BMW aikoo tuoda sähkövoimaa myös M-autoihin – ajamisen ilosta ei kuitenkaan luovuta

BMW on tarjonnut jo usean vuoden ajan erilaisia hybrideitä i3-sähköauton lisäksi. I8 on niistä sporttisin ja omaleimaisin, mutta suurimmat myyntimäärät on kuitenkin saavutettu tavallisten mallisarjojen sähköavusteisilla versioilla. Esimerkiksi 3-sarjasta on tarjolla 330e-niminen malli, ja tuoreen 5-sarjan vastaava versio on nimetty loogisesti 530e:ksi. Ne kuuluvat iPerformance-alabrändiin, jolla haetaan yhtymäkohtia varsinaisiin i-autoihin.

530e lanseerattiin juuri Australian markkinoille, ja baijerilaisten tuotesuunnittelusta vastaava Alexander Kotouc oli paikalla vastaamassa median kysymyksiin. Hän kertoi paikalliselle CarAdvicelle varsin mielenkiintoisia tietoja hybridiversioiden myynnistä. Suurin osa niistä tilataan kuulemma urheilullisella M Sport -paketilla, mikä kertoo myös pistokehybridien ostajien mieltymyksestä sporttiseen tyyliin.

Niinpä sähköavusteinen aito M-autokaan ei ole enää kovin kaukana tulevaisuudessa. Kotouc vihjaili, että jonkinlainen ”iM”-malli ei ole välttämättä kovin kaukaa haettu ajatus, vaikka se voikin kuulostaa tällä hetkellä lähes pyhäinhäväistykseltä puritaanisimpien fanien korviin. Vaikka M-auto olisi pistokehybridi tai jopa puhdas sähköauto, perinteistä ajamisen iloa ei kuitenkaan unohdeta. Alexander Kotouc lupasi, että sähköisen Ämmän kiihtyvyys olisi vähintäänkin entisellä tasolla, ja auton voisi viedä myös radalle tuttuun tyyliin.


Sähköavusteinen M-auto voi olla lähempänä kuin moni arvaakaan. 3-sarjan seuraava korimalli esitellään ensi vuonna, ja siihen pohjautuva uusi M3 sekä vastaava M4 ovat jo kehitteillä. Autot tulevat markkinoille noin vuoden 2020 tienolla, ja niissä käytetään viimeisimpien tietojen mukaan pientä apusähkömoottoria. Siitä irtoaa noin 30 hepan lisäpotku, mutta myös paino kasvaa tämän myötä jonkin verran. Kolmosen massa laskee kuitenkin muuten noin 40 kilolla tuoreen CLAR-pohjalevyn ansiosta, mikä tasoittaa tilannetta.

Uudessa M5:ssä siirrytään nelivetoon, mutta M3 ja M4 saattavat säilyttää perinteisen takavedon hybridin lisäpotkusta huolimatta. Tämä voi olla hyvä asia ainakin vannoutuneimmille faneille, koska nelivetoisessa hybridissä voisi olla jo liikaa sulattelemista kerralla. Jossakin kohtaa senkin aika saattaa kuitenkin koittaa myös BMW M:n mallistossa.

>
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...