BMW:n 8-sarja tekee paluun

Bemarin 8-sarja oli baijerilaismerkin iso kaksiovinen luksuscoupé, jota valmistettiin peräti 10 vuoden ajan 1980-luvun lopulta lähtien. Auto oli täynnä aikansa huipputekniikkaa, ja maliiston yläpään versioita vauhditti tehokas V12. Hienot ominaisuudet nostivat kuitenkin myös hinnan pilviin, ja niinpä ison coupén myyntimäärät jäivät varsin pieniksi. Tästä huolimatta BMW on aika ajoin leikitellyt ajatuksella uudesta 8-sarjasta, ja vuonna 2013 merkki esitteli artikkelikuvassa näkyvän kookkaan coupé-konseptin, joka ristittiin Gran Lussoksi. Italialaishenkinen nimi johtui siitä, että tutkielma oli maineikkaan Pininfarinan muotoilema.

Näyttävä konseptiauto sai monet toivomaan ison coupén paluuta Bemarin mallistoon, mutta baijerilaismerkin johtajat kielsivät vielä pari vuotta sitten uuden 8-sarjan olevan suunnitteilla. Nyt brittiläinen Autocar on kuitenkin saanut päinvastaisia tietoja. 8-sarja herätetään kuulemma henkiin BMW:n uudeksi lippulaivaksi, joka pystyisi kilpailemaan tasapäisesti mm. Mercedes Benz S-luokan coupé-mallin ja Bentley Continental GT:n kanssa. Tällä hetkellä Bemarin isoin coupé on 6-sarja, joka pohjautuu 5-sarjaan ja on pykälää pienempi kuin Mersun kaksiovinen luksusmalli.

Juuri stuttgartilainen arkkivihollinen on BMW:n uusien coupé-suunnitelmien takana. Mersun S-luokan mallisto on nimittäin nykyään varsin laaja, ja siihen kuuluu perinteisen sedanin ja coupén lisäksi viime syksynä esitelty avomalli sekä ultraylelliset Maybach-versiot kahdella akselivälillä. Ässän eri malleja saatiinkin viime vuonna kaupaksi yli 125 000 kappaletta, kun taas BMW joutui tyytymään 7-sarjan kohdalla vain reilun 36 000 yksilön myyntimäärään. Mersun S-luokka on menestynyt erityisen hyvin tärkeillä markkina-alueilla, kuten USA:ssa ja Kiinassa. Tänä vuonna Bemarin 7-sarjan myyntilukujen odotetaan nousevan uuden korimallin myötä noin 70 000 kappaleeseen, mutta ero Ässämersuun jää silti tuntuvaksi. BMW on jopa tehnyt sisäisiä tutkimuksia, joiden mukaan Mersu nettoaa peräti 30 000 euroa jokaisesta myymästään S-luokasta. Kun myyntimäärien erot otetaan huomioon, Mercedes tekee S-luokan avulla jopa miljardi euroa suuremman voiton kuin Bemari 7-sarjallaan.

Uuden 8-sarjan suunnitellaan tulevan tuotantoon Saksassa sijaitsevassa Dingolfingin tehtaassa noin vuonna 2020, ja BMW:n tulevassa lippulaivassa on tarkoitus käyttää monia yhteisiä rakenteita Seiskan kanssa. Tämä tarkoittaa mm. alumiinin ja hiilikuidun yhdistämistä korikehikossa painon säästämiseksi. Auton lopullista ilmiasua ei ole kuitenkaan vielä päätetty. BMW:n pääjohtaja Harald Krüger haluaa laajentaa merkin luksusmallien tarjontaa, ja hänen eteensä on tuotu kaksi vaihtoehtoa uudeksi 8-sarjaksi.

Ensimmäinen ehdotelma on neliovinen, eli se olisi tavallaan kuin isompi ja ylellisempi 6-sarjan Gran Coupé. Toinen vaihtoehto on klassisempi kaksiovinen coupé, jonka seuraksi olisi tarkoitus tuoda Mersun S-luokan tavoin myös avoversio. Tulevasta 8-sarjasta esitellään Autocarin tietojen mukaan konseptiauto vuonna 2018, joka kertoo BMW:n valitseman suunnan. Vaikka uudesta lippulaivasta tuleekin hinnakas, se jättää kuitenkin tuntuvan hajuraon BMW Groupin absoluuttiseen luksusbrändiin, eli Rolls-Royceen.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...