BMW X5 ja X6 saavat faceliftin – SUV:eja hienosäädetään niin päältä kuin sisältäkin

G05-korikoodilla tunnettu nykyinen BMW X5 lanseerattiin vuonna 2018, ja coupé-kattoinen sisarmalli X6 seurasi perässä vuotta myöhemmin. Nyt on parivaljakon kasvojenkohotuksen vuoro, joka on varsin mietoa sorttia.

Keulasta uudet mallit tunnistaa entistä matalammista valoista, joiden päiväajovalokuviot ovat nuolen malliset. Lisähintaan saatavilla ovat myös matriisiledit, ja X5 on saanut uutta grafiikkaa takavaloihinsakin. Lisäksi X5:n vakiotasoa edustavassa xLine-versiossa on uusi etupuskuri, jonka reunoja koristavat etupyörien tienoon aerodynamiikkaa kohentavat pystysuuntaiset ilmanottoaukot. Munuaismaskikin on laitettu uusiksi, mutta se on vielä kaukana esimerkiksi uudessa 7-sarjassa nähdystä massiivisuudesta.

Kuva: BMW

X6:een jo aiemmin saatavilla olleet valaistut munuaiset ovat nyt vakiona myös X5:n kuusisylinterisissä malleissa. M Sport -paketin saa X5:een tuttuun tapaan lisävarusteena, mutta X6:ssa se on jatkossa vakiona. Sisustan puolella tärkein uudistus on baijerilaisten viimeisin Operating System 8 -käyttöjärjestelmä, mutta kätevästä iDrive-valintakiekosta ei ole onneksi luovuttu. Mittaristo ja keskinäyttö koostuvat nyt BMW:n Curved Display -ratkaisusta, joka yhdistää samaan kokonaisuuteen 12,3-tuumaisen digitaalimittariston ja tietoviihdejärjestelmän 14,9-tuumaisen ruudun.

Kuva: BMW

Lisäksi perinteinen vaihteenvalitsin on saanut väistyä pienen vivun tieltä, ja kojelauta on päällystetty nahkaa muistuttavalla vegaanisella materiaalilla. Samaa tavaraa käytetään myös vakiovarusteisiin kuukuvissa sporttipenkeissä, ja kojelaudan halki kulkee muista uusista Bemareista tuttu tunnelmavalolista.

Kuva: BMW

Voimanlähdepuolella on tehty vain pientä hienosäätöä. Kun ensimmäiset autot saapuvat huhtikuussa jälleenmyyjille, tarjolla ovat aloitustasoa edustavat xDrive30d ja xDrive40i. Kuutosdieselissä on nyt 298 hevosvoimaa ja 670 newtonmetriä, kun taas bensakone tarjoaa 380 heppaa ja 540 newtonia. Sporttisempi M50 i muuttuu M60 i xDriveksi, jonka tuplaturbokasista irtoaa 530 hevosvoimaa ja 750 newtonia. Näillä eväillä nollasta sataan pyrähdetään 4,3 sekunnissa, mutta myöhemmin luvassa ovat vieläkin tehokkaammat X5 ja X6 M.

Kaikki yllä mainitut moottorivaihtoehdot ovat mietoja hybridejä 48 voltin sähköjärjestelmän myötä. X5:een on tarjolla myös xDrive50e-nimen saanut päivitetty pistokehybridi, jossa on nyt 490 hepan kokonaisteho ja 700 newtonmetrin maksimivääntö. Suomen markkinoille pistokehybridi lienee jatkossakin suosituin versio, mutta uudistuneen malliston hintoja joudutaan vielä odottelemaan.

Kuva: BMW
Kuva: BMW
LähdeBMW

Lue lisää