Mercedes toi mallistoonsa jo kuutisen vuotta sitten A-luokan pohjalta kehitetyn neliovisen coupén, joka nimettiin CLA:ksi. Auto siirtyi tänä vuonna toiseen sukupolveensa, jonka muodot ovat sulavoituneet huomattavasti ensimmäiseen versioon nähden. Arkkivihollinen BMW on sen sijaan tarjonnut pientä coupéa etsiville vain kaksiovista 2-sarjaa, joka on vedonnut merkin perinteisiin faneihin takavetonsa myötä. Suuremmat ostajakunnat ovat kuitenkin jääneet saavuttamatta epäkäytännöllisen korimallin takia.
Nyt myös baijerilaismerkki esitteli oman tulkintansa neliovisesta kompaktiluokan coupésta. joka on nimetty 2-sarjan Gran Coupéksi. Uutuus on CLA:n tavoin valepuvussa oleva porrasperä, eli takalasi ei aukea luukun mukana kuten isommassa 4-sarjan Gran Coupéssa. Tavaratilaa on kuitenkin tarjolla 430 litran verran, ja takapenkin selkänojan saa kaadettua alas kolmessa osassa. Tavaratilan volyymi jää 30 litraa CLA:ta pienemmäksi, ja BMW on muiltakin mitoiltaan muutaman sentin tähtikeulaa kompaktimpi. Suurin ero on Bemarin peräti 16 senttiä lyhyemmässä pituudessa.
Uutuus tulee vanhan mantereen lisäksi tarjolle myös USA:ssa, jossa se toimii baijerilaisten aloitusmallina. Euroopassa 2-sarjan Gran Coupé sijoittuu sen sijaan 1-sarjan yläpuolelle, jonka kanssa se jakaa myös tekniikkansa. Tämä tarkoittaa ainakin perinnetietoisille vähemmän hyviä uutisia, koska myös Gran Coupé on etuvetopohjainen. Auton muotoihin on yritetty saada vaikutteita uudesta 8-sarjasta ja X6:sta, mutta etuvetoinen perusrakenne paistaa valitettavasti läpi myös designista. Mittasuhteet vaikuttavat hieman kömpelöiltä tietyistä kulmista katsottuna, mutta ainakaan tämä BMW ei kärsi ylisuurista munuaisista uuden Ykkösen ja monen muun uuden Bemarin tavoin.
Suosittelemme
Sisustassa ei ole suuria yllätyksiä, koska esimerkiksi kojelauta on identtinen 1-sarjan kanssa. Tarjolla on mm. täysin digitaalinen mittaristo, hitusen kuskin suuntaan kallistettu 10,25-tuumainen kosketusnäyttö ja 9,2-tuumainen heijastusnäyttö. Takatiloja mainostetaan huomattavasti väljemmiksi kuin kaksiovisessa 2-sarjassa, ja ne ovat myös hieman Mercedes CLA:ta avarammat BMW:n pienemmistä ulkomitoista huolimatta. Laskeva kattolinja verottaa kuitenkin takapenkin pääntiloja. Käyttöjärjestelmänä palvelee muista uusista baijerilaisista tuttu BMW Operating System 6.0, joka päivittyy paremmin varustelluissa autoissa 7.0-tasolle. Gran Coupé ymmärtää myös puhekomentoja huikkaamalla sille ”Hei BMW”.
Uutuuteen tarjotaan perusvarustelun lisäksi peräti viittä eri varustetasoa. Ne ovat Advantage, Sport Line, Luxury Line, M Sport ja huippuversiona palveleva M235i. Vakioalustan tilalle saa puolestaan joko jäykemmän M Sport -alustan tai mukautuvalla iskunvaimennuksella varustetun vaihtoehdon. Lisäksi lisävarustelistalta voi ruksia M Sportin tehokkaammat jarrut. Ajoavustintarjonta on samalla tasolla kuin 1-sarjassa, eli autoon saa mm. ruuhkaliikenteessäkin toimivan mukautuvan vakionopeudensäätimen.
Moottorivalikoimakin on tuttu uudesta Ykkösestä, eli se koostuu pelkästään kolmi- ja nelisylinterisistä voimanlähteistä. Perusbensakoneena palvelee 218i:n kolmipytty, joka luovuttaa 140 heppaa ja 220 newtonin väännön. Dieselpuolella tarjolla on puolestaan 220d, jonka neloskoneesta irtoaa 190 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä. Tämän voimanlähteen pariksi saa myös seitsemänvaihteisen automaatin, kun taas 218i:ssä on tyytyminen manuaaliin. Huippuversiona palvelee M235i, jota vauhdittaa sama 306 heppaa ja 450 newtonia tuottava turbonelonen kuin M135i:ssä kahdeksanpykäläisen automaatin parina.
Uusi Gran Coupé tuodaan suuren yleisön eteen marraskuun lopulla ovensa avaavassa Los Angelesin autonäyttelyssä, ja myynti alkaa ensi maaliskuussa. Ja lopuksi vielä hyviä uutisia puritaaneille: 2-sarjan kaksiovinen coupé säilyttää takavedon ja kuutoskoneen myös seuraavassa sukupolvessaan.