Kun BMW lanseerasi jättimäisen X7-katumaasturin markkinoille kolmisen vuotta sitten, huomiota herättivät auton koon lisäksi keulailmettä dominoivat massiiviset munuaiset. Nyt niitä täydentävät faceliftin myötä syntyneet ”kaksikerroksiset” valot.
Vastaava naamailme nähdään myös ensi viikolla esiteltävässä uudessa 7-sarjassa sekä i7-sähköversiossa, mutta X7 ehti ensin. Katumaasturin ylemmät valot ovat itse asiassa pelkät päiväajovaloledit, kun taas varsinaiset ajovaloumpiot on tummennettu muistuttamaan puskurin ilmanottoaukkoja. Munuaisten koko on suurin piirtein ennallaan, mutta uuden valojärjestelyn ansiosta maski ei vaikuta enää aivan yhtä massiiviselta.
Toisaalta munuaismaskiin saa nyt jopa valaistuksen joukosta erottautumiseksi. Kylkilinjassa ei ole juuri mitään eroa entiseen, mutta X7:n alle saa parhaimmillaan 23-tuumaiset, eli BMW:n sarjatuotantoautojen historian suurimmat pyörät. Myös takapään muutokset ovat hyvin hillittyjä, mutta takavalojen grafiikka on sentään laitettu uusiksi ja takavalojen välissä kulkeva kromilista on nyt pleksilasin alla.
Sisätiloiltaan X7 on jatkossakin seitsemänpaikkainen, mutta haluttaessa auton saa myös mukavuutta painottavana kuusipaikkaisena versiona. Sisustan suurin uudistus on kojelaudan Curved Display, joka yhdistää 12,3-tuumaisen digimittariston ja tietoviihdejärjestelmän 14,9-tuumaisen ruudun saman kaarevan lasin alle. Autoon tulee myös BMW:n viimeisin OS 8.0 -käyttöjärjestelmä sekä uusia ajoavustimia, kuten esimerkiksi parhaimmillaan 200 metrin itsenäiseen peruutukseen aiemmin ajettua reittiä pitkin kykenevä assistentti.
Suosittelemme
Moottorivalikoima seurailee pitkälti entisiä latuja, mutta kaikki voimanlähteet ovat nyt 48 voltin sähköjärjestelmän ja starttigeneraattorin avulla toteutettuja hybridejä. Kevythybridijärjestelmän avulla saadaan parhaimmillaan hetkellinen 12 hevosvoiman ja 200 newtonin lisäpotku, mutta pistokehybridiä tai täyssähköversiota ei sen sijaan ole vieläkään tarjolla.
Perusbensakoneena palvelee X7 xDrive 40i -mallin 380-heppainen suora kuutonen, ja tehokkaampi bensavaihtoehto on M60i xDriven 530-hevosvoimainen tuplaturbokasi. Dieseliä kaipaavat ohjataan puolestaan xDrive 40d:n pariin, jonka kuutoskone luovuttaa 340 heppaa ja tasan 700 newtonmetriä ”kaksinaamaisen” kolossin liikuttelemiseksi.