BMW aikoi tehdä reilut 15 vuotta sitten todella erikoisen crossoverin – X5:n ja Z4 Coupén sekoitus jäi kuitenkin pelkäksi haaveeksi

BMW:n jättimunuaiset ovat herättäneet kovasti keskustelua viime aikoina. Tämä ei ole kuitenkaan ensimmäinen kerta, kun baijerilaisten kiistanalaisesta designista on lennellyt argumentteja puolesta ja vastaan.

Kun amerikkalaissyntyinen Chris Bangle toimi BMW:n päämuotoilijana parikymmentä vuotta sitten, monilla riitti sulattelemista kuperien ja koverien linjojen yhdistelmissä sekä ”Bangle buttina” tunnetussa möhkälemäisessä takaluukun kannessa. Samoihin aikoihin myös uusia autoluokkia kartoitettiin ahkerasti. Baijerilaismerkki esitteli jo alkuvuodesta 2001 Detroitin autonäyttelyssä X-Coupe-nimisen konseptin, joka oli kolmilitraisella dieselillä varustetun X5:n alustalle sovitettu kaksiovinen coupé epäsymmetrisellä designilla höystettynä.

Erikoinen crossover ei johtanut välittömästi mihinkään tuotantomalliin, mutta seuraavana vuonna esitelty Z4 Coupé sai siitä muotoiluunsa monia vaikutteita. Kaksiovisen coupén ja katumaasturin yhdistelmä säilyi kuitenkin BMW:n väen ajatuksissa myöhemminkin, ja niinpä asiaan palattiin jälleen vuonna 2004. Tuolloin baijerilaismerkin muotoilijat loivat näissä kuvissa esiintyvän auton, joka on pidetty salaisena näihin päiviin saakka. Nyt 17 vuoden takainen tutkielma julkistettiin BMW Classicin YouTube-kanavalla, ja vastaavia ”paljastuksia” on luvassa vielä lisää.





Baijerilaiset olivat ilmeisen vakavissaan kaksiovisen SUV-coupén suhteen. Merkin suunnittelijat panostivat erityisesti monikäyttöiseen takaluukkuun, jonka avausmekanismi olisi mahdollistanut myös polkupyörien kuljettamisen 2+2-paikkaisesta coupé-korista huolimatta. Sisustan komponentit napattiin pääosin Z4:stä, mutta crossoverissa bonuksena tulivat vielä pienet takapenkit. Lisäksi ulkopeileihin integroitiin hakuvalot lisäämään suuren maastoseikkailun tuntua, ja takaluukun kannestakin löytyi oma ikkunansa.

Designin osalta auto oli yhdistelmä Banglen aikakauden kuperia ja koveria muotoja. Erityisesti takana suosittiin teräviä linjoja, kun taas nokalta löytyy pyöreyttäkin erityisesti valojen osalta. Vaikka tutkielmaan panostettiin kovasti, tuotantoon asti erikoinen kaksiovinen SUV-coupé ei päässyt.

BMW ei kerro syytä tähän, mutta vuonna 2007 lanseerattu neliovinen X6 arviotiin varmasti potentiaalisemmaksi konseptiksi myyntilukemien kannalta. Baijerilaisten videolla näkyy muuten toinenkin pimentoon jäänyt konsepti, eli vuonna 1996 kehitetty 7-sarja isolla munuaismaskilla. Jättimunuaisten ideaa on siis kypsytelty jo neljännesvuosisadan ajan.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.