BMW:n M-valikoima laajenee taas katumaasturien suuntaan – tässä on ensimmäinen kuva upouudesta X4 M:stä

BMW:n Motorsport-divisioona aloitti toimintansa moottoriurheilun parissa jo 1970-luvun alussa, mutta vasta saman vuosikymmenen loppupuolella oli ensimmäisen katumallin vuoro. Keskimoottorinen M1-superauto piirtyi aikakirjoihin autohistorian legendana, ja seuraavaksi valikoima laajeni arkikäyttöönkin sopiviin M3:een ja M5:een.

M-osasto piti pitkään kiinni lähes pyhistä periaatteistaan, joihin kuuluivat takaveto, korkealle kiertävä vaparikone ja manuaalivaihteisto. Niistä on kuitenkin luovuttu vähitellen viimeisten 10 vuoden aikana, ja nykyään M:n tarjontaan kuuluu jopa automaattivaihteisia ja nelivetoisia katumaastureita. X5 ja X6 M:n osalta ollaan menossa jo toisen sukupolven kohdalla, ja kolmas kurkistelee kohta nurkan takana. Pykälää pienemmistä X3:sta ja X4:stä ei ole sen sijaan tarjottu vielä täysiverisiä M-malleja, mutta tämäkin muuttuu pian.

Viime vuonna myyntiin tulleesta viimeisimmästä X3:sta ja juuri markkinoille lanseeratusta coupé-kattoisesta X4-sisarmallista on nimittäin kehitetty jo muutaman vuoden ajan ”aitoja” M-malleja pykälää miedompien M Performance -versioiden rinnalle. Autojen prototyyppejä on ehditty bongata salavalokuvaajien linsseihinkin vielä varsin vahvasti naamioituina, mutta nyt salaisuuden verho raottui kunnolla. Uusi X4 M onnistuttiin nimittäin kuvaamaan auton valmistuspaikkana toimivalla USA:n Spartanburgin tehtaalla ilman rihman kiertämää.

Kuva päätyi meksikolaiselle AutoCosmos-sivustolle, josta se on levinnyt monelle muullekin nettisivulle. X4 M näkyy otoksessa takaapäin, ja auton muotoja on helppo arvioida kuvan hienoisesta rakeisuudesta huolimatta. X4:n mielipiteitä jakava luiskaperämuotoilu on luonnollisesti ennallaan, mutta perää koristaa nyt M:n tavaramerkiksi nousseella diffuusorilla ja neljällä putkenpäällä koristettu takapuskuri.

Etulokasuojatkin saattavat olla hieman vakiomallia leveämmät, mutta asiaa on hankala arvioida tästä kulmasta. Tuplajaloilla varustetut M-sivupeilit erottuvat sen sijaan heti, ja pyörilläkin on reilusti kokoa. Nokasta ei ole vielä kuvia, mutta etupuskuriin tulee todennäköisesti samantyyliset ilmanottoaukot kuin esimerkiksi viimeisimmässä M5:ssä.

Pellin alla murisee tuplaturboahdettu kolmilitrainen suora kuutonen M3:n ja M4:n tavoin. Niistä poiketen X4 M on nelivetoinen, joten katumaasturi saattaa kiihtyä paikaltaan jopa perinteisiä sisarmallejaan nopeammin. Tätä avittaa myös teholukema, joka on huhujen mukaan jopa 460 hevosvoiman luokkaa. Sama voimanlähde tulee korkeampikattoiseen X3 M -sisarmalliinkin, joka on myöskin jo aivan kehitystyönsä loppumetreillä. Ämmän uudet katumaasturit saatetaan esitellä vielä tämän vuoden puolella, jolloin ne pääsevät vastaamaan mm. Mercedes-AMG GLC 63:n heittämään haasteeseen.

Suosittelemme

LähdeCarscoops

Lue lisää