BMW i8 retroasussa näyttää tältä – Taraschi Berardo on todellinen italialainen erikoisuus

Jo vuonna 2013 markkinoille lanseerattu BMW i8 pysyi yhtä futuristisen oloisena koko valmistusaikansa, joka päättyi viime kesänä. Nyt i8 on saanut kunnian toimia lähtökohtana italialaiselle retroerikoisuudelle, jonka onnistuneisuudesta voidaan olla montaa mieltä.

Bemarin hybridisportin pohjalta tehty luomus on nimetty Taraschi Berardoksi. Vaikka Taraschi-brändi kuulostaa täysin tuntemattomalta, tämän merkkisiä autoja on itse asiassa tehty aiemminkin. Taraschi oli nimittäin takavuosina italialainen kilpurivalmistaja, jonka kilpa-autoilija Berardo Taraschi perusti vuonna 1947. Nyt kauan sitten kuopattu brändi on päätetty herättää henkiin auton avulla, joka on ristitty merkin perustajan mukaan.

-- MAINOS --

I8:n perusrakennetta hyödyntävä retroluomus on kuulemma saanut inspiraationsa vuoden 1953 Giaur 750 Sport Championista, joka oli yksi Taraschin menestyksekkäimpiä malleja. 1950-luvun tyyliä on yritetty tuoda sekä auton etu- että takapäähän, mutta kokonaisuus uhkaa lipsahtaa jo kitschin puolelle. Pehmeänpyöreät linjat eivät oikein istu yhteen i8:n modernin ohjaamon kanssa, ja ovaali maskikin näyttää siltä kuin se olisi tullut muotoilijan mieleen vasta aivan viime hetkillä.

-- MAINOS --




Käsintehdyllä alumiinikorilla varustettu Taraschi on noin 300 milliä i8:aa pidempi. Tämä lisäys muodostuu BMW:tä pidemmistä etu- ja takaylityksistä, jotka muuttavat hybridisportin mittasuhteita huomattavasti. Lähtökohta paistaa läpi sisustassakin, mutta menneiden vuosikymmenten tyyliä on yritetty tuoda ruskean nahan ja puun todella runsaalla käytöllä. Esimerkiksi puusta veistetty keskikonsoli koettelee jo vahvasti hyvän maun rajoja, mutta persoonallisuudesta ei ainakaan ole pulaa.

-- MAINOS --

Taraschi Berardoja valmistetaan vain rajoitettu erä, mutta tarkka määrä on vielä hämärän peitossa. Myöskään auton hintaa ei suostuta tässä vaiheessa kertomaan. Taraschi ei peukaloi pelkästään i8:n ulkonäköä ja sisustaa, vaan tekniikkakin saa osansa muutoksista. Hybridivoimalinjan yhteisteho kasvaa 420 heppaan i8:n 374 hevosvoimasta, ja kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitetaan 3,9 sekuntia. Huippunopeus on puolestaan 280 km/h. Myöhemmin luvassa on vielä enemmän potkua, koska Taraschista on tulossa tarjolle myös 470- ja 520-heppaiset versiot.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Tältä näyttää australialaisten ultraharvinainen oma muskeliautoikoni

Vuoden 1972 Chrysler Valiant Charger R/T E49 on eräs legendaarisimpia ja harvinaisimpia kenguruiden maan muskeliautoja. Nyt sellainen on kuitenkin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.