiden yksityiskohtiensa osalta polttomoottorisisaristaan.
Tesla Model 3:n ja Model S:n haastava tuotantomalli lanseerataan ensi vuonna, mutta autosta annetaan esimakua jo ensi viikolla avautuvassa Geneven autonäyttelyssä. Siellä nähdään Concept i4:ksi nimetty tutkielma, joka lienee hyvin lähellä lopullista tuotantoversiota. Konseptista nyt julkaistu tiiserivideo paljastaa jo luiskaperämallisen auton sivuprofiilin, mutta muita muotoiluyksityiskohtia joudutaan odottelemaan ensi viikkoon asti. Ainakin Bemarin uusimman linjan mukaiset jättimunuaiset nähdään myös Concept i4:n nokalla, mutta niiden umpinaisuus saattaa tehdä keulan ilmeestä astetta helpommin sulateltavan.
Baijerilaismerkin korulauseiden mukaan tutkielma yhdistää modernin ja sporttisen tyylikkään designin neliovisen Gran Coupén tilavuuteen ja käytännöllisyyteen. Parasta autossa lienee kuitenkin paikallisiin nollapäästöihin kykenevä tehokas sähkövoimalinja. Teholukemaksi ilmoitetaan peräti 530 heppaa, eli rutkasti enemmän kuin nykyisessä M3:ssa tai M4:ssä. Voima välitetään todennäköisesti kaikille neljälle pyörälle, koska satasen lukeman pitäisi olla taulussa noin neljässä sekunnissa. Huippunopeus jää puolestaan polttomoottorisisarille, mutta Concept i4:n luvataan kuitenkin yltävän kahdensadan paremmalle puolelle.
Suosittelemme
Sähkövoimalinja saa virtansa akkupaketilta, jonka painoksi ilmoitetaan noin 550 kiloa ja kapasiteetiksi 80 kWh. WLTP-syklin mukaisen toimintasäteen pitäisi olla 600 kilometrin luokkaa, ja akut saa 80-prosenttisesti täyteen noin 35 minuutissa. Kuuden minuutin pikalataus antaa puolestaan noin 100 kilometrin ajoon riittävän virtamäärän. Jäämme odottelemaan tutkielman esittelyä Genevessä ja ennen kaikkea sitä, toteutuvatko nämä arvot myös ensi vuodelle luvatussa tuotantomallissa.