BMW aikoo tuoda sähkövoimaa myös M-autoihin – ajamisen ilosta ei kuitenkaan luovuta

BMW on tarjonnut jo usean vuoden ajan erilaisia hybrideitä i3-sähköauton lisäksi. I8 on niistä sporttisin ja omaleimaisin, mutta suurimmat myyntimäärät on kuitenkin saavutettu tavallisten mallisarjojen sähköavusteisilla versioilla. Esimerkiksi 3-sarjasta on tarjolla 330e-niminen malli, ja tuoreen 5-sarjan vastaava versio on nimetty loogisesti 530e:ksi. Ne kuuluvat iPerformance-alabrändiin, jolla haetaan yhtymäkohtia varsinaisiin i-autoihin.

530e lanseerattiin juuri Australian markkinoille, ja baijerilaisten tuotesuunnittelusta vastaava Alexander Kotouc oli paikalla vastaamassa median kysymyksiin. Hän kertoi paikalliselle CarAdvicelle varsin mielenkiintoisia tietoja hybridiversioiden myynnistä. Suurin osa niistä tilataan kuulemma urheilullisella M Sport -paketilla, mikä kertoo myös pistokehybridien ostajien mieltymyksestä sporttiseen tyyliin.

Niinpä sähköavusteinen aito M-autokaan ei ole enää kovin kaukana tulevaisuudessa. Kotouc vihjaili, että jonkinlainen ”iM”-malli ei ole välttämättä kovin kaukaa haettu ajatus, vaikka se voikin kuulostaa tällä hetkellä lähes pyhäinhäväistykseltä puritaanisimpien fanien korviin. Vaikka M-auto olisi pistokehybridi tai jopa puhdas sähköauto, perinteistä ajamisen iloa ei kuitenkaan unohdeta. Alexander Kotouc lupasi, että sähköisen Ämmän kiihtyvyys olisi vähintäänkin entisellä tasolla, ja auton voisi viedä myös radalle tuttuun tyyliin.

Sähköavusteinen M-auto voi olla lähempänä kuin moni arvaakaan. 3-sarjan seuraava korimalli esitellään ensi vuonna, ja siihen pohjautuva uusi M3 sekä vastaava M4 ovat jo kehitteillä. Autot tulevat markkinoille noin vuoden 2020 tienolla, ja niissä käytetään viimeisimpien tietojen mukaan pientä apusähkömoottoria. Siitä irtoaa noin 30 hepan lisäpotku, mutta myös paino kasvaa tämän myötä jonkin verran. Kolmosen massa laskee kuitenkin muuten noin 40 kilolla tuoreen CLAR-pohjalevyn ansiosta, mikä tasoittaa tilannetta.





Uudessa M5:ssä siirrytään nelivetoon, mutta M3 ja M4 saattavat säilyttää perinteisen takavedon hybridin lisäpotkusta huolimatta. Tämä voi olla hyvä asia ainakin vannoutuneimmille faneille, koska nelivetoisessa hybridissä voisi olla jo liikaa sulattelemista kerralla. Jossakin kohtaa senkin aika saattaa kuitenkin koittaa myös BMW M:n mallistossa.

- Advertisement -
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...