MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

BMW:n hirviömäinen SUV bongattiin lähes ilman naamiointia – XM ei ole kaunistunut edes matkalla tuotantomalliksi

BMW aiheutti melkoisen kohun viime vuoden lopulla esittelemänsä Concept XM:n myötä. Citroënilta lainatun nimen sijasta kohun keskipisteessä oli luomuksen muotoilu, jota ei voinut väittää kauniiksi tai tyylikkääksi kirveelläkään.

Sanonta kirveellä veistetty tuli sen sijaan mieleen möhkälemäisen crossover-konseptin muotoja katsoessa. Jotkut jäivät ehkä toivomaan, että asia korjaantuisi tuotantomallin kohdalla, koska autojen designilla on tapana laimistua tai joissakin tapauksissa jopa vesittyä matkalla tuotantomalliksi. XM:n kohdalla näin ei kuitenkaan käynyt, vaan tuotantoauto on lähes yhtä brutaalin näköinen kuin viimevuotinen tutkielma.

XM:n tuotantoversio onnistuttiin vangitsemaan linssille lähes ilman naamiointia, kun auto odotteli ilmeisesti lentokonekuljetusta. Niinpä kuvassa näkyviä valkoisia teippejä ei ole laitettu hämäystarkoituksessa, vaan ne toimivat kuljetussuojana. XM:n muodoissa ei hämmennä pelkkä naamailme, vaan myös mittasuhteet ovat erikoiset. Sivulasit ja myös tuulilasi ovat nykyautoksi varsin pystyssä kulmassa, minkä pitäisi taata brutaalin tyylin lisäksi myös runsaammat sisätilat.

Auton keulaa dominoivat konseptille uskolliset kahdeksankulmaiset munuaiset, joita on höystetty vielä M5 CS:n mieleen tuovalla kullanhohtoisella sävyllä. Suojateipin alle jäävät etuvalot ovat puolestaan kahdessa tasossa uuden 7-sarjan ja Concept XM:n tavoin. Ylemmät viirut toimivat päiväajovaloina, kun taas alemmat ajovalot on visuaalisesti piilotettu osaksi puskurin ilmanottoaukkoja. Kylkilinjaa dominoi lokasuojien kulmikkaiden pullistusten lisäksi terävä taitos, joka kätki vielä tutkielmassa sisäänsä ovenkahvat. Tuotantoautossa ne ovat kuitenkin perinteistä mallia ja hieman alempana ovessa.

Suosittelemme


Peräpääkin on BMW:n julkaisemien virallisten naamiokuvien perusteella hyvin lähellä konseptia, eli takakulmien kantikkaat tuplaputkenpäät ovat toistensa päällä ja katon keskiosassa on voimakas syvennys. Kojelautaan tulee baijerilaisten viime aikoina suosima kulmikas leveä ruutu, mutta suurin osa sisustasta on BMW:n julkaisemissa omissa kuvissa vielä peitteiden alla. XM:n tuotanto alkaa joulukuussa, eli auto esitellään todennäköisesti lähikuukausina osana M-divisioonan 50-vuotisjuhlallisuuksia.

Aluksi markkinoille tulee sähköapua hyödyntävä tuplaturbokasi, joka tarjoaa reilut 650 heppaa ja 800 newtonmetriä. Valikoima täydentyy myöhemmin Concept XM:n kaltaisella hybridillä, jossa on jo vajaat 750 hevosvoimaa ja tasan 1000 newtonia, joten ehkäpä ulkonäkö jää sivuseikaksi kaasua painettaessa. Toisaalta pelkän sähkön turvin pitäisi päästä vajaat 50 kilometriä, joten XM:llä on toinenkin puolensa.

LähdeCarscoops

Lue lisää