BMW:n M-mallit muuttuvat hybrideiksi

Autonvalmistajakohtaiset päästörajat tiukentuvat jatkuvasti. Vuonna 2020 koko malliston keskimääräiset hiilidioksidipäästöt saavat Euroopan markkinoilla olla enää 95 grammaa kilometriä kohti, mikä saa automerkit melkoisen paineen alle. Tilanne on erityisen haastava tehokkaita sporttimalleja tekeville valmistajille, kuten BMW:n Motorsport-osastolle. BMW:n M-mallit olivat aiemmin aina takavetoisia, manuaali- tai sekventiaalilaatikolla varustettuja ja vapaasti hengittäviä, mutta näistä periaatteista on jouduttu luopumaan kilpailijoiden ja ympäristöpaineiden puristuksessa. M-Bemarit ovat nykyään turboahdettuja, ja valikoimaan kuuluu myös automaattivaihteisia ja nelivetoisia katumaastureita.

Emomerkki BMW on ollut eurooppalaisten automerkkien kärkikastissa hybridi- ja sähköteknologian suhteen. Omaleimainen i3-sähköauto ja futuristinen i8-hybridisportti ovat tuoneet Bemarille roppakaupalla julkisuutta ympäristöystävällisenä premium-valmistajana. Hybriditekniikkaa on käytetty tavallisempienkin autojen kuorissa, ja viimeisimpinä lisäyksinä mallistoon saatiin äskettäin pistokehybridiversiot 2- ja 3-sarjasta.

Nyt myös BMW:n M-divisioona on hyppäämässä samaan junaan. M:n insinöörikaartin johtajistoon kuuluva Dirk Hacker kertoi äskettäin brittiläiselle Auto Express -lehdelle, että tehomallien tulevaisuus on hybrideissä. Motorsport-osaston mielestä mikään autonvalmistaja ei voi tulevaisuudessa välttyä tältä kehityssuunnalta. Ämmä-Bemareissa hybriditekniikkaa ei käytetä pelkästään hiilidioksidipäästöjen pienentämiseksi, vaan autoista aiotaan tehdä sen avulla myös entistä ripeämpiä ja nopeammin kaasuun vastaavia.

Viimeisimpien M-mallien turbokoneet kuuluvat ahdettujen moottorien ehdottomaan eliittiin, mutta niidenkään kaasuvaste ei ole aivan samaa luokkaa kuin Motorsportin viimeisissä vapaasti hengittävissä voimanlähteissä. Turboviivettä on saatu pienennettyä huomattavasti modernin teknologian ansiosta, mutta siitä on hankala päästä aivan täysin eroon. Tässä piileekin hybriditekniikan suuri mahdollisuus. Sähkömoottorin avulla turboviive saadaan poistettua käytännössä kokonaan, jolloin kaasuvaste on parhaiden vaparikoneiden luokkaa, mutta vääntö on ahtimien ja sähkömoottorin ansiosta aivan eri planeetalta. Äänten osalta on kuitenkin hankala pistää vanhoja vapaasti hengittäviä moottoreita paremmaksi.

Ämmä-fanien ei kuitenkaan onneksi tarvitse tyytyä pelkkään sähkömoottorin vinkunaan tulevaisuudessakaan. Dirk Hackerin mukaan BMW M:n asiakkaat eivät ole kiinnostuneita ajamaan kokonaan ilman polttomoottoria, mutta sähkömoottorin suorituskykyä avittavasta vaikutuksesta ollaan kiinnostuneita. Hybriditekniikka tuo tietysti lisäpainoa mukanaan, ja tulevissa sähköavusteisissa Motorsport-malleissa tarvitaankin kevyitä rakenteita. Yksi mahdollisuus on tietysti hiilikuidun entistä laajamittaisempi käyttö mm. i3:n ja i8:n tapaan, mutta materiaalin varjopuolena on sen korkea hinta. Toisaalta M-Bemarit eivät ole koskaan olleet erityisen edullisia, eli niissä on helpompi hyödyntää kalliita materiaaleja kuin perus-BMW:issä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...