MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

BMW:n M-mallit muuttuvat hybrideiksi

Autonvalmistajakohtaiset päästörajat tiukentuvat jatkuvasti. Vuonna 2020 koko malliston keskimääräiset hiilidioksidipäästöt saavat Euroopan markkinoilla olla enää 95 grammaa kilometriä kohti, mikä saa automerkit melkoisen paineen alle. Tilanne on erityisen haastava tehokkaita sporttimalleja tekeville valmistajille, kuten BMW:n Motorsport-osastolle. BMW:n M-mallit olivat aiemmin aina takavetoisia, manuaali- tai sekventiaalilaatikolla varustettuja ja vapaasti hengittäviä, mutta näistä periaatteista on jouduttu luopumaan kilpailijoiden ja ympäristöpaineiden puristuksessa. M-Bemarit ovat nykyään turboahdettuja, ja valikoimaan kuuluu myös automaattivaihteisia ja nelivetoisia katumaastureita.

Emomerkki BMW on ollut eurooppalaisten automerkkien kärkikastissa hybridi- ja sähköteknologian suhteen. Omaleimainen i3-sähköauto ja futuristinen i8-hybridisportti ovat tuoneet Bemarille roppakaupalla julkisuutta ympäristöystävällisenä premium-valmistajana. Hybriditekniikkaa on käytetty tavallisempienkin autojen kuorissa, ja viimeisimpinä lisäyksinä mallistoon saatiin äskettäin pistokehybridiversiot 2- ja 3-sarjasta.

Nyt myös BMW:n M-divisioona on hyppäämässä samaan junaan. M:n insinöörikaartin johtajistoon kuuluva Dirk Hacker kertoi äskettäin brittiläiselle Auto Express -lehdelle, että tehomallien tulevaisuus on hybrideissä. Motorsport-osaston mielestä mikään autonvalmistaja ei voi tulevaisuudessa välttyä tältä kehityssuunnalta. Ämmä-Bemareissa hybriditekniikkaa ei käytetä pelkästään hiilidioksidipäästöjen pienentämiseksi, vaan autoista aiotaan tehdä sen avulla myös entistä ripeämpiä ja nopeammin kaasuun vastaavia.

Viimeisimpien M-mallien turbokoneet kuuluvat ahdettujen moottorien ehdottomaan eliittiin, mutta niidenkään kaasuvaste ei ole aivan samaa luokkaa kuin Motorsportin viimeisissä vapaasti hengittävissä voimanlähteissä. Turboviivettä on saatu pienennettyä huomattavasti modernin teknologian ansiosta, mutta siitä on hankala päästä aivan täysin eroon. Tässä piileekin hybriditekniikan suuri mahdollisuus. Sähkömoottorin avulla turboviive saadaan poistettua käytännössä kokonaan, jolloin kaasuvaste on parhaiden vaparikoneiden luokkaa, mutta vääntö on ahtimien ja sähkömoottorin ansiosta aivan eri planeetalta. Äänten osalta on kuitenkin hankala pistää vanhoja vapaasti hengittäviä moottoreita paremmaksi.

Ämmä-fanien ei kuitenkaan onneksi tarvitse tyytyä pelkkään sähkömoottorin vinkunaan tulevaisuudessakaan. Dirk Hackerin mukaan BMW M:n asiakkaat eivät ole kiinnostuneita ajamaan kokonaan ilman polttomoottoria, mutta sähkömoottorin suorituskykyä avittavasta vaikutuksesta ollaan kiinnostuneita. Hybriditekniikka tuo tietysti lisäpainoa mukanaan, ja tulevissa sähköavusteisissa Motorsport-malleissa tarvitaankin kevyitä rakenteita. Yksi mahdollisuus on tietysti hiilikuidun entistä laajamittaisempi käyttö mm. i3:n ja i8:n tapaan, mutta materiaalin varjopuolena on sen korkea hinta. Toisaalta M-Bemarit eivät ole koskaan olleet erityisen edullisia, eli niissä on helpompi hyödyntää kalliita materiaaleja kuin perus-BMW:issä.

Lue lisää