BMW M5 on nyt 727-heppainen hybridi – auto on silti edeltäjäänsä hitaampi

G90-korikoodia totteleva uusi BMW M5 tuotiin vihdoinkin julkisuuteen pitkän tiiserikampanjan jälkeen. Baijerin supersedan on nyt tehokkaampi kuin koskaan, mutta sama koskee valitettavasti myös auton painoa.

M5:ssä on nyt ensimmäistä kertaa historiansa aikana leveämmät lokasuojat sekä edessä että takana, mutta uutuus voi jäädä silti monelta tunnistamatta aidoksi M-autoksi. M-divisioonan tavaramerkiksi nousseita etulokasuojien kiduksia on enää turha etsiä, vaan kuskin puolella komeilee samassa kohdassa pistokehybridin latausluukku. Osittain umpinainen munuaismaskikin on lähes identtinen i5 M60 -täyssähköversion kanssa, mutta M-tyyliä löytyy sentään leveämpien lokasuojien ohella kulmikkaan aggressiiviista puskureista, aerodynaamisesti muotoilluista peilinkoteloista sekä massiivisen takadiffuusorin alta työntyvistä neljästä putkenpäästä.

BMW M5 G90
Kuva: BMW

Pyörät ovat edessä 20- ja takana 21-tuumaiset, kun taas jarrulevyjen halkaisija on vastaavasti 16 ja 15,7 tuumaa. Painoa voi yrittää säästää hiilikuitukeraamisilla jarruilla, ja hiilikuitukattokin on tuttuun tapaan tarjolla. M5:n sisusta on pienempiin M-autoihin verrattuna luksushenkisempi, eli hiilikuituisia kuppipenkkejä ei ole tarjolla. M-tyyliä löytyy kuitenkin vakiona olevista sporttipenkeistäkin, ja sama koskee myös kehän punaisella keskiraidalla höystettyä rattia sekä esimerkiksi sisävalaistusta.

BMW M5 G90:n kojelauta
Kuva: BMW

M5 on nyt pistokehybridi, jonka kulusta vastaa 577 heppaa tuottava 4,4-litrainen tuplaturbokasi ja vajaat parisataa hevosvoimaa luovuttava sähkömoottori. Kokonaisvoimavaroiksi ilmoitetaan 727 hevosvoimaa ja tasan 1000 newtonmetriä, mutta asiassa on iso mutta. Uusi M5 on nimittäin lähes käsittämättömän painava 2445 kilon massansa myötä. Niinpä teho-painosuhde on hieman edeltäjämallia heikompi, josta oli tarjolla vieläkin ripeämmät Competition- ja CS-versiot.

BMW M5 G90:n moottori
Kuva: BMW

Sellaisia ei ole uutuudesta luvassa ainakaan tämän hetken tiedon mukaan. Uusi M5 kiihtyy nollasta sataan 3,5 sekunnissa, eli muutaman sekunnin kymmenyksen edeltäjäänsä hitaammin. Huippunopeus on rajoitettu sähköisesti 290 km/h:n lukemaan, mutta M Driver’s -paketin myötä sen voi nostaa 306 km/h:n vauhtiin. Kolikon toisena puolena on 18,6 kWh:n akku, joka mahdollistaa parhaimmillaan 40 kilometrin toimintasäteen pelkällä sähköllä. Vaihteistona palvelee kahdeksanpykäläinen automaatti, ja veto menee edeltäjäsukupolven tavoin kaikille neljälle pyörälle. Tarvittaessa donitsitkin kuitenkin onnistuvat pelkän takavedon turvin, ja myös nelivedon pystyy säätämään takapainotteisemmaksi.

Aktiivisen tasauspyörästön ansiosta voimaa voidaan jakaa myös takapyörien välillä, ja alustassa hyödynnetään monia M5:n omia komponentteja ajettavuuden kohentamiseksi. Supersedanin tuotanto starttaa Baijerin Dingolfingissä heinäkuussa, ja myynti on jo alkanut monilla markkinoilla. Tämä koskee myös Suomea, jossa hybriditekniikasta on iloa pienen autoveron myötä. Niinpä uuden M5:n hinnat starttaavat ”vain” reilusta 155 000 eurosta.

BMW M5 G90
Kuva: BMW
BMW M5 G90
Kuva: BMW
BMW M5 G90:n sisusta
Kuva: BMW
LähdeCarscoops

Lue lisää