BMW siirtyy tulevaisuudessa puhdaslinjaisempaan muotoiluun – jättimunuaiset eivät ole kuitenkaan haitanneet myyntiä

BMW:n muotoilusta on viime vuosina riittänyt keskustelua niin puolesta kuin vastaankin. Jättimunuaisten lisäksi baijerilaisten viimeaikaisia malleja on leimannut erilaisten linjojen sekamelska, josta ollaan kuitenkin pääsemässä tulevaisuudessa eroon.

Nykyistä puhdaslinjaisemmasta designista saatiin esimakua jo viime talvena esitellyn i Vision Dee -konseptin myötä, jonka on tarkoitus muuttua täysin uutta Neue Klasse -perusrakennetta hyödyntäväksi 3-sarjan kokoiseksi sähkösedaniksi. Nyt BMW Groupin muotoilujohtaja Adrian van Hooydonk antoi näitä havaintoja tukevia lausuntoja Top Gearin haastattelussa.

Kuva: BMW

Hän on tottunut baijerilaismerkin muotoilun aiheuttamaan kohuun, koska vastaavissa tunnelmissa elettiin myös parikymmentä vuotta sitten, jolloin BMW:n designista vastasi amerikkalainen Chris Bangle. Van Hooydonk työskenteli tuolloin Banglen alaisuudessa, ja kiistanalaisesta muotoilusta huolimatta Bemarit kävivät hyvin kaupaksi. Samaa voidaan sanoa nytkin, koska viime vuonna myytiin 2,1 miljoonaa BMW:tä, joista pelkästään M-sarjalaisten osuus oli noin 177 000 autoa.

Adrian van Hooydonk kertoi kuitenkin, että BMW:n väki ei sulje korviaan kriittisiltä äänenpainoilta vaikka autot käyvätkin mukavasti kaupaksi. Tulevaisuuden Bemareiden muotoilua van Hooydonk kuvailee entistä puhdaslinjaisemmaksi, ja munuaismaski muotoillaan kuulemma koko auton mittasuhteiden tai autolle halutun ilmeen ehdoilla. Tämä saattaa tarkoittaa ainakin joidenkin mallien kohdalla siirtymistä litteisiin vaakasuuntaisiin munuaisiin, jollaiset nähtiin jo i Vision Dee -tutkielman keulalla.

Kuva: BMW

Van Hooydonk korostaa kuitenkin, että BMW ei ole suunnitellut autoihinsa kiistanalaisilta vaikuttavia muotoiluelementtejä vain kokeilunhalun vuoksi. Hänen mukaansa muotoilijat eivät voi toistaa samaa vanhaa kaavaa, vaan autoihin pitää lisätä myös aivan uudenlaista designia jotta baijerilaismerkki olisi menestyksekäs vielä 10 vuodenkin päästä.

Munuaisten osalta BMW on kokeillut historiansa aikana erilaisia versioita kapeista pystysuuntaisista leveisiin vaakasuuntaisiin, joten joidenkin nykymallien jättimunuaisetkin sopivat hyvin tähän kehityskulkuun. Adrian van Hooydonkin vihjailut tulevaisuuden mallien puhdaslinjaisemmasta designista antavat kuitenkin olettaa, että ainakin pahimpien ylilyöntien aika alkaisi olla pian ohi.

Kuva: BMW

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Volvo esitteli ensimmäisen sähkötoimisen Cross Country -mallinsa – EX30:n korotettuun versioon saa jopa maastorenkaat

Volvo toi jo yli neljännesvuosisata sitten markkinoille ensimmäisen Cross Country -mallinsa silloisen V70:n pohjalta. Auto sijoittui tuolloin maastureiden sekä perinteisten farmarien väliin, ja nyt on ensimmäisen katumaasturikorisen Cross Countryn vuoro.

Citroënin mopoautosta syntyy vanhan aaltopeltipakun klooni 5000 eurolla – asialla on italialainen koripaja

Citroënin Ami-mopoauto on viime aikoina yrittänyt ratsastaa retroilun aallonharjalla, kun Ami sai legendaarisen 2CV:n mieleen tuovat etuvalot ja etulokasuojien koristeet. Italialaisen Caselanin luomus Amin pohjalta menee kuitenkin tässä suhteessa vielä paljon pidemmälle.

Autokilpailutus.fi mullistaa vaihtoautokaupan

Vaihtoautokauppa on perinteisesti vaatinut kuluttajalta aikaa ja vaivaa, mutta uusi suomalainen startup aikoo muuttaa tilanteen.

Keksitkö mikä sähköauto piilee näiden kuorien alla – uutuusmerkin nimi on lainattu historialliselta F1-kilpatallilta

Nimi Vanwall ei hyvin todennäköisesti sano suurimalle osalle ihmisistä yhtään mitään, mutta pitkän autohistorian lukeneet tietävät että brittiläinen Vanwall-talli voitti Formula 1:n valmistajien mestaruuden vuonna 1958. Nyt markkinoille tulee uusi Vanwall, jolla ei ole kuitenkaan nimeä lukuun ottamatta mitään tekemistä historiallisen kilpatallin kanssa.

Tyyliniekan uusimmat