BMW:n i- ja M-alabrändit on tähän asti pidetty visusti erillään, vaikka baijerilaisten normaalimalliston puolella lataushybrideitä saakin sporttifiilistä kohentavalla M Sport -paketilla. Nyt BMW esitteli ensimmäisen M-brändätyn i-mallinsa, ja se on täyssähköinen.
Ensimmäiseksi sähkötoimiseksi M-autoksi mainostettu uutuus on tehty jo muutama kuukausi sitten lanseeratun i4:n pohjalta, joka on vielä esittelemättömän 4-sarjan Gran Coupén sähköinen vastine. M-versio tottelee i4 M50 -nimeä, eli se asettuu mallimerkintänsä puolesta samalle viivalle polttomoottorikäyttöisten M Performance -mallien kanssa. BMW pyrkii kuitenkin asemoimaan auton ”aitojen” M-autojen täyssähköiseksi vaihtoehdoksi, mille löytyy perusteita ainakin teholukeman puolesta.
Ulkoisesti auton tunnistaa hiilikuitukoristeilla ja mustilla yksityiskohdilla höystetystä M Sport -korisarjasta, 18-20-tuumaisista pyöristä, M-henkisistä peilinkoteloista ja etulokasuojien hillityistä kiduksista. Sisällä käytetään puolestaan uudesta M3:sta sekä M4:stä tuttuja sporttipenkkejä, ja sporttimallin statuksesta muistuttavat myös lukuisat M-logot sekä kojelaudan ja keskikonsolin hiilikuitua muistuttavat pinnat. I4:n sisustan erottaa polttomoottorikäyttöisistä 3- ja 4-sarjoista parhaiten isosta kaarevasta ruudusta, joka yhdistää sekä mittariston että keskinäytön yhtenäisen näköisen lasin alle. Muuten hallintalaitteet ovat hyvin perinteisen oloiset tavallista vaihteenvalitsinta myöten.
Ajettavuutta on puolestaan kohennettu tavalliseen i4:ään nähden mukautuvilla iskunvaimentimilla varustetulla M-jousituksella, tuhdimmilla kallistuksenvakaimilla sekä etuiskaritolppien välisellä poikkituella. Sporttiherkkujen listalle kuuluvat myös muuttuvavälityksinen urheiluohjaus ja M Sport -jarrut. BMW mainostaa lisäksi, että auton painopiste on tavallista 3-sarjaa alempana sähköauton akkumoduulin ansiosta, mutta toki massaakin on reilusti enemmän.
Suosittelemme
I4 M50 on kahden sähkömoottorin ansiosta nelivetoinen. Kokonaisteho on parhaimmillaan muhkeat 544 hevosvoimaa ja maksimivääntö 795 newtonmetriä, mutta nämä lukemat ovat käytössä Sport Boost -toiminnon myötä ainoastaan hieman yli 10 sekunnin ajan. Normaaliajossa täytyy tyytyä ”vain” 476 heppaan ja 729 newtoniin. Satasen nopeus saavutetaan täysillä tehoilla 3,9 sekunnissa, ja rajoitin katkaisee menon 225 km/h:n kohdalla. Toimintasäteeksi kerrotaan puolestaan 510 kilometriä, ja akkujen täyteen lataaminen vie 7,6 tuntia 11 kW:n laturilla. 200 kilowatin pikalaturilla akut täyttyvät puolestaan 10 prosentista 80 prosenttiin kapasiteetista tarkalleen 31 minuutissa.
Myynnin pitäisi alkaa loppuvuodesta, mutta ensimmäiset asiakastoimitukset saattavat mennä ensi vuoden puolelle. Auto maksaa Suomessakaan “vain” vajaat 70 000 euroa paikallisesti päästöttömiä sähköautoja suosivan minimaalisen autoveron ansiosta.