BMW:n 6-sarjan coupé- ja avomallien seuraajat nimetään jälleen 8-sarjaksi, kuten kaikki autoalaa seuraavat ovat tienneet jo hyvän aikaa. Alkuperäin Kasi oli vuosina 1989-1997 valmistettu sporttinen luksuscoupé, joka ei kuitenkaan käynyt kovin hyvin kaupaksi lama-ajan syövereissä. Uutuudella aiotaan puolestaan haastaa mm. Ässämersun vastaavat versiot, joten auto asemoidaan myös hintansa puolesta aiempaa Kuutosta arvokkaammaksi.
Baijerilaiset esittelivät jo viime keväänä uutta 8-sarjaa enteilleen kuvankauniin konseptin, ja tuotantomallin naamioiduista protoistakin on julkaistu jopa virallisia kuvia. Maaliskuisessa Geneven autonäyttelyssä lanseerattiin puolestaan tulevasta M8 Gran Coupésta esimakua antava tutkielma, joten neliovinen korimalli täydentää valikoimaa kaksiovisen coupén ja avomallin jälkeen. Bemari on myös kertonut jo kaksiovisen coupén virallisen lanseerauspäivän. Auto tuodaan julkisuuteen 15.6. Le Mansin legendaarisen 24 tunnin kisan yhteydessä, jossa M8:n GTE-versio kamppailee kilpakumppaneitaan vastaan.
Nyt BMW kertoi ensimmäisiä teknisiä tietoja uutuudestaan. Bensakoneista M850i xDrive -mallia vauhdittaa täysin uudelleen kehitetty tuplaturbokasi, joka luovuttaa 530 hevosvoiman huipputehon ja 750 newtonmetrin maksimiväännön. Baijerilaisten M Performance -sarjaan asettuva auto tarjoaa korulauseiden mukaan kiehtovaa urheilullisuutta ja ylivertaista mukavuutta, joten BMW:ltä ei puutu ainakaan itseluottamusta. Uusi moottori painaa saman verran kuin 650i-edeltäjässä hyödynnetty mylly, vaikka teho on kasvanut 68 hepalla ja vääntö 100 newtonilla.
Suosittelemme
Veekasin voima välitetään päivitetylle kahdeksanpykäläiselle automaatille, jonka vaihtoaikoja on kuulemma nopeutettu. Teho siirtyy tien pintaan takavetopainotteisen nelivedon kautta, jonka repertuaariin kuuluu myös aktiivinen takatasauspyörästö. Virallisia suoritusarvoja ei ole suostuttu vielä paljastamaan, mutta auton pitäisi singahtaa vahvojen huhujen mukaan alle neljässä sekunnissa nollasta sataan. Jos näin käy, uutuus on nelivedon ansiosta paikaltaan lähdettäessä nopeampi kuin edeltävän sukupolven M6 Coupé.
M850i xDriven varusteluun kuuluu monia sporttihenkisiä herkkuja, kuten aktiiviohjaus ja aktiivisella kallistuksenvaimennuksella varustettu mukautuva M-jousitus. Lisäksi autossa on sporttiputkisto, sähköisesti säädettävät iskunvaimentimet ja ajovakaudenhallinta, joiden kaikkien toiminta muuttuu valitun ajomoodin mukaan. Kasista houkutellaan kuulemma erityisen herkulliset soundit Sport- ja Sport+-asetuksilla, joten jäämme odottamaan auton lopullista julkaisua.