BMW julkaisi ensimmäisen tiiserikuvan uuden M4:n pohjalta tehtävästä GT3-kilpurista – katuautossakin on yli 500 heppaa ja jättimunuaiset

BMW:n eri coupé-mallien rataversioiden historia ulottuu 1960- ja 1970-lukujen E9-korimalliin asti, joka toimi pohjana myös legendaariselle 3.0 ja 3.5 CSL ”Batmobilelle”. Viime aikoina baijerilaisten lippua suositussa GT3-rataluokassa on pitänyt korkealla vuonna 2016 lanseerattu M6 GT3, joka on yltänyt mm. Span 24 tunnin kilpailun ja Macaossa järjestetyn FIA GT World Cupin voittoihin lukuisten muiden ykkössijojen lisäksi. M6:n rinnalle kehitettiin myös uuden M8:n pohjalta tehty GTE-luokan kilpuri, joka kuitenkin osoittautui flopiksi lähes heti kättelyssä.

Jatkossa baijerilaiset tekevät GT3-kategorian kisalaitteensa pykälää pienemmän M4:n pohjalta. Nykyinen M4 on jo aivan elinkaarensa loppumetreillä, joten uuden GT3-kilpurin lähtökohtana käytetään seuraavan sukupolven mallia. Katuauto tulee myyntiin todennäköisesti vasta ensi vuoden loppupuolella, mutta BMW julkaisi jo nyt ensimmäisen tiiserikuvan tulevasta rata-autostaan. Uutta M4 GT3:a on kuulemma kehitetty jo usean kuukauden ajan, ja kattavat testit aloitetaan ensi vuonna. Tositoimissa auto nähdään kuitenkin vasta kaudella 2022, joten kehitystyöhön on varattu rutkasti aikaa.

BMW kertoi samalla, että asiakaskäyttöön tehty kilpuri on läheistä sukua katuautolle. Tiiserikuvasta erottuu massiivisten lokasuojanlevitysten ja takasiiven lisäksi baijerilaisten uusinta tyyliä edustava munuaismaski, joka nähtiin jo syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä paljastetun 4-sarjan coupé-konseptin nokalla. Munaiset ulottuvat mielipiteitä jakavasti etupuskurin alareunaan asti, ja myös konepellin keskiosaan on tehty tuntuva syvennys munuaisten väliin. Etuvalot vaikuttaisivat olevan litteät viirut tutkielman malliin, ja GT3-luokan kilpurissa ne hohtavat keltaisina luokan sääntöjen sanelemana.

Baijerilaiset vahvistivat kilpurin tiiserikuvan julkaisemisen yhteydessä myös M4:n katuversiota koskevia tietoja. Auton nokalla murisee S58-koodilla tunnettu kolmilitrainen tuplaturbokuutonen, josta irtoaa jo perusmallissa yli 500 hevosvoimaa. Todennäköisesti hieman myöhemmin tarjolle tulee vielä tätäkin puhdikkaampi Competition-versio, ja myös ratahenkisistä CS- sekä CSL-malleista on liikkunut jo huhuja. Uuden sukupolven M4:ään saa lisäksi nelivedon ensimmäistä kertaa M3:sta ja M4:stä tätä nykyä koostuvan mallisarjan historiassa.

Jäämme odottelemaan uuden M3:n ja M4:n näkemistä koko komeudessaan mahdollisesti jo lähikuukausina. Neliovista M3:a on testattu jo pitkään, ja auton naamioimattomista protoistakin on jo vuotanut kuvia julkisuuteen. Coupé-kattoinen M4 onnistuttiin puolestaan bongaamaan viime viikolla ensimmäistä kertaa salavalokuvaajien linsseille, joten M-divisioonan ensi vuoden kuumimpia uutuuksia ei tarvinne odottaa enää kovin kauan. Perinteiseen kangaskattoon palaava avomalli esitellään hieman myöhemmin, ja ainakin teoriassa mallisto voisi täydentyä vielä luiskaperäisellä ja viisiovisella M4 Gran Coupélla.

LähdeCarscoops

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat