BMW haastaa VW Golf GTI:n – uusi 128ti on baijerilaismerkin ensimmäinen etuvetoinen hot hatch

BMW:n 1-sarja siirtyi viime vuonna pahimpien kilpakumppanien kaltaiseen etuvetoon kahden takavetoisen sukupolven jälkeen. Nyt 1-sarjan mallisto täydentyy 128ti:llä, eli baijerilaisten omalla GTI:llä.

1-sarjan valikoiman tähänastisena huippuversiona on palvellut nelivedolla varustettu M135i xDrive, ja se saa säilyttää asemansa jatkossakin. Pelkästään edestä raapiva 128ti asettuu nimittäin M135i:n alapuolelle, mutta perinteistä ajamisen iloa etsiville uutuus saattaa tarjota jopa isoveljeään enemmän. Autossa on nimittäin hyödynnetty hauskasta ajettavuudestaan tunnetuista Mineistä saatuja kokemuksia.

128ti:tä vauhdittaa M135i:n tavoin kaksilitrainen turbonelonen, joka luovuttaa tässä tapauksessa ”vain” 265 hevosvoimaa isoveljen 306 pollen sijasta. Tehoa on kuitenkin 20 heppaa enemmän kuin uudessa Golf GTI:ssä, ja lisäksi 128ti on noin 80 kiloa M135i:tä kevyempi nelivedon puuttumisen vuoksi. Etupyörien pidosta huolehtii Torsenin lukko, ja ainoana vaihteistona tarjotaan kahdeksanpykäläistä automaattia.

BMW kertoo nollasta sataan -kiihtyvyydeksi 6,1 sekuntia, mutta tärkeämpää lienee ajettavuuden eteen tehty työ. Ohjausta on säädetty uudelleen ja ei-adaptiivista M Sport -alustaa on madallettu 10 millillä. Alustansäädöt ovat jäykemmät kuin M135i:ssä, josta etuvetoiseen uutuuteen on lainattu kallistuksenvakaimet ja M Sport -jarrut.

Suosittelemme

Baijerilaisten ensimmäisenä etuvetoisena hot hatchina palveleva 128ti saa peräänsä BMW:n pitkästä historiasta kaivetut ti-kirjaimet, jotka ovat lyhenne Turismo Internazionale -sanoista. Mallin statusta alleviivataan myös ulkokuoren ja sisustan erityispiirteillä, jotka ovat tässä vaiheessa vielä osin naamiointiteipin peitossa.

Lopullinen paljastus koittanee pian, koska 128ti aiotaan lanseerata Euroopan markkinoilla marraskuun aikana. Kaiken todennäköisyyden perusteella autosta tulee Golf GTI:tä kalliimpi, mutta kuitenkin selvästi M135i-isoveljeään edullisempi.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat