MAINOS: FOSTO

BMW XM:n tuotantomalli esiteltiin – M-divisioonan tehokkain ja isoin auto ei taatusti jätä kylmäksi

BMW toi noin vuosi sitten julkisuuteen röyhkeän näköistä jätti-crossoveria enteilleen XM-konseptin. Nyt on tuotantoauton vuoro, joka ei ole muuttunut juurikaan helpommin sulateltavaksi.

Baijerilaismerkin sporttiosaston lippulaivaksi asettuvan XM:n muodot ovat möhkälemäiset, tarkastelipa autoa mistä suunnasta tahansa. Traditionalistien mielestä kyseessä on varmasti jo lähes pyhäinhäväistys, koska XM on M:n ensimmäinen täysin oma malli sitten 1970-luvun legendaarisen M1:n. Uutuuteen on kuitenkin yritetty tuoda muutama viittaus yli neljän vuosikymmenen takaiseen superautoon. Kyljen yläosan koristelistan on kuulemma tarkoitus tuoda mieleen M1:n musta kylkilista, ja peräpäästä löytyvissä BMW:n tuplalogoissakin on jotakin kovin tuttua.

Kullansävyisillä kehyksillä höystetyt jättimunuaiset uhkaavat kuitenkin mennä jo kitschin puolelle, ja munuaismaskin reuna on jopa valaistu pimeällä. Etupuskurin ilmanottoaukot ovat luonnollisesti isot, ja ”kaksikerroksiset” etuvalot edustavat uudessa 7-sarjassa sekä X7:n faceliftissä nähtyä tyyliä. Takavalot ovat vähemmän bumerangimaiset kuin konseptissa, mutta päällekkäiset tuplaputkenpäät ovat päässeet tuotantoon asti.

Sisusta vaikuttaa ulkokuoreen verrattuna suorastaan tavanomaiselta, mutta tietty erikoisuudentavoittelu näkyy täälläkin. XM:n saa neljä eri varustetasoa, ja esimerkiksi sisäkattoon on tarjolla kolmiulotteinen prismaoptiikka, jonka valaistus on toteutettu 100 ledin avulla. Vakiovarusteluun kuuluu nelialueilmastoinnin lisäksi esimerkiksi tuulilasin heijastusnäyttö, 12,3- ja 14,9-tuumaiset kaarevat näytöt sekä Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä. Lisähintaan saatavilla on vielä Bowers & Wilkinsin arvokkaampi systeemi.

Ajoavustintarjonta on kattavampi kuin yhdessäkään tähänastisessa M-Bemarissa, ja kulusta vastaa uutta 4,4-litraista tuplaturbokasia sekä sähkömoottoria hyödyntävä pistokehybridijärjestelmä. 653 hevosvoiman kokonaisteho ja 800 newtonin vääntö kiidättävät nelivetoisen kolossin 4,3 sekunnissa nollasta sataan, ja vaihteistona palvelee kahdeksanpykäläinen M Steptronic -automaatti. Kolmesta ajomoodista yksi on täyssähköinen, jolloin paikallisesti päästöttömästi päästään parhaimmillaan 140 km/h:n vauhtia. Sähköiseksi toimintasäteeksi kerrotaan 82-88 km, ja akkukapasiteetti on 25,7 kWh.

Suosittelemme

Ajettavuuteen vaikuttavia parametrejä esimerkiksi ohjauksen, xDrive-nelivedon sekä jarrujen suhteen voi muuttaa napin painalluksella, ja sama koskee jarrutusenergiaa talteen ottavan rekuperaation voimakkuutta. XM:ssä on myös ensimmäisenä M-mallina ns. integraali-aktiiviohjaus, mutta sekään ei taida saada häivytettyä hurjaa yli 2,7 tonnin painoa.

M:n ensimmäisen pistokehybridin ja tehokkaimman sarjatuotantoauton tuotanto USA:n Spartanburgissa alkaa joulukuussa, mutta auto lanseerataan markkinoille vasta ensi huhtikuussa. Ensi vuoden syksyllä perässä seuraa vielä XM Label Red -niminen huippuversio, jossa on peräti 748 heppaa ja tasan 1000 newtonmetriä.

LähdeAuto Bild

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.