MAINOS: Hovisepät

Tudor Black Bay Pro

Aina valmiina seikkailuun


BMW kertoi tulevaisuudensuunnitelmistaan: avomallinen hybridisportti ja lisää M-malleja

BMW piti kotikonnuillaan Münchenissä lehdistökonferenssin, jossa se kertoi uudesta liiketoimintasuunnitelmastaan. Yritys vahvisti kehittävänsä ”uutta vallankumouksellista i-mallia, joka nostaa premium-luokan yksilöllisen liikkumisen ennenäkemättömälle tasolle”. Korulauseen taustalla on hyvin todennäköisesti i5:ksi tai i6:ksi nimettävä uusi keskikokoinen sähkö-crossover, joka osuu mallistossa pienen i3:n ja i8-hybridisportin väliin.

Lisäksi Bemari vahvisti i8:n avoversion olevan tulossa vuonna 2018. Autosta on nähty jo parikin konseptia, joista viimeisimmässä ei ollut lainkaan ovia. BMW:n mallistossa oli 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa Z1-niminen roadster, jonka ovet laskeutuivat alas kynnysten sisään. On mielenkiintoista nähdä, tuleeko uuteenkin avomalliin jokin vastaavanlainen oviratkaisu vai luotetaanko siinä umpiversion Lambo-tyylisiin, ylöspäin nouseviin oviin.

BMW ilmoitti myös, että Miniltä on tulossa pistokehybridi, ja lisäksi i3:sta tuodaan myyntiin isommalla akulla varustettu versio. Se pystyy kilpailemaan entistä paremmin mm. Opel Ampera-e:n ja tulevan Tesla Model 3:n kanssa. BMW:n iNEXT-nimisen ohjelman puitteissa panostetaan myös automatisoidun ajamisen uusiin muotoihin, digitaaliseen verkottumiseen, kevytrakenteisiin sekä uraauurtavaan sisämuotoiluun.

Bemari ei ole silti hylkäämässä perinteisempiäkään moottoreita. Baijerilaiset uskovat, että erilaisia voimanlähteitä tarjotaan toistensa rinnalla tulevaisuudessakin. Polttomoottorilla on BMW:n mukaan tärkeä rooli vielä monen vuoden ajan, ja niinpä Efficient Dynamics NEXT -ohjelmassa keskitytään niiden polttoainetaloudellisuuden hiomiseen entistäkin paremmaksi. Baijerilaismerkki jatkaa myös polttokennon kehitystyötä, ja BMW:n nykyisten vetykäyttöisten testiautojen toimintasäde on kuulemma jopa 700 kilometriä.

Autofriikkejä kiinnostanee eniten tieto Bemarin uusista M-malleista. Niistä suostuttiin paljastamaan sen verran, että sekä ”aitoja” M-autoja että astetta kesympiä M Performance -malleja tuodaan markkinoille entistä enemmän. BMW haluaa hyödyntää niiden kasvupotentiaalin täysillä, mutta toivoa sopii, että M-kirjaimen alkuperää ei unohdeta täysin. Viime aikojen tehokkaat ja painavat möhkömaasturit ovat nimittäin olleet kaikkea muuta kuin alkuperäisen Motorsport-hengen mukaisia autoja.

Lue lisää