BMW M:n uusi aloitusmalli on kohta täällä – toisen sukupolven M2:sta julkaistiin ensimmäinen tiiserikuva

Pelkästään takavetoisena tarjottava BMW M2 on yksi baijerilaismerkin sporttidivisioonan hauskimmista autoista. ”Pikku-Ämmä” siirtyy kohta toiseen sukupolveensa, josta julkaistiin nyt ensimmäinen tiiserikuva.

Nykyinen M2 on tehty yhteiselle perusrakenteelle toisen sukupolven 1-sarjan kanssa, joka oli vielä takavetoinen. Tämänhetkinen Ykkönen raapii kuitenkin edestä, joten uusi M2 ja sen lähtökohtana toimiva 2-sarjan kaksiovinen coupé ovat teknisesti sukua 3- ja 4-sarjalle. Bemarin takavetoisissa coupéissa on aina ollut suhteellisen pitkä nokka, mutta nelipaikkaisten autojen osalta tämä on viety uuteen ääripäähänsä nykyisessä 2-sarjan coupéssa ja tulevassa M2:ssa.

Mittasuhteet erottuvat hyvin myös uutta M2:ta sivulta esittävässä tiiserikuvassa. Kompaktisportin lyhyttä takaluukun kantta täydentää vielä iso spoileri, joka ei kuitenkaan hyvin todennäköisesti kuulu auton perusvarustukseen. Spoileri lienee sen sijaan virallinen M Performance -tarvikeosa, jonka saa autoon myös tehdastilauksena. Tiiserikuvan M2:n alla ovat monesta muustakin M-Bemarista tutut monipuolavanteet, jotka on tässä tapauksessa maalattu pronssin sävyllä.

Uutuudessa on luonnollisesti myös erottuvat lokasuojanpullistukset sekä edessä että takana, ja etupuskurin ilmanottoaukkojen design on salavalokuvien perusteella hyvin kulmikas. Myös takapuskurin alta löytyvä diffuusori edustaa samaa linjaa, ja se reunustaa tuttuun M-tyyliin neljää isoa pakoputkenpäätä. Saataville tulee kuitenkin myös M Performancen takavaimennin, jossa neljä putkenpäätä ovat kahdessa tasossa keskellä perää.





Salavalokuvaajat ovat onnistuneet nappaamaan otoksen uuden M2:n kojelaudastakin. Perinteistä urheiluautojen mittarityyliä on turha odottaa, vaan myös M2 saa kahdesta kulmikkaasta näytöstä koostuvan kokonaisuuden esimerkiksi i4-sähköauton malliin. Perinteinen vaihteenvalitsin ja tietoviihdejärjestelmän kierrettävä valitsinnuppi aiotaan sentään säilyttää digiloikasta huolimatta.

Kulusta vastaa S58-koodilla tunnettu tupla-ahdettu kolmilitrainen kuutonen, joka ei saa M2:ssa yltää aivan M3- ja M4-isoveljiensä lukemiin. Potkua riittää silti noin 450 hevosvoiman verran, jotka välitetään salavalokuviin bongattujen prototyyppien perusteella takapyörille kahdeksanvaihteisen automaatin kautta. Toivon mukaan tarjolle tulee myös puritaanien arvostama kuusipykäläinen manuaali.

BMW kertoo, että uuden M2:n tuotanto Meksikon San Luis Potosín tehtaalla starttaa tämän vuoden loppupuolella, joten auto esiteltäneen jo lähiaikoina. Mahdollisena lanseerauspaikkana toimii kesäkuun loppupuolella Ison-Britannian Goodwoodissa järjestettävä Festival of Speed, jossa on luvattu esitellä jokin uusi M-malli. Meksikon tehtaalla kootaan myös 3-sarjan sekä 2-sarjan coupén perusmalleja, ja baijerilaismerkki on parhaillaan rekrytoimassa toista valmistusvuoroa varten 800 uutta työntekijää.



JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.