MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

BMW julkaisi ajankohtaisen tiiserin uudesta M5 Touringista – yli 700-heppainen superfarmari on kääritty naamioteipin sijasta lahjapaperiin

Audia pidetään usein sporttifarmarien pioneerina, mutta BMW ehti itse asiassa ensin vuonna 1992 lanseeratun E34-korisen M5 Touringin myötä. Audin ensimmäinen RS-farkku, eli RS 2 Avant näki päivänvalon vasta kahta vuotta myöhemmin.

Noiden aikojen jälkeen Audi on kuitenkin tarjonnut käytännössä jatkuvasti maailman nopeimpiin kuuluvia farmareita, kun taas BMW on vain käynyt silloin tällöin piipahtamassa tässä segmentissä. M5:n osalta Touring-farmaria on E34:n jälkeen tarjottu ainoastaan E61-sukupolvesta, ja M3 sai vasta viime vuonna historiansa ensimmäisen tuotantoon päässeen Touringin.

Se on aiheuttanut melkoisen hypetyksen, joten BMW jatkaa samalla linjalla myös pykälää isomman M5:n suhteen. Baijerilaisvalmistaja on jo vahvistanut virallisesti tarjoavansa seuraavan sukupolven M5:tä Touringinakin, vaikka auton sedan-korinen mallikin odottaa vielä esittelyään. Se koittanee ensi vuoden alkupuoliskon mittaan, ja nyt baijerilaiset julkaisivat viimeisimmän tiiserinsä M5 Touringista ajankohtaan sopivassa hengessä.

BMW M:n Instagramiin postaamassa kuvassa komeilee uusi superfarmari, jonka naamioteippaus on saanut väistyä lahjapaperihenkisen kuvioinnin ja koristelun tieltä. Kuvasta käyvät ilmi myös G99-koodia tottelevan superfarkun takalasin linjat, jotka ovat identtiset pikapuoliin debytoivan uuden 5-sarjan Touringin kanssa. M:n erikoisherkuista kuvasta erottuvat ainoastaan perusmalleja sporttisemmat peilinkotelot, mutta M5 saa myös pulleammat lokasuojat sekä neljää isoa putkenpäätä reunustavan F1-tyylisen diffuusorin.

Kuva: BMW

Uusi M5 on pitkän historiansa ensimmäinen pistokehybridi. Jo edeltäjästä tuttu 4,4-litrainen tuplaturbokasi saa lisäpotkua sähkömoottorista, jonka pitäisi nostaa kokonaisteho 700 hevosvoiman paremmalle puolelle. Potkua tulee olemaan enemmän kuin hirviömäisen XM:n perusmallissa, mutta kuitenkin vähemmän kuin tämän Label-huippuversiossa. M5 Touring on kuitenkin XM:ää kevyempi auto nelivedosta ja hybriditekniikasta huolimatta, joten suorituskyky lienee vähintään kohdallaan.

Suosittelemme


Uuden M5 Touringin virallinen esittely tapahtunee ensi vuoden jälkipuoliskolla. Suomen autoverotuksen suosimasta pistokehybriditekniikasta huolimatta kyseessä ei ole mikään edullinen perhefarmari, mutta baijerilaisvalmistajan Motorsport-divisioonan superfarkusta tulee ainakin halvempi kuin XM:stä, jonka hintalapussa lukee Suomen markkinoilla vähintään reilun 185 000 euron lukema.

Lue lisää