BMW X2 siirtyy toiseen sukupolveensa – entistä viistoperäisempää crossoveria saa myös täyssähköisenä

Nykymallisen BMW X2:n myynti starttasi vasta reilut viisi vuotta sitten, mutta auto joutuu tekemään jo nyt tilaa täysin uudelle seuraajalle. Coupé-kattoisten crossoverien luokkaan kuuluvaa uutuutta saa usealla eri voimalinjavaihtoehdolla uuden X1:n tavoin, jonka pohjalta auto on tehty.

Kuva: BMW

Tekninen pohja ei juuri näy uuden X2:n muodoissa, koska keulailmekin on laitettu uusiksi konepeltiä ja etuvaloja myöten. Munuaismaski on tässäkin baijerilaisuutuudessa iso, mutta mistään jättimunuaisista ei tarvitse silti puhua. Alaspäin levenevä munuaismaski muistuttaa X6-isoveljessä nähtyä tyyliä, ja samaa voidaan sanoa entistä viistommasta kattolinjasta. Yhtä paksua C-pilaria ei ole kuitenkaan muissa Bemareissa nähty, ja takavalojenkin tyyli on lähempänä Chevrolet Camaroa kuin BMW:n muita malleja.

Kuva: BMW

4,55 metrin mittainen uusi X2 on lähes 20 senttiä edeltäjäänsä pidempi, ja nykyiseen X1:eenkin eroa syntyy 5,5 sentin verran. Tämän myötä takapenkkiläisillä pitäisi olla entistä paremmat tilat, missä auttaa myös kuudella sentillä kasvanut korkeus. Akseliväli on puolestaan venähtänyt vain kahdella sentillä 2,69 metrin mittaan. Tavaratilan perusvetoisuudeksi kerrotaan 560 litraa polttomoottorimalleissa, ja täyssähköisen iX2:n lukema on 525 litraa. Takapenkin selkänojat kaatamalla ruuma laajenee puolestaan 1400-1470 litraan.

Kojelautanäkymä on pitkälti sama kuin X1:ssä 10,25-tuumaisen digimittariston ja 10,7-tuumaisen kosketusnäytön myötä, mutta istuma-asento on hieman matalampi. Hyväksi havaitusta iDrive-valintakiekosta on valitettavasti luovuttu tässäkin baijerilaisuutuudessa, ja napitkin on karsittu minimiin. OS9-nimistä käyttöjärjestelmää hallitaan pääosin kosketusnäytön sekä puheohjauksen avulla, ja autoon saa jopa erilaisia pelejä ja streaming-palveluita kiinteää kuukausimaksua vastaan.

Kuva: BMW

Voimanlähdevalikoimasta löytyy sen sijaan perinteisempääkin tavaraa. Kun myynti alkaa ensi maaliskuussa, autoa saa kolmella polttomoottorivaihtoehdolla. Aloitusmallina palvelee etuvetoinen sDrive 18d -diesel, jossa on 150 hevosvoimaa ja 360 newtonmetriä. Sen yläpuolelle sijoittuu 48 voltin miedolla hybridijärjestelmällä varustettu sDrive 20i -bensamalli, joka on myöskin etuvetoinen. Tässä versiossa on 170 heppaa ja 280 newtonia. Huippumallina palvelee joka nurkasta raapiva X2 M35i xDrive, joka kiihtyy 5,4 sekunnissa nollasta sataan 300 hevosvoiman ja 400 newtonin myötä. Näiden kaikkien vaihteistona palvelee seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti.

Suosittelemme


Alkuvaiheen ainoa täyssähköversio on iX2 xDrive 30, jossa on 313 hevosvoimaa ja 494 newtonmetriä. 64,7 kWh:n akkukapasiteetti mahdollistaa parhaimmillaan noin 450 kilometrin toimintasäteen, ja Max Range -nimisellä moodilla matkan pitäisi kasvaa vielä jopa 25 prosentilla. Ensi kesänä vuorossa ovat vielä bensapuolen aloitusmalli, nelivetoinen diesel ja pienempitehoinen sähkömalli, eli 204-heppainen eDrive 20. Suomeen tulevista versioista ja niiden hinnoista ei ole vielä tietoa.

Kuva: BMW
Kuva: BMW
LähdeAuto Bild

Lue lisää