BMW tykittää kunnolla – uudesta M8:sta tulee peräti kolme eri versiota

BMW herättää lähivuosina henkiin legendaarisen 8-sarjan, jonka alkuperäinen versio poistui tuotannosta jo kohta 20 vuotta sitten. Uusi Kasi toimii baijerilaisten mallistossa nykyisen 6-sarjan manttelinperijänä, jolloin mm. mukavat myyntiluvut saavuttanut Mersun S-luokan coupé pystytään haastamaan entistä paremmin.

Alkuperäisestä 8-sarjasta ei koskaan tuotu markkinoille aitoa M-versiota, vaan sen virkaa toimitti Motorsport-divisioonan kehittämä 850CSi. Astetta rajumpi M8:kin kehitettiin, mutta se jäi prototyypin asteelle. Tällä kertaa niin ei käy, mikäli bemarisivusto BMW Blogin tietoja on uskominen. Uusi M8 on nimittäin tulossa parin vuoden päästä, ja siitä tehdään peräti kolme eri versiota. Ne ovat tehtaan sisäistä F92-koodinimeä totteleva kaksiovinen coupé, F91-korimallin avo ja F93:na tunnettu neliovinen Gran Coupé.

Niistä ensimmäisenä myyntiin ehtii kaksiovinen coupé vuonna 2019, ja loput korimallit seuraavat perässä vuotta myöhemmin. Uusien M8:ien tulo tarkoittaa samalla myös sitä, että M6-tunnus katoaa baijerilaisten mallistosta. M8:t ajavat jatkossa saman asian pykälää arvokkaammassa hintaluokassa.

Uusien super-Ämmien tekniikka on pitkälti samaa kuin tulevassa M5:ssä, eli pellin alla murisee 4,4-litrainen tuplaturbokasi, josta irtoaa vähintään 600 heppaa. Nykyisissä M5:ssä ja M6:ssa voimansiirrosta vastaa DCT-kaksoiskytkinautomaatti, mutta se saa tehdä seuraavassa sukupolvessa tilaa ZF:n valmistamalle kahdeksanpykäläiselle momentinmuunninautomaatille. Se kestää DCT:tä paremmin muhkeita vääntölukemia, ja lisäksi perinteisen automaatin pystyy asentamaan nelivedon pariksi.

Tulevat M8:tkin raapivat siis joka nurkasta uuden M5:n sekä X5 M:n ja X6 M:n tavoin. Motorsport-osasto torjui takavuosina nelivedon täysin, mutta seuraavaan M5:een kehitetty, haluttaessa pelkästään takavetoisenakin toimiva jokapyöräveto on muuttanut suhtautumista. Tavallisen 8-sarjan prototyyppejä on jo bongattu testiajoissa, mutta M8:n ensimmäisiä testimuuleja nähtäneen vasta ensi vuoden mittaan.

LähdeBMW Blog

Lue lisää