BMW siirtyy tulevaisuudessa puhdaslinjaisempaan muotoiluun – jättimunuaiset eivät ole kuitenkaan haitanneet myyntiä

BMW:n muotoilusta on viime vuosina riittänyt keskustelua niin puolesta kuin vastaankin. Jättimunuaisten lisäksi baijerilaisten viimeaikaisia malleja on leimannut erilaisten linjojen sekamelska, josta ollaan kuitenkin pääsemässä tulevaisuudessa eroon.

Nykyistä puhdaslinjaisemmasta designista saatiin esimakua jo viime talvena esitellyn i Vision Dee -konseptin myötä, jonka on tarkoitus muuttua täysin uutta Neue Klasse -perusrakennetta hyödyntäväksi 3-sarjan kokoiseksi sähkösedaniksi. Nyt BMW Groupin muotoilujohtaja Adrian van Hooydonk antoi näitä havaintoja tukevia lausuntoja Top Gearin haastattelussa.

Kuva: BMW

Hän on tottunut baijerilaismerkin muotoilun aiheuttamaan kohuun, koska vastaavissa tunnelmissa elettiin myös parikymmentä vuotta sitten, jolloin BMW:n designista vastasi amerikkalainen Chris Bangle. Van Hooydonk työskenteli tuolloin Banglen alaisuudessa, ja kiistanalaisesta muotoilusta huolimatta Bemarit kävivät hyvin kaupaksi. Samaa voidaan sanoa nytkin, koska viime vuonna myytiin 2,1 miljoonaa BMW:tä, joista pelkästään M-sarjalaisten osuus oli noin 177 000 autoa.

Adrian van Hooydonk kertoi kuitenkin, että BMW:n väki ei sulje korviaan kriittisiltä äänenpainoilta vaikka autot käyvätkin mukavasti kaupaksi. Tulevaisuuden Bemareiden muotoilua van Hooydonk kuvailee entistä puhdaslinjaisemmaksi, ja munuaismaski muotoillaan kuulemma koko auton mittasuhteiden tai autolle halutun ilmeen ehdoilla. Tämä saattaa tarkoittaa ainakin joidenkin mallien kohdalla siirtymistä litteisiin vaakasuuntaisiin munuaisiin, jollaiset nähtiin jo i Vision Dee -tutkielman keulalla.

Kuva: BMW

Van Hooydonk korostaa kuitenkin, että BMW ei ole suunnitellut autoihinsa kiistanalaisilta vaikuttavia muotoiluelementtejä vain kokeilunhalun vuoksi. Hänen mukaansa muotoilijat eivät voi toistaa samaa vanhaa kaavaa, vaan autoihin pitää lisätä myös aivan uudenlaista designia jotta baijerilaismerkki olisi menestyksekäs vielä 10 vuodenkin päästä.

Munuaisten osalta BMW on kokeillut historiansa aikana erilaisia versioita kapeista pystysuuntaisista leveisiin vaakasuuntaisiin, joten joidenkin nykymallien jättimunuaisetkin sopivat hyvin tähän kehityskulkuun. Adrian van Hooydonkin vihjailut tulevaisuuden mallien puhdaslinjaisemmasta designista antavat kuitenkin olettaa, että ainakin pahimpien ylilyöntien aika alkaisi olla pian ohi.

Kuva: BMW

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Mercedeksen uuteen sähköautoon tulee 1960-luvun tähtikeuloista inspiraationsa saanut maski – GLC debytoi syyskuussa Münchenissä

Mercedes-Benzin täyssähköautot eivät ole olleet mitään myyntimenestyksiä, mihin on haettu syitä geneerisestä puikulamaisesta muotoilusta. Niinpä tulevat sähkö-Mersut saavat keulalleen maskin, johon on haettu vaikutteita Stuttgartin merkin pitkästä historiasta.

Ysärityyliä sähkö-Volkkariin – ID.3 GTX Fire+Ice on Saksassa kalliimpi kuin Golf R

Volkswagen toi vuonna 1990 myyntiin Fire and Ice -nimisen erikoismallin kakkoskorisen Golfin pohjalta, ja nyt vuorossa on ID.3 GTX Fire+Ice

Romasta tuli Amalfi – Ferrari laittaa ”aloitustason” gran turismonsa uusiksi

Vuonna 2019 lanseerattu Ferrari Roma kuuluu kauneimpien nykyautojen joukkoon. Nyt se saa kuitenkin tehdä tilaa Amalfiksi nimetylle seuraajalle, jossa näkyy vahvasti Roman DNA.

Hyundai esitteli toisen N-brändätyn sähköautonsa – myös Ioniq 6 N matkii polttomoottorin äänimaailmaa

Sähköautot ovat teholukemistaan huolimatta valitettavan usein kovin steriilejä laitteita, mutta Hyundai pyrki kehittämään autoentusiastien makuun sopivan sähköauton Ioniq 5 N:n myötä. Nyt se saa seuraa sedan-korisesta Ioniq 6 N:stä, joka tuotiin julkisuuteen Ison-Britannian Goodwood Festival of Speedissä.

Tyyliniekan uusimmat