BMW i3 oli liian radikaali – seuraajasta tulee jälleen perinteisempi baijerilainen

On suorastaan hankala uskoa, että tuotannosta jo poistunut BMW i3 lanseerattiin markkinoille 10 vuotta sitten. Radikaalin erilainen Bemari kävisi uutuusmallista vielä tänäkin päivänä, mutta baijerilaismerkin tuotokseksi i3 oli ehkä jo turhankin erikoinen.

Kapean tötterömäinen perusmuoto, persoonallisesti mutkitteleva sivuikkunalinja ja kierrätysmateriaaleja hyödyntänyt konseptiautohenkinen sisusta olivat jotakin aivan muuta kuin mitä BMW:n malleissa oli totuttu näkemään. Radikaalin otteen avulla i3:lle onnistuttiin löytämään yli 250 000 ostajaa yhdeksän vuoden aikana, mutta seuraaja tehdään silti eri kaavalla.

Kuva: BMW

BMW:n tuotekehityspäällikkö Frank Weber kertoi äskettäin saksalaiselle Automobilwoche-julkaisulle, että monet ihmiset tykkäsivät i3:sta mutta toiset eivät koskaan pitäneet sitä oikeana BMW:nä. Weberin mielestä i3 oli kuin ulkopuolinen luokkahuoneessa, ja niinpä samaa kaavaa ei aiota enää toistaa pienen sähköauton seuraajan suhteen.

Kuva: BMW

Neljännesmiljoonan yksilön myyntimäärä kertoo, että pienelle sähkö-Bemarille on kysyntää markkinoilla. Myös Frank Weber korostaa, että BMW:llä täytyy tulevaisuudessakin olla tarjolla suhteellisen edullinen kompakti sähköauto. Sen pitäisi kuitenkin olla vähemmän radikaali kuin i3 ja sopia näin konservatiivisempienkin ostajien makuun. Lisäksi i3:n seuraaja täytyisi saada sovitettua osaksi baijerilaismerkin tulevaa Neue Klasse -sähköautoperhettä.

Kuva: BMW

Neue Klasse -sarjan autoista on annettu jo esimakua muutaman sedan-korisen konseptin avulla, ja valikoimaan kuuluu alkuvaiheessa myös samalta pohjalta tehty täyssähköinen katumaasturi. Frank Weberin mukaan BMW aikoo lanseerata vielä neljä muuta Neue Klasse -pohjaista uutuutta kahden vuoden aikana. Yksi niistä saattaa olla i3:n seuraaja, jonka muotoiluun voitaisiin ottaa mallia kahden vuoden takaisesta BMW i Vision Circular -tutkielmasta. Sekin näytti radikaalilta tämän hetken Bemareihin verrattuna, mutta konseptin naamailme on ainakin sama kuin tulevissa Neue Klasse -malleissa.

Kuva: BMW
LähdeCarscoops

Lue lisää