BMW suunnitteli jättimunuaisia jo 1990-luvulla – 7-sarjan salainen prototyyppi tuotiin nyt julkisuuteen

BMW on tuonut viime aikoina julkisuuteen takavuosien salaisia prototyyppejään ”Inside BMW Group Classic” -videosarjassa. Nyt baijerilaiset paljastivat ZBF 7er -nimisen 7-sarjan proton, joka oli aikaansa edellä monellakin tapaa.

Videolla autoa ja sen taustalla vaikuttanutta tiimiä esittelee vanhempi muotoilija Joji Nagashima, jolla oli sormensa pelissä jo E36-korisen 3-sarjan ja Z3 Roadsterin designin suhteen. 1990-luvulla tämä muotoilutiimi suunnitteli tutkielmia BMW:n sedan-mallien, eli 3-, 5- ja 7-sarjan tulevaisuutta silmällä pitäen. Kuten videolta näkyy, 7-sarjan tulevaisuuteen kurkottanut proto on massiivisemman oloinen kuin tuolloin tuotannossa ollut E38, ja prototyypin monia piirteitä tuotiinkin syksyllä 2001 esiteltyyn E65-sukupolveen.

Esimerkiksi kattolinja otettiin tuotantoon lähes sellaisenaan, ja sama koskee myös hieman irrallisen oloista takaluukun kantta, joka opittiin myöhemmin tuntemaan ”Bangle buttina” baijerilaismerkin päämuotoilijana tuolloin toimineen Chris Banglen mukaan. ZBF 7er:n takapää ei näy videolla kunnolla, mutta sivunäkymän mukaan ainakin takavalot ovat paljon matalammat kuin tuotantoon päässeessä E65:ssä.

Luksusauton statusta haluttiin korostaa lukuisilla kromilistoilla, ja auton kylkiinkin integroitiin isot kromikoristeet, jotka kätkivät sisäänsä myös sivuvilkut sekä BMW:n logon. Etuvilkut ovat vielä oranssit ysärityyliin, mutta munuaismaski oli vähintään aikaansa edellä. 1990-luvun tutkielman keulalla komeilevat nimittäin BMW:n nykytyylin mieleen tuovat jättimunuaiset, jotka ovat kuitenkin vielä melko kapeat. Lisäksi rekisterikilpeä ei vielä tuolloin sovitettu keskelle maskia.

Suosittelemme

Futurismia edustavat myös korin ulkopinnasta esiin työntyvät ovenkahvat sekä sivupeilit korvanneet kamerat. Kojelaudan ja keskikonsolin massiiviset perusmuodot otettiin myöhemmin käyttöön E65-sukupolven 7-sarjassa, ja sama koskee myös tutkielman takaistuinten välistä löytyvää iDrive-järjestelmän valintakiekkoa enteillyttä pylpyrää. Kojelaudan keskinäyttö on vielä hyvin vaatimattoman kokoinen nykyautoihin verrattuna ja mittaristokin on analoginen, mutta koko kojelaudan halkaiseva ilmasuulakkeiden rivistö on kuin aavistus tulevasta.

Prototyypin koripaneelit naputeltiin käsin Italiassa, ja tuolloisia tuotantoautoja isommat renkaatkin piti valmistaa käsityönä juuri tätä konseptia varten. Toisin kuin monet muut prototyypit, ZBF 7er on kuulemma ajokuntoinen. Tekniikasta BMW ei ole kuitenkaan suostunut antamaan tarkempia tietoja. Auto sai kuulemma 1990-luvulla hyvin positiivisen vastaanoton BMW:n ylintä johtoa myöten, mutta jostakin syystä vain osa sen muotoilupiirteistä päätyi E65-koriseen 7-sarjaan. Jättimunuaiset pääsivät puolestaan tuotantoon vasta 2020-luvun puolella.

LähdeCarscoops

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat