BMW:n M3- ja M4-valikoima kattaa perusmallien ja Competition-versioiden lisäksi ratakäyttöön optimoidun takavetoisen M4 CSL:n ilman takapenkkiä. Nyt julkisuuteen tuotiin sen neliovinen vastine M3 CS, joka on muutenkin astetta käytännöllisempi.
CSL-lyhenteen L-kirjain viittaa keveyteen, mihin on pyritty takaistuinten poistamisen lisäksi mm. monilla hiilikuituosilla. M4 CSL:n massaa saatiinkin laskettua perusmalliin verrattuna reilulla 100 kilolla, kun taas uudessa M3 CS:ssä dieetti on vain 34 kilon verran. Neliovinen sporttisedan painaa tämän myötä 1776 kiloa, mihin on osuutensa autossa edelleen olevalla takapenkillä, mutta suurempi vaikutus lienee kuitenkin xDrive-nelivedolla.
Pelkkä takavetokin on saatavilla valikosta kytkemällä, mutta kiihtyvyys on parempaa neljän raapivan tassun avulla. Nollasta sataan pyrähdetään 3,4 sekunnissa, eli 0,3 sekuntia takavetoista M4 CSL:ää nopeammin. Huippunopeuden osalta kaksiovinen coupé vie voiton 307 km/h:n lukemalla, kun taas M3 CS:ssä täytyy tyytyä ”vain” sähköisesti rajoitettuun 303 km/h:n vauhtiin. Radallakin CSL jättää CS:n melko varmasti taakseen, mutta ero ei ole välttämättä kovin suuri.
M3 CS on nimittäin saanut uudet säädöt mm. camber-kulman, mukautuvien iskunvaimentimien, kallistuksenvaimentimien ja ohjauksen osalta. Alumiininen poikkituki jäykistää konehuonetta, ja CSL:stä lainatuille 19- ja 20-tuumaisille vanteille on vakiona pyöräytetty Michelinin ratakelpoiset Sport Cup 2 -renkaat. Saatavilla ovat myös tavallisemmat kumit, ja vanteiden sävyksi voi valita joko kullanvärisen tai mustan. Lisäksi lisävarustelistalta voi poimia hiilikuitukeraamiset jarrut.
CS:n moottori on täsmälleen sama kuin CSL:ssä, eli kolmilitrainen tuplaturbokuutonen tuottaa 550 hevosvoiman huipputehon ja 650 newtonmetrin maksimiväännön. Painoa on säästetty CSL:stä tutuilla hiilikuituosilla, joiden joukkoon kuuluvat mm. konepelti, kuppimaiset etupenkit, etupuskurin ilmanottoritilät, peilinkotelot ja takapuskurin alareunan diffuusori. Lisäksi titaanista tehty äänenvaimennin on 3,6 kiloa kevyempi kuin teräksinen.
Ulkoisiin tunnuspiirteisiin kuuluvat myös punaiset tehosteraidat sekä keltaiset päiväajovalot M4 CSL:n ja M5 CS:n malliin. Värivalikoiman uutuuksiin kuuluu esimerkiksi kuvissa näkyvä kirkas vihreä, mutta M3 CS:n pintaan saa myös esimerkiksi Individual-osaston mattavalkoisen. Sisustan suurin ero M4 CSL:ään on takapenkkien ohella uusi leveä iDrive-ruutu, joka pitää sisällään sekä mittaristo- että keskinäytön.
Suosittelemme
M3 CS:n valmistusmäärä rajataan M4 CSL:n tyyliin, mutta tarkka lukema ei ole vielä tiedossa. Sama koskee myös hintaa, mutta tässä tapauksessa kaksi lisäovea, kaksi vetävää pyörää lisää ja takaistuimet tarkoittavat ainakin pienempää summaa hintalapussa.