MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

BMW M5 Touring tekee paluun markkinoille – Baijerin uusin superfarmari on yli 2,5 tonnia painava pistokehybridi

Farmarikorinen BMW M5 on ollut mallisarjan historian aikana tarjolla kahdesta sukupolvesta, eli E34:stä ja E61:stä. Nyt farkku-M5 tekee comebackin uusimman version voimin, joka tunnetaan G91-korikoodilla.

Uuden M5 Touringin esittely ei tuonut mukanaan suuria yllätyksiä, koska auto on peräpään muotoja lukuun ottamatta identtinen hiljattain lanseeratun sedanin kanssa. Koria koristavat siis muhkeat levitykset niin edessä kuin takana, mutta farmarissa takalokasuojien pullistukset tulevat vielä paremmin esiin. Lisäksi katon takareunaan on lisätty spoilerilippa, mutta muuten farmariperän linjat vastaavat 5-sarjan Touringin perusmalleja.

BMW M5 Touring
Kuva: BMW

Sedan-koriseen M5:een saa monesta muusta M-Bemarista tutun hiilikuitukaton, mutta farkkuun sellaista ei ole tarjolla. Ohjaamoon lisää valoa tuova lasinen panoraamakatto on sen sijaan saatavilla, mutta se lisää auton massaa vielä entisestään. Uusi M5 on jo sedanina todellinen möhkö 2,5 tonnin lukemaa hätyyttelevän painonsa myötä, ja Touring ylittää tämän rajapyykin 63 kilon lisämassan myötä.

Massiivinen auto vaatii massiiviset pyörät, jotka ovat edessä 20- ja takana 21-tuumaiset. Tavaratila ei ole sen sijaan ihan yhtä muhkea kuin tavallisissa 5-sarjan Touringeissa, koska hybridin akku vaatii oman tilansa ruuman lattian alta. Tilaa on 70 litraa vähemmän kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa farkku-Viitosisssa, joten ruuman perusvetoisuudeksi kerrotaan 500 litraa ja takapenkin selkänojat kaatamalla maksimilukema on 1630 litraa.

BMW M5 Touring
Kuva: BMW

Painon lisäksi myös teholukema on kasvanut edeltävään M5:een verrattuna. 4,4-litrainen tuplaturbokasi saa nyt vetoapua sähkömoottorista, joten kokonaisteho on hulppeat 727 hevosvoimaa ja maksimivääntö tasan 1000 newtonmetriä. Kun teho välitetään kahdeksanpykäläisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle, superfarmari pinkaisee nollasta sataan 3,6 sekunnissa ja yltää M Driver’s Packagen myötä 305 km/h:n huippunopeuteen. Pelkällä sähköllä pääsee parhaimmillaan 140 km/h:n vauhtia.

Suosittelemme


BMW M5 Touring
Kuva: BMW

Pistokehybridin parasta antia on minimaalinen virallinen päästölukema. Sen myötä Suomen autovero on tämän kaliiberin autolle minimitasoa, ja uuden M5:n saa lähes Saksan taksoilla. Sedanista joutuu pulittamaan vähintään hieman yli 155 000 euroa, mutta Touringin hintoja ei ole vielä julkaistu. Osviittaa saa auton kotimarkkinoilta, jossa farkku maksaa 2000 euroa sedania enemmän.

BMW M5 Touring
Kuva: BMW
BMW M5 Touring ja sedan
Kuva: BMW
LähdeAuto Bild

Lue lisää