BMW:n crossover-uutuudesta julkaistiin ensimmäiset kuvat – X2 on kuin kotonaan asfalttiviidakossa

BMW:n katumaasturi- ja crossover-valikoima on paisunut kuin pullataikina viime vuosina. Ensimmäisen coupé-kattoisen SUV:n tittelin napannut X6 tuotiin markkinoille jo vuonna 2008, ja X5:een perustuva auto on ehtinyt tätä nykyä jo toiseen sukupolveensa. X6:lle kehitettiin myös samalla kaavalla tehty pikkuveli X3:n pohjalta, joka sai luonnollisesti X4-nimen. Baijerilaismerkin coupé-henkisten crossovereiden valikoima ei kuitenkaan jää tähän, koska sarja täydentyy pian X2:lla.

Siitä annettiin esimakua jo viimesyksyisessä Pariisin autonäyttelyssä esitellyllä konseptilla, ja tuotantoversiota on testattu ahkerasti viime kuukausina. Salavalokuvien perusteella tuotantomalli vaikutti olevan varsin lähellä konseptiautoa, ja nyt tälle saatiin vahvistus. BMW julkaisi nimittäin crossover-uutuudestaan ensimmäiset viralliset kuvat, joissa auto on enää kevyesti naamioitu.

Otokset julkaistiin ensimmäisenä Highsnobiety-nimisessä lifestyle-blogissa, mikä kertoo paljon X2:lle tavoitellusta kohderyhmästä. Auton pitäisi vedota urbaanissa asfalttiviidakossa asuviin trenditietoisiin ostajiin, jotka arvostavat crossoverin muodikkuutta ja coupé-tyylin mukanaan tuomaa yksilöllisyyttä. X2 ei ole kuitenkaan isoveljiensä tapainen luiskaperä, vaan pikemminkin madalletulla kattolinjalla varustettu hatchback.

Uutuuden mittasuhteet kertovat lahjomattomasti, että se perustuu etuvetopohjaisen X1:n perusrakenteelle. Muotoilussa on kuitenkin lähdetty uusille urille. X2 on nimittäin Bemarin ensimmäinen tuotantomalli, jossa käytetään muutamissa konsepteissa nähtyä ”ylösalaisin” käännettyä munuaismaskia. Lisäksi C-pilareissa on konseptiauton tapaan BMW:n propellimerkit. Tämä muotoilukikka on kaivettu historian hämäristä, koska sitä käytettiin baijerilaisten 1960- ja 1970-lukujen klassisissa coupéissa. X2:n takapäässä on puolestaan samaa henkeä kuin viimeisessä 6-sarjassa ja tulevassa 8-sarjassa.

Suosittelemme

Uutuuden tekniikka noudattaa X1:stä tuttuja linjoja, eli perusmallit ovat etuvetoisia. Tehokkaampien versioiden pariksi saa toki xDrive-nelivedon, ja moottorivalikoima koostuu pääosin ahdetuista neloskoneista sekä bensa- että dieselversioina. Huipulle asettunee yli 300-heppainen xDrive 35i, ja pistokehybridi seuraa varmasti perässä. Tekniset tiedot ja lopulliset viralliset kuvat julkaistaan varmasti pian, koska X2 saa ensi-iltansa syyskuisessa Frankfurtin autonäyttelyssä.

LähdeCarscoops

Lue lisää