BMW i8 retroasussa näyttää tältä – Taraschi Berardo on todellinen italialainen erikoisuus

Jo vuonna 2013 markkinoille lanseerattu BMW i8 pysyi yhtä futuristisen oloisena koko valmistusaikansa, joka päättyi viime kesänä. Nyt i8 on saanut kunnian toimia lähtökohtana italialaiselle retroerikoisuudelle, jonka onnistuneisuudesta voidaan olla montaa mieltä.

Bemarin hybridisportin pohjalta tehty luomus on nimetty Taraschi Berardoksi. Vaikka Taraschi-brändi kuulostaa täysin tuntemattomalta, tämän merkkisiä autoja on itse asiassa tehty aiemminkin. Taraschi oli nimittäin takavuosina italialainen kilpurivalmistaja, jonka kilpa-autoilija Berardo Taraschi perusti vuonna 1947. Nyt kauan sitten kuopattu brändi on päätetty herättää henkiin auton avulla, joka on ristitty merkin perustajan mukaan.

-- MAINOS --

I8:n perusrakennetta hyödyntävä retroluomus on kuulemma saanut inspiraationsa vuoden 1953 Giaur 750 Sport Championista, joka oli yksi Taraschin menestyksekkäimpiä malleja. 1950-luvun tyyliä on yritetty tuoda sekä auton etu- että takapäähän, mutta kokonaisuus uhkaa lipsahtaa jo kitschin puolelle. Pehmeänpyöreät linjat eivät oikein istu yhteen i8:n modernin ohjaamon kanssa, ja ovaali maskikin näyttää siltä kuin se olisi tullut muotoilijan mieleen vasta aivan viime hetkillä.

-- MAINOS --




Käsintehdyllä alumiinikorilla varustettu Taraschi on noin 300 milliä i8:aa pidempi. Tämä lisäys muodostuu BMW:tä pidemmistä etu- ja takaylityksistä, jotka muuttavat hybridisportin mittasuhteita huomattavasti. Lähtökohta paistaa läpi sisustassakin, mutta menneiden vuosikymmenten tyyliä on yritetty tuoda ruskean nahan ja puun todella runsaalla käytöllä. Esimerkiksi puusta veistetty keskikonsoli koettelee jo vahvasti hyvän maun rajoja, mutta persoonallisuudesta ei ainakaan ole pulaa.

-- MAINOS --

Taraschi Berardoja valmistetaan vain rajoitettu erä, mutta tarkka määrä on vielä hämärän peitossa. Myöskään auton hintaa ei suostuta tässä vaiheessa kertomaan. Taraschi ei peukaloi pelkästään i8:n ulkonäköä ja sisustaa, vaan tekniikkakin saa osansa muutoksista. Hybridivoimalinjan yhteisteho kasvaa 420 heppaan i8:n 374 hevosvoimasta, ja kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitetaan 3,9 sekuntia. Huippunopeus on puolestaan 280 km/h. Myöhemmin luvassa on vielä enemmän potkua, koska Taraschista on tulossa tarjolle myös 470- ja 520-heppaiset versiot.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Saako Mitsubishi kuitenkin jatkoa Euroopassa – Renault saattaa alkaa valmistaa japanilaismerkin malleja

Mitsubishi oli joskus kova tekijä Suomenkin automarkkinoilla. Japanilaismerkin pahasti kutistumaan päässeet myyntilukemat ovat kuitenkin nykyään vain varjo entisestään useimmissa...

Vanhojen autojen muuttaminen sähköisiksi kiihtyy. Nyt vuorossa vuoden 1961 Bentley

Kun polttomoottoriauto muutetaan sähköautoksi, moottori ja voimansiirto puretaan, ja tilalle vaihdetaan sähkömoottori akkuineen. Onko kyseessä vanhojen autojen tuhoaminen vai...

Porsche esitteli ensimmäisen sähköfarmarinsa – Taycan Cross Turismo on merkin edullisin nelivetoinen sähköauto

Porsche paljasti kohta kolme vuotta sitten Mission E Cross Turismo -nimisen konseptin, jonka kerrottiin päätyvän tuotantomalliksi Taycanin maastohenkisenä farmariversiona....

Sähkö-Ässä on pian täällä – Mercedes julkaisi tiiserikuvan pian esiteltävästä EQS:stä

Mersun S-luokka on saanut edustaa Stuttgartin insinöörien parasta osaamista kauemmin kuin juuri kukaan jaksaa enää muistaa. Luksusluokan ikoni saa...

Tämän Bemarin myymistä Jeremy Clarkson katuu katkerana

Vuonna 1972 päivänvalon nähnyt BMW 3.0 CSL on kiistatta eräs ikonisimmista autoista valmistajansa historiassa. Joskus Jeremy Clarksonkin omisti sellaisen. Jokainen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.