BMW 5-sarjan kahdeksas sukupolvi esiteltiin – tarjolla on myös täyssähköinen i5

BMW 5-sarja lanseerattiin markkinoille Münchenin olympiavuotena 1972, joten auton ura on venähtänyt jo yli puolen vuosisadan mittaiseksi. Ensi syksystä alkaen 5-sarjan tarinaa jatkaa nyt esitelty kahdeksas sukupolvi, jota saa ensimmäistä kertaa myös täyssähköisenä i5:nä.

G60-korikoodilla tunnettu uusi Viitonen on kasvanut vähän joka suuntaan. Pituus ylittää nyt viiden metrin rajan kuudella sentillä, ja korkeutta sekä leveyttäkin on nyt reilut kolme senttiä enemmän kuin edeltäjässä. Akseliväli on puolestaan venähtänyt kahden sentin verran, mutta tavaratilan 520 litran perusvetoisuus on 10 litraa entistä pienempi. Toisaalta pistokehybridissäkin on nyt saman verran tilaa, eli töpselimallissa on 100 litraa isompi ruuma kuin ennen. Täyssähköisessä i5:ssä takakontin vetoisuus on puolestaan 490 litraa.

Kuva: BMW

BMW mainostaa G60:n muotoilua italialaishenkiseksi, ja auto onkin suorastaan hillityn elegantti hirviömäiseen uuteen 7-sarjaan tai vieläkin enemmän totuttelua vaativiin iX:ään tai XM:ään verrattuna. Uudessa 5-sarjassakin on kuitenkin riittämiin erilaisia pokkauksia sekä taitoksia Bemarin nykylinjan mukaisesti. Puhdaslinjaisimmillaan uutuus on aivan perusversiona, kun taas esimerkiksi täyssähköisen i5 M60 -huippuversion keulalle on yritetty sovittaa erilaisia muotoiluelementtejä jo liiankin kanssa.

Kuva: BMW
Kuva: BMW

Erottuvuutta voi vielä tehostaa 7-sarjasta tutulla munuaismaskin valaistulla reunuksella ja parhaimmillaan 21-tuumaisilla pyörillä, kun taas perusversioiden vakiorengaskoko on vain 18 tuumaa. Kasvaneiden ulkomittojen pitäisi tuntua myös entistä väljemmissä sisätiloissa, joissa on panostettu myös hiljaisuuteen sekä korkealuokkaisiin materiaaleihin. Lisäksi autoon saa ensimmäistä kertaa 5-sarjan historiassa täysin vegaanisen verhoilun perinteisen nahan tilalle.

Kuva: BMW

Kojelautanäkymää dominoi muista uusista BMW-malleista tuttu Curved Display, joka on pientä kaarevuutta lukuun ottamatta varsin kulmikas ilmestys. Se koostuu 12,3-tuumaisesta digimittaristosta ja 14,9-tuumaisesta keskinäytöstä, jotka vähentävät perinteisiä nappeja. Tärkeimmille toiminnoille on kuitenkin edelleen omat painikkeensa, ja Operating System 8.5 -nimistä käyttöjärjestelmää voi edelleen käskyttää myös hyväksi havaitulla iDrive-valintakiekolla.

Näyttävyyttä sisustaan tuovat trendikkään oloisten koristelistojen ohella näyttöjen monipuoliset grafiikat, ja iDriven valintakiekon sekä tynkämäisen vaihteenvalitsimen materiaaliksi saa lisähintaan kristallin. Apple CarPlay ja Android Auto yhdistyvät autoon nykytyyliin langattomasti, ja moderni linja jatkuu myös pellin alla. Täyssähköversioita on alkuvaiheessa tarjolla kaksi, eli yhdellä sähkömoottorilla varustettu takavetoinen i5 eDrive40 ja joka nurkasta raapiva kaksimoottorinen i5 M60. Ensin mainitussa on 340 hevosvoimaa, kun taas jälkimmäisessä on peräti 601 hepan voimavarat.

Suosittelemme

Kuva: BMW

I5 M60 pinkaisee näillä avuin vain 3,8 sekunnissa nollasta sataan, ja molempien sähköversioiden akkukapasiteetti on 81,2 kWh. WLTP-standardin mukainen toimintamatka on puolestaan parhaimmillaan 581 kilometriä eDrive 40:n kohdalla ja 516 kilometriä M60:ssä. Sähkömallien lisäksi valmistuksessa on kaksi 48 voltin starttigeneraattorilla toteutettua mietoa hybridiä. Ne ovat 520i ja 520d, joissa on 190 ja 197 hevosvoimaa. Dieselvaihtoehtoa saa takavedon lisäksi myös nelivetoisena.

Hieman myöhemmin mallistoa täydentää vielä kaksi pistokehybridiä. eli 530e ja 550e. Niiden kokonaistehot ovat 299 ja 489 hevosvoimaa ja sähköiset toimintasäteet 100 kilometrin luokkaa WLTP-standardin mukaan mitattuna. Pistokehybridien jälkeen tuotantoon tulee vielä kolmilitraisella kuutosella ryyditettyjä bensa- ja dieselversioita, Touring-farmarimalli sekä ensimmäistä kertaa historiansa aikana pistokehybridiksi muuttuva M5.

Kuva: BMW

Kaikkien polttomoottorivoimaa hyödyntävien mallien vaihteistona palvelee kahdeksanpykäläinen automaatti, ja ketteryyttä sekä suurempien nopeuksien ajovakautta kohentaa lisävarusteena tarjottava nelipyöräohjaus. Ensimmäiset uudet 5-sarjalaiset saapuvat jälleenmyyjille syksyllä, mutta pistokehybridejä täytyy odottaa ensi kevääseen asti. Samoihin aikoihin on odotettavissa myös farkkukorinen Touring. Suomen maahantuontiohjelmaan kuuluu ainakin alkuvaiheessa vain nelivetoinen 520d täyssähkömallien rinnalla. Dieselistä pitää pulittaa vajaat 65 000 euroa, kun taas i5 eDrive 40 kustantaa vähintään 75 400 euroa ja i5 M60 104 500 euroa.

LähdeBMW

Lue lisää