BMW esittelee museossaan takavuosien salaisia prototyyppejä – näytteillä ovat M5:n avoversio, V12-koneinen Z3 ja M8

BMW on jo aiemmin julkaissut kuvia ja videoita takavuosien salaisista prototyypeistä tai yksittäiskappaleiksi jääneistä autoista. Nyt niihin pääsee tutustumaan merkin museossa Münchenissä M-divisioonan 50-vuotista taivalta juhlistavassa näyttelyssä.

Prototyypeistä museon parrasvaloihin on tuotu E34-sukupolven M5:n kaksiovinen avoversio, V12-koneella ryyditetty Z3 sekä 8-sarjan luksus-coupén pohjalta tehty M8. Ensin mainittu piti esitellä keväällä 1989 Geneven autonäyttelyssä, ja jopa näyttelytila autoa varten oli jo varattu. Debyytti kuitenkin peruttiin vain viikkoa ennen tapahtumaa, koska auton pelättiin syövän avokattoisen 3-sarjan myyntiä.

 

Avo-M5 vaikuttaa ulkoisesti täysin tuotantovalmiilta, ja esimerkiksi turvavyöt on integroitu etuistuimiin baijerilaisten myöhempien avomallien tyyliin. Proto oli kuitenkin todellisuudessa kaikkea muuta kuin valmis, ja sen alla on usein nähty koria tukevia lisäpalkkeja kokonaisuuden pitämiseksi kasassa. Voimanlähteenä palvelee E34 M5:n vakiokuntoinen 3,6-litrainen suora kuutonen, joka tuottaa 315 heppaa.





 

Suosittelemme

Vuonna 1999 tehdyn keltaisen Z3:n nokalle on puolestaan kenkälusikoitu 7-sarjasta lainattu 5,4-litrainen V12. Myllyn tuottama 326 hevosvoiman huipputeho oli vaivaiset viisi hevosvoimaa enemmän kuin sarjavalmistetussa kuutoskoneisessa M Roadsterissa, mutta vääntöä löytyi 490 newtometriä M Roadsterin 350 newtonin sijasta. V12:n massa pilasi kuitenkin pienen roadsterin painonjakauman, joten auto jäi yksittäiskappaleeksi.

 

Kolmas näytteillä oleva proto on 8-sarjan pohjalta tehty M8, joka muistuttaa monin osin enemmän kilpa- kuin katuautoa. Kirkkaanpunaisen coupén kyljissä on massiiviset ilmanottoaukot, ja sivulasitkin ovat pleksiä. Bensatankki on puolestaan siirretty takaluukkuun rankasti modifioidun muun tekniikan tieltä. Nokalla murisee kuivasumppuvoitelulla varustettu kuusilitrainen vapaasti hengittävä V12, joka sai lopulta kunnian toimia lähtökohtana Le Mans -kilpurin voimanlähteelle.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.