BMW tykittää kunnolla – uudesta M8:sta tulee peräti kolme eri versiota

BMW herättää lähivuosina henkiin legendaarisen 8-sarjan, jonka alkuperäinen versio poistui tuotannosta jo kohta 20 vuotta sitten. Uusi Kasi toimii baijerilaisten mallistossa nykyisen 6-sarjan manttelinperijänä, jolloin mm. mukavat myyntiluvut saavuttanut Mersun S-luokan coupé pystytään haastamaan entistä paremmin.

Alkuperäisestä 8-sarjasta ei koskaan tuotu markkinoille aitoa M-versiota, vaan sen virkaa toimitti Motorsport-divisioonan kehittämä 850CSi. Astetta rajumpi M8:kin kehitettiin, mutta se jäi prototyypin asteelle. Tällä kertaa niin ei käy, mikäli bemarisivusto BMW Blogin tietoja on uskominen. Uusi M8 on nimittäin tulossa parin vuoden päästä, ja siitä tehdään peräti kolme eri versiota. Ne ovat tehtaan sisäistä F92-koodinimeä totteleva kaksiovinen coupé, F91-korimallin avo ja F93:na tunnettu neliovinen Gran Coupé.

Niistä ensimmäisenä myyntiin ehtii kaksiovinen coupé vuonna 2019, ja loput korimallit seuraavat perässä vuotta myöhemmin. Uusien M8:ien tulo tarkoittaa samalla myös sitä, että M6-tunnus katoaa baijerilaisten mallistosta. M8:t ajavat jatkossa saman asian pykälää arvokkaammassa hintaluokassa.


Uusien super-Ämmien tekniikka on pitkälti samaa kuin tulevassa M5:ssä, eli pellin alla murisee 4,4-litrainen tuplaturbokasi, josta irtoaa vähintään 600 heppaa. Nykyisissä M5:ssä ja M6:ssa voimansiirrosta vastaa DCT-kaksoiskytkinautomaatti, mutta se saa tehdä seuraavassa sukupolvessa tilaa ZF:n valmistamalle kahdeksanpykäläiselle momentinmuunninautomaatille. Se kestää DCT:tä paremmin muhkeita vääntölukemia, ja lisäksi perinteisen automaatin pystyy asentamaan nelivedon pariksi.

Tulevat M8:tkin raapivat siis joka nurkasta uuden M5:n sekä X5 M:n ja X6 M:n tavoin. Motorsport-osasto torjui takavuosina nelivedon täysin, mutta seuraavaan M5:een kehitetty, haluttaessa pelkästään takavetoisenakin toimiva jokapyöräveto on muuttanut suhtautumista. Tavallisen 8-sarjan prototyyppejä on jo bongattu testiajoissa, mutta M8:n ensimmäisiä testimuuleja nähtäneen vasta ensi vuoden mittaan.

LähdeBMW Blog
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...