BMW julkaisi ensimmäisen tiiserikuvan uuden M4:n pohjalta tehtävästä GT3-kilpurista – katuautossakin on yli 500 heppaa ja jättimunuaiset

BMW:n eri coupé-mallien rataversioiden historia ulottuu 1960- ja 1970-lukujen E9-korimalliin asti, joka toimi pohjana myös legendaariselle 3.0 ja 3.5 CSL ”Batmobilelle”. Viime aikoina baijerilaisten lippua suositussa GT3-rataluokassa on pitänyt korkealla vuonna 2016 lanseerattu M6 GT3, joka on yltänyt mm. Span 24 tunnin kilpailun ja Macaossa järjestetyn FIA GT World Cupin voittoihin lukuisten muiden ykkössijojen lisäksi. M6:n rinnalle kehitettiin myös uuden M8:n pohjalta tehty GTE-luokan kilpuri, joka kuitenkin osoittautui flopiksi lähes heti kättelyssä.

Jatkossa baijerilaiset tekevät GT3-kategorian kisalaitteensa pykälää pienemmän M4:n pohjalta. Nykyinen M4 on jo aivan elinkaarensa loppumetreillä, joten uuden GT3-kilpurin lähtökohtana käytetään seuraavan sukupolven mallia. Katuauto tulee myyntiin todennäköisesti vasta ensi vuoden loppupuolella, mutta BMW julkaisi jo nyt ensimmäisen tiiserikuvan tulevasta rata-autostaan. Uutta M4 GT3:a on kuulemma kehitetty jo usean kuukauden ajan, ja kattavat testit aloitetaan ensi vuonna. Tositoimissa auto nähdään kuitenkin vasta kaudella 2022, joten kehitystyöhön on varattu rutkasti aikaa.





BMW kertoi samalla, että asiakaskäyttöön tehty kilpuri on läheistä sukua katuautolle. Tiiserikuvasta erottuu massiivisten lokasuojanlevitysten ja takasiiven lisäksi baijerilaisten uusinta tyyliä edustava munuaismaski, joka nähtiin jo syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä paljastetun 4-sarjan coupé-konseptin nokalla. Munaiset ulottuvat mielipiteitä jakavasti etupuskurin alareunaan asti, ja myös konepellin keskiosaan on tehty tuntuva syvennys munuaisten väliin. Etuvalot vaikuttaisivat olevan litteät viirut tutkielman malliin, ja GT3-luokan kilpurissa ne hohtavat keltaisina luokan sääntöjen sanelemana.

Baijerilaiset vahvistivat kilpurin tiiserikuvan julkaisemisen yhteydessä myös M4:n katuversiota koskevia tietoja. Auton nokalla murisee S58-koodilla tunnettu kolmilitrainen tuplaturbokuutonen, josta irtoaa jo perusmallissa yli 500 hevosvoimaa. Todennäköisesti hieman myöhemmin tarjolle tulee vielä tätäkin puhdikkaampi Competition-versio, ja myös ratahenkisistä CS- sekä CSL-malleista on liikkunut jo huhuja. Uuden sukupolven M4:ään saa lisäksi nelivedon ensimmäistä kertaa M3:sta ja M4:stä tätä nykyä koostuvan mallisarjan historiassa.

Jäämme odottelemaan uuden M3:n ja M4:n näkemistä koko komeudessaan mahdollisesti jo lähikuukausina. Neliovista M3:a on testattu jo pitkään, ja auton naamioimattomista protoistakin on jo vuotanut kuvia julkisuuteen. Coupé-kattoinen M4 onnistuttiin puolestaan bongaamaan viime viikolla ensimmäistä kertaa salavalokuvaajien linsseille, joten M-divisioonan ensi vuoden kuumimpia uutuuksia ei tarvinne odottaa enää kovin kauan. Perinteiseen kangaskattoon palaava avomalli esitellään hieman myöhemmin, ja ainakin teoriassa mallisto voisi täydentyä vielä luiskaperäisellä ja viisiovisella M4 Gran Coupélla.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...