Baijerilainen hot hatch on kuin tehtaan jäljiltä – brittipaja rakentaa M140i:stä luukkuperäisen M2-lookerin

BMW:n 1-sarja ei ole koskaan kuulunut baijerilaismerkin kauneimpiin malleihin, mutta kahdessa ensimmäisessä sukupolvessa käytetty takaveto teki Ykkösestä ainutlaatuisen luokassaan. Toisen sukupolven 1-sarjasta saa kuitenkin tehtyä suorastaan komean ilmestyksen M2:sta lainatuilla osilla, minkä tämän jutun yksilö osoittaa.

M2:n pohjana käytetty 2-sarjan coupé on nimestään huolimatta läheistä sukua toisen sukupolven 1-sarjalle, koska autot on tehty saman perusrakenteen varaan. Niinpä Isossa-Britanniassa toimiva BMW-spesialisti sai idean M2:n näköisestä ykkössarjalaisesta, joka toimisi samalla myös eräänlaisena kunnianosoituksena lenkkitossunakin tunnettua Z3 M Coupéa kohtaan. Tuo 1990-luvun ikoninen malli oli kaksipaikkaisuutensa myötä paljon äärimmäisempi mittasuhteiltaan, mutta myös brittien moderni tulkinta eroaa edukseen etuvetoisten hatchbackien joukosta.

BMW & Mini Group -niminen tuning-paja otti projektinsa lähtökohdaksi toisen sukupolven 1-sarjan tehokkaimman version, eli kolmilitraisella turbokuutosella ryyditetyn M140i:n. Sitä olisi saanut myös nelivetoisena, mutta britit päätyivät M-hengessä autenttisempaan takavetomalliin. Nokalla muriseva B58-voimanlähde on edelleen tehtaan jäljiltä, mutta 340 hevosvoiman huipputehoa on tarkoitus nostaa jo pian lähemmäksi aidon M2:n voimavaroja.

Korityöt on sen sijaan saatu jo päätökseen. Autoon on asennettu tuulilasista eteenpäin kaikki M2 Competitionin keulaosat, joiden pitäisi mennä ykkössarjalaiseen lähes heittämällä paikalleen. Niinpä työn jälki vaikuttaa lähes tehdastasoiselta, ja OEM-vaikutelmaa korostetaan myös M2:n alkuperäisillä pyörillä, peilinkoteloilla ja sivuhelmoilla. Suurin askartelu on varmasti ollut takalokasuojien pullistusten ja M2:n takapuskurin alaosan sovittamisessa hatchbackin koriin. Todella leveä takaraideväli tekee luukkuperästä ehkä vielä M2:takin brutaalimman näköisen, ja takapuskurin diffuusorin alta pilkistävät myös M-designin mukaiset neljä putkenpäätä. Ne törröttävät kuitenkin hiukan liikaa ulos M2:een verrattuna.

Suosittelemme

Tummanharmaa M2-looker on ainakin toistaiseksi yksittäiskappale, jota BMW & Mini Group aikoo käyttää mainostarkoituksiin. Jos auto herättää tarpeeksi kiinnostusta, brittipaja saattaa lähteä muuntamaan myös asiakasautoja. Työn ja osien hinnaksi arvioidaan reilut 22 000 euroa, ja päälle tulee tietysti vielä lähtökohtana toimivan 1-sarjan hinta.

LähdeAuto Bild

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat