BMW:n ikoninen coupé tekee paluun – uusi 3.0 CSL esitellään vielä tämän vuoden aikana

BMW:n M-divisioona juhlii tänä vuonna puolen vuosisadan mittaista taivaltaan. Juhlan kunniaksi on jo esitelty monia uutuuksia ja erikoismalleja, mutta kaikkein odotetuin tulokas antaa vielä odottaa itseään.

Tähän mennessä M:n juhlavuosi on tuonut mukanaan M4 CSL:n sekä farmarikorisen M3 Touringin, ja M-valikoiman lippulaivaksi asettuvasta XM-katumaasturistakin on nähty jo tiiserikuvia. Baijerilaiset kertoivat kuitenkin Ison-Britannian Goodwood Festival of Speedissä M3 Touringin lanseerauksen yhteydessä, että loppuvuosi tuo vielä mukanaan todellisen erikoismallien erikoismallin. Paria päivää myöhemmin autosta julkaistiin myös ensimmäiset tiiserikuvat vielä markkinointihenkisen naamioteipin peitossa.

Uutuus saa nimekseen erittäin vahvojen huhujen mukaan 3.0 CSL, eli kyseessä on uudelleentulkinta 1970-luvun legendaarisesta coupésta, jonka Batmobileksi nimetty kisaversio dominoi aikansa ratakilpailuja. BMW esitteli aiheesta jo seitsemisen vuotta sitten BMW 3.0 CSL Hommage Conceptiksi ristityn tutkielman, joka kertoi miltä viiden vuosikymmenen takainen ikoni voisi näyttää nykypäivään tuotuna.

Niinpä lähikuukausina esiteltävän uutuuden designissa hyödynnetään konseptiautossa nähtyjä elementtejä. Autoa ei kuitenkaan lähdetä tekemään täysin tyhjästä, vaan lähtökohtana palvelee tuore M4 CSL. Näin esimerkiksi kokonaan uuden mallin vaatimia törmäystestejä ei tarvitse tehdä. Suurin osa koripaneeleista on kuitenkin yksilöllisiä, mutta muotoilun yksityiskohtia joudutaan vielä odottelemaan viralliseen esittelyyn saakka. Tiiserikuvista erottuu jo, että auto saa esikuvan kaltaiset levikkeet sekä spoilerit, ja maski on suorastaan yllättävän pieni baijerilaisten muihin viime aikojen uutuuksiin verrattuna.

Suosittelemme

Tekniikka vastaa mallinimeä, eli kulusta vastaa M4 CSL:n kolmilitrainen tuplaturbokuutonen. Teholukema nostetaan kuitenkin yli 600 hevosvoimaan, ja potku välitetään takapyörille ilmeisesti perinteisen kuusipykäläisen manuaalin kautta. Myös paino saattaa laskea jonkin verran jo valmiiksi kevennettyyn M4 CSL:ään verrattuna, ja alustan säädöt kelpaisivat radallekin.

Uusi 3.0 CSL jää vain harvojen herkuksi, koska autoa aiotaan valmistaa ainoastaan 50 yksilön erä. Harvinaisuuden varmistaa myös hinta, joka saattaa olla jopa 750 000 euron luokkaa ennen veroja.

LähdeCarscoops

1 KOMMENTTI

  1. Täys feikki. Pelkkä rahat pois hölmöiltä-malli, ei jatkoon. Pelkkä ylipainoinen muka-urheiluauto. Viimeinen oikea ämmä oli e30. Sen jälkeiset kaikki vain ylipainoisia plösöjä. Oikeassa urheiluautossa ei ole esim sähkölaseja tai penkkejä…. Lisää turhaa painoa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat