BMW haastaa VW Golf GTI:n – uusi 128ti on baijerilaismerkin ensimmäinen etuvetoinen hot hatch

BMW:n 1-sarja siirtyi viime vuonna pahimpien kilpakumppanien kaltaiseen etuvetoon kahden takavetoisen sukupolven jälkeen. Nyt 1-sarjan mallisto täydentyy 128ti:llä, eli baijerilaisten omalla GTI:llä.

1-sarjan valikoiman tähänastisena huippuversiona on palvellut nelivedolla varustettu M135i xDrive, ja se saa säilyttää asemansa jatkossakin. Pelkästään edestä raapiva 128ti asettuu nimittäin M135i:n alapuolelle, mutta perinteistä ajamisen iloa etsiville uutuus saattaa tarjota jopa isoveljeään enemmän. Autossa on nimittäin hyödynnetty hauskasta ajettavuudestaan tunnetuista Mineistä saatuja kokemuksia.

-- MAINOS --

128ti:tä vauhdittaa M135i:n tavoin kaksilitrainen turbonelonen, joka luovuttaa tässä tapauksessa ”vain” 265 hevosvoimaa isoveljen 306 pollen sijasta. Tehoa on kuitenkin 20 heppaa enemmän kuin uudessa Golf GTI:ssä, ja lisäksi 128ti on noin 80 kiloa M135i:tä kevyempi nelivedon puuttumisen vuoksi. Etupyörien pidosta huolehtii Torsenin lukko, ja ainoana vaihteistona tarjotaan kahdeksanpykäläistä automaattia.

BMW kertoo nollasta sataan -kiihtyvyydeksi 6,1 sekuntia, mutta tärkeämpää lienee ajettavuuden eteen tehty työ. Ohjausta on säädetty uudelleen ja ei-adaptiivista M Sport -alustaa on madallettu 10 millillä. Alustansäädöt ovat jäykemmät kuin M135i:ssä, josta etuvetoiseen uutuuteen on lainattu kallistuksenvakaimet ja M Sport -jarrut.

-- MAINOS --




Baijerilaisten ensimmäisenä etuvetoisena hot hatchina palveleva 128ti saa peräänsä BMW:n pitkästä historiasta kaivetut ti-kirjaimet, jotka ovat lyhenne Turismo Internazionale -sanoista. Mallin statusta alleviivataan myös ulkokuoren ja sisustan erityispiirteillä, jotka ovat tässä vaiheessa vielä osin naamiointiteipin peitossa.

-- MAINOS --

Lopullinen paljastus koittanee pian, koska 128ti aiotaan lanseerata Euroopan markkinoilla marraskuun aikana. Kaiken todennäköisyyden perusteella autosta tulee Golf GTI:tä kalliimpi, mutta kuitenkin selvästi M135i-isoveljeään edullisempi.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Tältä näyttää australialaisten ultraharvinainen oma muskeliautoikoni

Vuoden 1972 Chrysler Valiant Charger R/T E49 on eräs legendaarisimpia ja harvinaisimpia kenguruiden maan muskeliautoja. Nyt sellainen on kuitenkin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.