BMW julkaisi virallisia naamiokuvia sähkölippulaivastaan – uuden 7-sarjan pohjalta tehty i7 esitellään ensi vuonna

BMW:n sähköautovalikoima jatkaa kasvuaan, kun Mercedes EQS:lle haasteen heittävä i7 lanseerataan ensi vuonna. Nyt autosta julkaistiin ensimmäiset viralliset kuvat vielä naamioteipin peittämänä.

I7:n viimeisiä talvitestejä tehdään parhaillaan Ruotsin Arjeplogissa lähellä Napapiiriä, jossa kuvatkin on napattu. BMW:n sanojen mukaan tavoitteena on löytää optimaalinen tasapaino urheilullisuuden ja matkustusmukavuuden välillä, mikä koskee i7:n lisäksi varmasti myös uuden 7-sarjan polttomoottoriversioita. Täyssähköinen voimalinja vaatii kuitenkin omat säätönsä, ja i7:n kohdalla BMW:llä ei ole varaa tehdä kompromisseja.

Autoa mainostetaan nimittäin komeasti maailman ensimmäiseksi täyssähköiseksi luksussedaniksi. Väite hämmentää aluksi, mutta tarkemmin ajatellen BMW saattaa olla oikeassa. Mercedes EQS on nimittäin isolla takaluukulla varustettu luiskaperä, kun taas uusi tulokas Lucid Air sekä saksalaisparivaljakko Porsche Taycan ja Audi e-tron GT ovat joko luokkaa pienempiä tai sporttisempaan kategoriaan laskettavia autoja.





Naamioteipin alla piilee perinteinen kolmen laatikon porrasperä, eli i7:n pitäisi kelvata Mersu EQS:n puikulamaista luiskaperämuotoa oudoksuville asiakkaille. Tilankäytön kannalta tässä on kuitenkin haittansa, kun auto on tehty polttomoottorimallien kanssa yhteiselle perusrakenteelle. Aerodynamiikkakaan ei liene yhtä liukasta kuin Mercedeksessä, mistä kertoo WLTP-normin mukainen 22,5-19,5 kWh:n energiankulutus 100 kilometriä kohti. Mercedes-Benz EQS 450+:ssa vastaava lukema on 19,8-15,8 kWh.

Muu tekniikka on vielä hämärän peitossa, mutta autossa hyödynnetään iX-katumaasturin tavoin BMW:n sähkövoimalinjan viidettä sukupolvea. Muotoilun yksityiskohtien selviämistäkin joudutaan vielä odottamaan, mutta muutama perusasia on jo selvillä. Keulaa dominoivat isot munuaiset baijerilaisten nykytyylin mukaisesti, ja ajovaloumpiot on sijoitettu poikkeuksellisen alas puskuriin.

Niiden yläpuolelle saattaa tulla viirumaiset päiväajovalot juuri esitellyn XM-katumaasturikonseptin malliin. Perä vaikuttaa puolestaan nykyistä Seiskaa kulmikkaammalta, ja C-pilarin muodossa on kaikuja kolmen vuosikymmenen takaisesta E32:sta. Asiaa päästään arvioimaan lopullisesti joskus ensi vuoden mittaan, jolloin i7 on luvattu esitellä 7-sarjan seuraavan sukupolven ohella.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.