Baijerilainen hot hatch on kuin tehtaan jäljiltä – brittipaja rakentaa M140i:stä luukkuperäisen M2-lookerin

BMW:n 1-sarja ei ole koskaan kuulunut baijerilaismerkin kauneimpiin malleihin, mutta kahdessa ensimmäisessä sukupolvessa käytetty takaveto teki Ykkösestä ainutlaatuisen luokassaan. Toisen sukupolven 1-sarjasta saa kuitenkin tehtyä suorastaan komean ilmestyksen M2:sta lainatuilla osilla, minkä tämän jutun yksilö osoittaa.

M2:n pohjana käytetty 2-sarjan coupé on nimestään huolimatta läheistä sukua toisen sukupolven 1-sarjalle, koska autot on tehty saman perusrakenteen varaan. Niinpä Isossa-Britanniassa toimiva BMW-spesialisti sai idean M2:n näköisestä ykkössarjalaisesta, joka toimisi samalla myös eräänlaisena kunnianosoituksena lenkkitossunakin tunnettua Z3 M Coupéa kohtaan. Tuo 1990-luvun ikoninen malli oli kaksipaikkaisuutensa myötä paljon äärimmäisempi mittasuhteiltaan, mutta myös brittien moderni tulkinta eroaa edukseen etuvetoisten hatchbackien joukosta.

-- MAINOS --

BMW & Mini Group -niminen tuning-paja otti projektinsa lähtökohdaksi toisen sukupolven 1-sarjan tehokkaimman version, eli kolmilitraisella turbokuutosella ryyditetyn M140i:n. Sitä olisi saanut myös nelivetoisena, mutta britit päätyivät M-hengessä autenttisempaan takavetomalliin. Nokalla muriseva B58-voimanlähde on edelleen tehtaan jäljiltä, mutta 340 hevosvoiman huipputehoa on tarkoitus nostaa jo pian lähemmäksi aidon M2:n voimavaroja.

Korityöt on sen sijaan saatu jo päätökseen. Autoon on asennettu tuulilasista eteenpäin kaikki M2 Competitionin keulaosat, joiden pitäisi mennä ykkössarjalaiseen lähes heittämällä paikalleen. Niinpä työn jälki vaikuttaa lähes tehdastasoiselta, ja OEM-vaikutelmaa korostetaan myös M2:n alkuperäisillä pyörillä, peilinkoteloilla ja sivuhelmoilla. Suurin askartelu on varmasti ollut takalokasuojien pullistusten ja M2:n takapuskurin alaosan sovittamisessa hatchbackin koriin. Todella leveä takaraideväli tekee luukkuperästä ehkä vielä M2:takin brutaalimman näköisen, ja takapuskurin diffuusorin alta pilkistävät myös M-designin mukaiset neljä putkenpäätä. Ne törröttävät kuitenkin hiukan liikaa ulos M2:een verrattuna.

-- MAINOS --




Tummanharmaa M2-looker on ainakin toistaiseksi yksittäiskappale, jota BMW & Mini Group aikoo käyttää mainostarkoituksiin. Jos auto herättää tarpeeksi kiinnostusta, brittipaja saattaa lähteä muuntamaan myös asiakasautoja. Työn ja osien hinnaksi arvioidaan reilut 22 000 euroa, ja päälle tulee tietysti vielä lähtökohtana toimivan 1-sarjan hinta.

-- MAINOS --

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.