MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

BMW satsaa sähköautoihin – 5-sarjan, 7-sarjan, X1:n ja Mini Countrymanin sähköversiot ovat tulossa kahden vuoden sisällä

BMW oli vajaat 10 vuotta aivan sähköistymisen eturintamassa varsin radikaalien i3:n ja i8:n myötä, mutta viime aikoina baijerilaisten tahti on hidastunut pahimpiin kilpakumppaneihin verrattuna. Tämä muuttuu kuitenkin jo pian.

Jo esitellyt tai myynnissä olevat i4, iX3 ja iX saavat Auto Newsin lähteiden mukaan seuraa neljästä uudesta sähköautosta lähimpien kahden vuoden aikana. Ensi vuonna vuorossa ovat 7-sarjan sekä kompaktin X1-katumaasturin uusien sukupolvien pohjalta tehdyt sähköversiot. Autojen tekniikan yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa, mutta valmistuspaikat ovat jo selvillä. Sähkötoimisen 7-sarjan tuotanto tapahtuu Saksan Dingolfingin tehtaalla, kun taas Regensburgin tuotantolaitos vastaa X1:n valmistuksesta.

Vuonna 2023 perässä seuraavat uuden 5-sarjan täyssähkömalli ja sähkön voimin liikkuva Mini Countryman. 5-sarja valmistetaan 7-sarjan isoveljen tavoin Dingolfingissä, kun taas Mini tehdään brittiauton statuksesta huolimatta Saksassa Leipzigin tehtaalla. BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse korosti, että BMW satsaa sähköautoihin täysillä aina silloin, kun sähkövoimanlähteen käytössä on järkeä. Vuoteen 2023 mennessä tavoitteena on tarjota asiakkaille ainakin yksi täyssähköinen vaihtoehto lähes kaikissa autoluokissa, ja seuraavien 10 vuoden aikana baijerilaiset aikovat lanseerata markkinoille yhteensä noin 10 miljoonaa täyssähköautoa.

Vuoden 2025 tienoilla BMW aikoo esitellä ensimmäisen mallinsa, joka tehdään upouuden Neue Klasse -perusrakenteen varaan. Se on suunniteltu ennen kaikkea sähköautoihin, mutta myös diesel-, bensa ja pistokehybridivoimanlähteet ovat mahdollisia. Uutta perusrakennetta hyödynnetään emomerkin mallien lisäksi myös Rolls-Royceissa, joten brittien superluksusbrändiltäkin on tulossa sähkötoimisia malleja.

Suosittelemme


Neue Klasse sopii sähkövoiman ohella polttokennokäyttöönkin. Uusi perusrakenne tuo mukanaan myös upouuden IT- sekä softapuolen, ja akutkin edustavat tässä vaiheessa jo seuraavaa sukupolvea. BMW on asettanut tavoitteekseen noin kahden miljoonan täyssähköauton toimittamisen asiakkaille vuoden 2025 loppuun mennessä. Tuolloin niiden pitäisi vastata vähintään neljäsosasta koko merkin myynnistä.

LähdeCarscoops


Lue lisää