BMW M3:n sporttisin malli esiteltiin – uusi CS on kuin takaovilla ja nelivedolla varustettu M4 CSL

BMW:n M3- ja M4-valikoima kattaa perusmallien ja Competition-versioiden lisäksi ratakäyttöön optimoidun takavetoisen M4 CSL:n ilman takapenkkiä. Nyt julkisuuteen tuotiin sen neliovinen vastine M3 CS, joka on muutenkin astetta käytännöllisempi.

CSL-lyhenteen L-kirjain viittaa keveyteen, mihin on pyritty takaistuinten poistamisen lisäksi mm. monilla hiilikuituosilla. M4 CSL:n massaa saatiinkin laskettua perusmalliin verrattuna reilulla 100 kilolla, kun taas uudessa M3 CS:ssä dieetti on vain 34 kilon verran. Neliovinen sporttisedan painaa tämän myötä 1776 kiloa, mihin on osuutensa autossa edelleen olevalla takapenkillä, mutta suurempi vaikutus lienee kuitenkin xDrive-nelivedolla.

Kuva: BMW

Pelkkä takavetokin on saatavilla valikosta kytkemällä, mutta kiihtyvyys on parempaa neljän raapivan tassun avulla. Nollasta sataan pyrähdetään 3,4 sekunnissa, eli 0,3 sekuntia takavetoista M4 CSL:ää nopeammin. Huippunopeuden osalta kaksiovinen coupé vie voiton 307 km/h:n lukemalla, kun taas M3 CS:ssä täytyy tyytyä ”vain” sähköisesti rajoitettuun 303 km/h:n vauhtiin. Radallakin CSL jättää CS:n melko varmasti taakseen, mutta ero ei ole välttämättä kovin suuri.

M3 CS on nimittäin saanut uudet säädöt mm. camber-kulman, mukautuvien iskunvaimentimien, kallistuksenvaimentimien ja ohjauksen osalta. Alumiininen poikkituki jäykistää konehuonetta, ja CSL:stä lainatuille 19- ja 20-tuumaisille vanteille on vakiona pyöräytetty Michelinin ratakelpoiset Sport Cup 2 -renkaat. Saatavilla ovat myös tavallisemmat kumit, ja vanteiden sävyksi voi valita joko kullanvärisen tai mustan. Lisäksi lisävarustelistalta voi poimia hiilikuitukeraamiset jarrut.

Kuva: BMW

CS:n moottori on täsmälleen sama kuin CSL:ssä, eli kolmilitrainen tuplaturbokuutonen tuottaa 550 hevosvoiman huipputehon ja 650 newtonmetrin maksimiväännön. Painoa on säästetty CSL:stä tutuilla hiilikuituosilla, joiden joukkoon kuuluvat mm. konepelti, kuppimaiset etupenkit, etupuskurin ilmanottoritilät, peilinkotelot ja takapuskurin alareunan diffuusori. Lisäksi titaanista tehty äänenvaimennin on 3,6 kiloa kevyempi kuin teräksinen.

Kuva: BMW

Ulkoisiin tunnuspiirteisiin kuuluvat myös punaiset tehosteraidat sekä keltaiset päiväajovalot M4 CSL:n ja M5 CS:n malliin. Värivalikoiman uutuuksiin kuuluu esimerkiksi kuvissa näkyvä kirkas vihreä, mutta M3 CS:n pintaan saa myös esimerkiksi Individual-osaston mattavalkoisen. Sisustan suurin ero M4 CSL:ään on takapenkkien ohella uusi leveä iDrive-ruutu, joka pitää sisällään sekä mittaristo- että keskinäytön.

Suosittelemme

Kuva: BMW

M3 CS:n valmistusmäärä rajataan M4 CSL:n tyyliin, mutta tarkka lukema ei ole vielä tiedossa. Sama koskee myös hintaa, mutta tässä tapauksessa kaksi lisäovea, kaksi vetävää pyörää lisää ja takaistuimet tarkoittavat ainakin pienempää summaa hintalapussa.

Kuva: BMW
Kuva: BMW
Kuva: BMW
LähdeCarscoops

Lue lisää