BMW tykittää kunnolla – uudesta M8:sta tulee peräti kolme eri versiota

BMW herättää lähivuosina henkiin legendaarisen 8-sarjan, jonka alkuperäinen versio poistui tuotannosta jo kohta 20 vuotta sitten. Uusi Kasi toimii baijerilaisten mallistossa nykyisen 6-sarjan manttelinperijänä, jolloin mm. mukavat myyntiluvut saavuttanut Mersun S-luokan coupé pystytään haastamaan entistä paremmin.

Alkuperäisestä 8-sarjasta ei koskaan tuotu markkinoille aitoa M-versiota, vaan sen virkaa toimitti Motorsport-divisioonan kehittämä 850CSi. Astetta rajumpi M8:kin kehitettiin, mutta se jäi prototyypin asteelle. Tällä kertaa niin ei käy, mikäli bemarisivusto BMW Blogin tietoja on uskominen. Uusi M8 on nimittäin tulossa parin vuoden päästä, ja siitä tehdään peräti kolme eri versiota. Ne ovat tehtaan sisäistä F92-koodinimeä totteleva kaksiovinen coupé, F91-korimallin avo ja F93:na tunnettu neliovinen Gran Coupé.





Niistä ensimmäisenä myyntiin ehtii kaksiovinen coupé vuonna 2019, ja loput korimallit seuraavat perässä vuotta myöhemmin. Uusien M8:ien tulo tarkoittaa samalla myös sitä, että M6-tunnus katoaa baijerilaisten mallistosta. M8:t ajavat jatkossa saman asian pykälää arvokkaammassa hintaluokassa.

Uusien super-Ämmien tekniikka on pitkälti samaa kuin tulevassa M5:ssä, eli pellin alla murisee 4,4-litrainen tuplaturbokasi, josta irtoaa vähintään 600 heppaa. Nykyisissä M5:ssä ja M6:ssa voimansiirrosta vastaa DCT-kaksoiskytkinautomaatti, mutta se saa tehdä seuraavassa sukupolvessa tilaa ZF:n valmistamalle kahdeksanpykäläiselle momentinmuunninautomaatille. Se kestää DCT:tä paremmin muhkeita vääntölukemia, ja lisäksi perinteisen automaatin pystyy asentamaan nelivedon pariksi.

Tulevat M8:tkin raapivat siis joka nurkasta uuden M5:n sekä X5 M:n ja X6 M:n tavoin. Motorsport-osasto torjui takavuosina nelivedon täysin, mutta seuraavaan M5:een kehitetty, haluttaessa pelkästään takavetoisenakin toimiva jokapyöräveto on muuttanut suhtautumista. Tavallisen 8-sarjan prototyyppejä on jo bongattu testiajoissa, mutta M8:n ensimmäisiä testimuuleja nähtäneen vasta ensi vuoden mittaan.

LähdeBMW Blog
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...