Jättimunuaisilla ja myöskin jättimäisillä ulkomitoilla siunattu BMW X7 ei ole välttämättä baijerilaismerkin perinteisten ystävien mieleen, mutta seitsemänpaikkainen möhkö on silti käynyt mukavasti kaupaksi. X7 on kaukana pesunkestävästä maastoautosta, mutta nyt siitä tuli sellainen saksalaisen Manhartin ansiosta.
Wuppertalissa majaansa pitävä tuning-paja on keskittynyt jo pitkään BMW:n tuotteisiin, mutta nyt esitellyn luomuksen kaltaista maasturia siltä ei ole vielä koskaan nähty. Lähtökohtana on käytetty tupla-ahdetulla bensakasilla ryyditettyä M50i -versiota, joka tottelee MHX7 650 Dirt Edition 2 -nimeä Manhartin käsittelyn jälkeen. Autoon on haettu Mad Max -tyylistä lopun aikojen henkeä, mikä on toteutettu mattapintaisella teippauksella ja niittejä jäljittelevillä nastoilla.
Korin mattamusta pinta näyttää harjatulta, ja se kestää kuulemma konepesunkin. 2,4 tonnin painoisen SUV:n maastokelpoisuuttakin on haluttu parantaa, ja niinpä ilmajousitetun alustan maavaraa on kasvatettu 22 senttimetristä 26 senttiin. Lisäksi auton alle on sovitettu 20-tuumaiset Black Rhino -vanteet, joiden ympärille on kietaistu karkeakuvioiset Maxxis Bighorn MT 764 -renkaat koossa 305/50 R20. Tämän myötä entisellä katumaasturilla pitäisi pärjätä myös kivikkoisilla tai mutaisilla poluilla.
Suosittelemme
Pellin alla piilevää tekniikkaakaan ei ole unohdettu. 4,4-litraisen tuplaturbokasin huipputeho on saatu nostettua peräti 650 heppaan tehtaan ilmoittamasta 530 hevosvoimasta. Lisäpotku on vaatinut muutakin kuin pelkän moottorinohjaussoftan päivityksen, ja niinpä Manhartin X7:n voimanlähde on saanut uuden softan lisäksi vastapainetta vähentävän downpipen HJS Emission Technologyltä sekä läpillä varustetun ja ruostumattomasta teräksestä valmistetun takimmaisen äänenvaimentimen. Maksimivääntö on kasvanut näillä toimenpiteillä 750 newtonmetristä 920 newtoniin.
Näillä voimavaroilla vakio kahdeksanpykäläinen automaatti alkaisi olla jo äärirajoillaan, joten Manhart on vahvistanut laatikkoa ja vaihtanut esimerkiksi momentinmuuntimen. MHX7 650 Dirt Edition 2 on saatavilla heti, mutta pankkitilin saldo kannattaa varmistaa ennen kuin ottaa yhteyttä virityspajaan. Mad Max -henkinen X7 maksaa nimittäin Saksassakin 172 550 euroa, ja Suomen päästöpohjaisen autoveron myötä bensakasilla varustettu jätti tulisi vielä huomattavasti kalliimmaksi.