MAINOS: Hovisepät

TAG Heuer Aquaracer Professional 300

Luotettavuutta pinnalla ja sen alla

BMW i8 retroasussa näyttää tältä – Taraschi Berardo on todellinen italialainen erikoisuus

Jo vuonna 2013 markkinoille lanseerattu BMW i8 pysyi yhtä futuristisen oloisena koko valmistusaikansa, joka päättyi viime kesänä. Nyt i8 on saanut kunnian toimia lähtökohtana italialaiselle retroerikoisuudelle, jonka onnistuneisuudesta voidaan olla montaa mieltä.

Bemarin hybridisportin pohjalta tehty luomus on nimetty Taraschi Berardoksi. Vaikka Taraschi-brändi kuulostaa täysin tuntemattomalta, tämän merkkisiä autoja on itse asiassa tehty aiemminkin. Taraschi oli nimittäin takavuosina italialainen kilpurivalmistaja, jonka kilpa-autoilija Berardo Taraschi perusti vuonna 1947. Nyt kauan sitten kuopattu brändi on päätetty herättää henkiin auton avulla, joka on ristitty merkin perustajan mukaan.

I8:n perusrakennetta hyödyntävä retroluomus on kuulemma saanut inspiraationsa vuoden 1953 Giaur 750 Sport Championista, joka oli yksi Taraschin menestyksekkäimpiä malleja. 1950-luvun tyyliä on yritetty tuoda sekä auton etu- että takapäähän, mutta kokonaisuus uhkaa lipsahtaa jo kitschin puolelle. Pehmeänpyöreät linjat eivät oikein istu yhteen i8:n modernin ohjaamon kanssa, ja ovaali maskikin näyttää siltä kuin se olisi tullut muotoilijan mieleen vasta aivan viime hetkillä.

Suosittelemme


Käsintehdyllä alumiinikorilla varustettu Taraschi on noin 300 milliä i8:aa pidempi. Tämä lisäys muodostuu BMW:tä pidemmistä etu- ja takaylityksistä, jotka muuttavat hybridisportin mittasuhteita huomattavasti. Lähtökohta paistaa läpi sisustassakin, mutta menneiden vuosikymmenten tyyliä on yritetty tuoda ruskean nahan ja puun todella runsaalla käytöllä. Esimerkiksi puusta veistetty keskikonsoli koettelee jo vahvasti hyvän maun rajoja, mutta persoonallisuudesta ei ainakaan ole pulaa.

Taraschi Berardoja valmistetaan vain rajoitettu erä, mutta tarkka määrä on vielä hämärän peitossa. Myöskään auton hintaa ei suostuta tässä vaiheessa kertomaan. Taraschi ei peukaloi pelkästään i8:n ulkonäköä ja sisustaa, vaan tekniikkakin saa osansa muutoksista. Hybridivoimalinjan yhteisteho kasvaa 420 heppaan i8:n 374 hevosvoimasta, ja kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitetaan 3,9 sekuntia. Huippunopeus on puolestaan 280 km/h. Myöhemmin luvassa on vielä enemmän potkua, koska Taraschista on tulossa tarjolle myös 470- ja 520-heppaiset versiot.

LähdeCarscoops

Lue lisää