BMW oli todella aikaisin liikkeellä, kun i3-sähköauto ja i8-hybridisportti esiteltiin syksyn 2013 Frankfurtin autonäyttelyssä. Suurin osa premium-luokan saksalaiskilpailijoista alkoi nimittäin puhua sähköautojen puolesta vasta pari vuotta myöhemmin, kun VW-konsernin päästöskandaali tuli julkisuuteen. Ensimmäisenä oleminen ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita suurta menestystä. Baijerilaiset saattoivat olla liikaakin aikaansa edellä, ja niinpä sähköautojen myyntiluvut ovat jääneet varsin pieniksi.
Tötterömäinen i3 on mennyt erityisen nihkeästi kaupaksi, vaikka auto tarjoaa pirteän suorituskyvyn ja ihan mukiinmenevän ajettavuuden. Auton radikaalit linjat ovat kuitenkin saattaneet olla liikaa BMW-asiakkaille, ja epäkäytännölliset takaovet eivät ole ainakaan lisänneet i3:n menekkiä. I8 on sen sijaan menestynyt paremmin ainakin imagotasolla. Futuristisen näköinen hybridisportti on kiillottanut mukavasti baijerilaismerkin julkikuvaa, ja auton suorituskykykin on ollut lähes linjojen edellyttämällä tasolla.
Viime aikoina BMW on esitellyt päivityksiä molempien mallien valikoimaan. I3:sta lanseerattiin äskettäin perusversiota sporttisempi i3S, ja i8:sta tuotiin puolestaan markkinoille avokattoinen Roadster monen vuoden odotuksen jälkeen. Autot pysyvät myynnissä vielä useita vuosia, mutta sen jälkeen niiden tulevaisuus näyttää varsin epävarmalta. BMW:n sähköisistä voimanlähteistä vastaava Stefan Juraschek kertoi nimittäin AutoNews-julkaisulle viimeviikkoisessa New Yorkin autonäyttelyssä, että i3:n ja i8:n pohjalta ei olla suunnittelemassa muita versiota.
Suosittelemme
Niiden jatkostakaan ei ole mitään varmuutta, mutta BMW ei ole vielä tehnyt asiasta virallista päätöstä. Juraschekin kommentit autojen ainutlaatuisuudesta viittaavat kuitenkin siihen, että ne eivät tule saamaan seuraajia. Baijerilaiset eivät heitä silti pyyhettä kehään sähköautojen osalta. BMW esitteli viimesyksyisessä Frankfurtin näyttelyssä i Vision Dynamics Concept -nimisen tutkielman, joka enteili sporttisen oloista sähkösedania. Sen tuotantoversio tottelee i4-nimeä, ja auto saadaan myyntiin todennäköisesti vuoden 2020 jälkeen.
I4 haastaa mm. Tesla Model 3:n, ja lisäksi BMW:ltä on tulossa iNext-niminen sähkö-SUV. Se lähtee hippasille mm. Jaguarin uunituoreen I-Pacen ja Teslan Model X -crossoverin kanssa, joten baijerilaisten sähköistyminen on siirtymässä i3:n ja i8:n jälkeen seuraavaan vaiheeseen.