BMW Neue Klasse X antaa esimakua uudesta sähkö-SUV:sta – munuaismaski on tällä kertaa kutistunut

BMW korvaa nykyisen iX3:n ensi vuonna täysin uudella mallilla, joka on kehitetty alusta alkaen sähköautoksi. Nyt uutuudesta saatiin jo esimakua Neue Klasse X -nimisen konseptin myötä.

Kuten nimikin kertoo, uusi tulokas on osa BMW:llä kehitteillä olevaa Neue Klasse -sähköautomallistoa. Samaan sarjaan kuuluvasta sedanista on saatu ennakkomaistiaisia jo muutamankin tutkielman myötä, ja nyt on katumaasturin vuoro. Neue Klasse -nimitys on napattu 1960-luvulta, jolloin BMW teki uuden tulemisensa sporttisten sedanien avulla jotka muodostuivat koko merkin selkärangaksi. Uudessa konseptissa menneisyydestä muistuttaa lähinnä keulailme, jonka kapea munuaismaski on kuin reilun 50 vuoden takaa viime aikojen jättimunuaisten sijasta.

Kuva: BMW

Baijerilaiset myöntävät itsekin, että muotoilua on hillitty viime vuosien radikaaleimpiin luomuksiin verrattuna. Takavalojen muodoissa on vahvoja yhtymäkohtia Neue Klasse -sarjan porrasperätutkielmiin, mutta muuten uutuuden muotoilu on jopa yllättävän geneeristä. Jos keulan ja takapään ilmeen peittää, mieleen tulee ensimmäisenä tuotannosta poistuva toisen sukupolven Dacia Duster, jossa on yllättäviä yhtymäkohtia BMW:n konseptiin esimerkiksi kattolinjassa sekä kyljen taitoksissa ja lokasuojien pullistuksissa.

Kuva: BMW

Baijerilaismerkki kehuu kuitenkin luomuksensa edustavan klassisia BMW:n mittasuhteita, mistä voidaan olla montaa mieltä. Klassista tyyliä edustaa munuaisten lisäksi lähinnä matala vyötärölinja, ja modernia ilmettä on haettu terävien taitosten ohella esimerkiksi munuaismaskin valaistuksella. Korin muoto on kuulemma 20 prosenttia aerodynaamisempi kuin BMW:n nykyisissä X-malleissa, kun taas uusien rengas- ja vannemallien pitäisi parantaa taloudellisuutta 25 prosentin verran.

Kuva: BMW

Koska kyseessä on vasta konsepti, teknisistä tiedoista ei anneta vielä tarkempia tietoja. BMW suostui kuitenkin kertomaan, että tuotantomallissa hyödynnetään BMW:n sähkövoimalinjojen kuudennen sukupolven dDrive-teknologiaa, jonka pitäisi kohentaa sekä toimintamatkaa että latausnopeutta 30 prosentilla. Akkujen pyöreät kennot ovat puolestaan nykyisiä energiatiheämmät, ja latausta nopeuttaa omalta osaltaan myös 800 voltin teknologian käyttäminen.

Ajokokemusta kohentavat alustaa ja voimanlähteitä valvovat yksiköt, joiden laskentateho on paljon nykyisiä suurempi. Sisätilojen puolelta on turha etsiä perinteistä iDrive-valintakiekkoa, vaan toimintoja ohjataan ratin nappien, keskinäytön ja tuulilasin heijastuspintaa hyödyntävän BMW Panoramic Visionin avulla. HyPersonX-nimen saaneesta ratista päästään käsiksi myös erilaisiin keinotekoisiin ääniin, joita ohjaamoon suolletaan.

Suosittelemme

Kuva: BMW

Tuotantomallin esiinmarssia Unkarissa sijaitsevan Debrecenin tehtaan porteista odotetaan jo ensi vuonna. IX3:n korvaavan Neue Klasse X:n tuotantoversion ja 3-sarjan sähkövastineena toimivan sedanin lisäksi tulossa on neljä muutakin samaa perusrakennetta hyödyntävää sähköautoa, jotka on luvattu esitellä vuosina 2025-2027.

Kuva: BMW
Kuva: BMW

 

LähdeCarscoops

Lue lisää