BMW:ltä tulee entistä edullisempia pistokehybridejä – 320e ja 520e tarjoavat 204 hevosvoiman kokonaistehon sekä nelivedon lisävarusteena

BMW:n 330e- ja 530e-pistokehybridit ovat nousseet monissa maissa mallistojensa myyntisuosikeiksi. Nyt ne saavat seuraa pykälää miedommista hybrideistä.

Baijerilaismerkki lanseerasi 320e- ja 520e-nimeä kantavat uutuusmallit, joiden myynti alkaa Euroopan markkinoilla jo maaliskuussa. Kumpaakin saa sekä porrasperänä että perhekäyttöön paremmin sopivana Touring-farmarina. Näidenkin plugareiden bensakoneena toimii kaksilitrainen turbonelonen, joka luovuttaa yksinään 163 hevosvoiman tehon. Sähkömoottorin tuottaman lisäpotkun kanssa kokonaisteho kirjataan 204 hepan lukemaan, kun taas vääntöä riittää 350 newtonmetrin verran.

Voimalinja on yhdistetty BMW:n monista muistakin malleista tuttuun kahdeksanportaiseen automaattiin, ja pelkkään takavetoon ei tarvitse tyytyä. Näidenkin mallien lisävarustelistalta löytyy nimittäin xDrive-neliveto, joka haukannee ainakin Suomessa leijonanosan myynnistä. Takavetoinen 320e sedan kiihtyy nollasta sataan 7,6 sekunnissa, ja Touring-farkulla kestää samassa suorituksessa kolme sekunnin kymmenystä pidempään. Huippunopeudet ovat 225 ja 220 km/h.

Joka nurkasta raapiva 320e xDrive Touring kiihtyy puolestaan satasen nopeuteen 8,2 sekunnissa ja yltää 219 km/h:n huippuihin. 520e sedanin ja Touringin kiihtyvyyslukemiksi kerrotaan 7,9 ja 8,2 sekuntia, kun taas huippunopeudet ovat 225 ja 218 km/h. Kaikilla malleilla pääsee parhaimmillaan 140 km/h:n vauhtia pelkän sähkön turvin, joten ahkera lataaja pääsisi Suomessa ajelemaan lähes aina pelkällä sähköllä.

Suosittelemme

320e sedanin WLTP-standardin mukaiseksi sähköiseksi toimintasäteeksi ilmoitetaan 48-57 kilometriä, ja Touringin vastaava lukema on 46-54 km. Porrasperäisen 520e:n rangeksi kerrotaan puolestaan 41-55 kilometriä, ja Touringin arvo on 45-51 km. Takapenkin alle sijoitettua 12 kWh:n akkua voi ladata parhaimmillaan 3,7 kilowatin teholla, jolloin sen luvataan täyttyvän 80-prosenttisesti 2,6 tunnissa. Täyteen lataaminen vie puolestaan 3,6 tuntia.

320e:ssä on 40 litran tankki, ja 520e:hen menee maksimissaan 46 litraa bensaa. 320e sedanin, 520e sedanin, 320e Touringin ja 520e Touringin tavaratilojen vetoisuudet ovat tässä järjestyksessä 375, 410, 410 ja 430 litraa. Vakiovarusteiden joukkoon kuuluu täysin digitaalinen BMW Live Cockpit Plus -mittaristo, jota on täydennetty Connected Package Professional -nimisellä paketilla. Sen myötä pääsee käyttämään baijerilaismerkin monia digitaalisia palveluita, ja myös esimerkiksi ilmastointia sekä auton lämmitystä voi säätää älypuhelimen sovelluksen avulla.

Näistä pistokehybridiuutuuksista voi tulla BMW:n myydyimmät mallit Suomessa, joten jäämme odottelemaan hintojen julkaisua jo pikapuoliin.

LähdeCarscoops

Lue lisää