BMW 5-sarjan farkku uudistui odotetusti – käytännöllisyys yhdistyy kauniisiin linjoihin

BMW esitteli pari kuukautta sitten seitsemännen sukupolven 5-sarjan, joka tottelee tehtaan sisäistä G30-koodinimeä. Tuolloin paljastettiin vasta neliovinen sedan, ja Touring-farkkuversio jätettiin vielä odottelemaan vuoroaan. Se tuotiin julkisuuteen jo nyt, koska farmari on myynnillisesti jopa porrasperää tärkeämpi monilla markkina-alueilla. Suomessakin hyvin moni 5-sarjan ostaja on päätynyt käytännöllisempään vaihtoehtoon.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita ulkonäön uhraamista, koska G31-koodin saanut uusi Touring näyttää jopa sedania sopusuhtaisemmalta. Kattolinja kaartuu kauniisti, ja entistä leveämmät takavalot sopivat hienosti perän linjoihin. Muuten muotoilusta ei olekaan sitten mitään uutta kerrottavaa, koska farkku on B-pilariin asti identtinen porrasperämallin kanssa. Tyyli ei ole muuttunut radikaalisti Touringin edeltäjäänkään nähden, mutta uutuuden pitäisi olla jopa 100 kiloa vanhaa mallia kevyempi.

Dieetin taustalla piilee tuore CLAR-pohjalevy, jossa on käytetty kattavasti alumiinia. Samaa materiaalia löytyy myös auton takaluukun kannesta sekä jousituksesta. Käytännöllisyyttä parantaa puolestaan tavaratilan entistä suurempi vetoisuus, joka on nyt 570 litraa normaaliasennossa. Volyymi on kasvanut 10 litralla edeltäjään verrattuna, ja takapenkin selkänojat kaatamalla ruuma muuttuu 1700 litran kokoiseksi.

Penkit saa kumoon tavaratilan puolella piilevän napin painalluksella, ja selkänoja on jaettu 40:20:40-suhteessa. Lisäksi pelkän takaluukun lasin saa auki tuttuun bemarityyliin, ja luukun pystyy avaamaan myös jalan heilautuksella käsien vapauttamiseksi. Kantavuuskin on noussut jopa 120 kilolla, ja lukema on nyt 720-730 kiloa malliversiosta riippuen.

Suosittelemme

Farkun pellin alle saa alkuvaiheessa kaksi bensakonetta ja kaksi dieseliä. Bensavaihtoehdot ovat 530i-mallin kaksilitrainen turbonelonen ja joka nurkasta raapivan 540i:n kolmilitrainen ahdettu suora kuutonen. Näiden moottorien teholukemat ovat 252 ja 340 heppaa. Nakuttajien osalta tarjolla on perusmallin 520d:n 190-heppainen nelosdiesel ja 530d:n astetta hienompi kuutonen, joka luovuttaa 265 hevosvoiman tehon ja massiivisen 620 newtonin väännön. Kahdeksanvaihteinen automaatti on aina vakiona 520d:tä lukuun ottamatta, ja nelivedonkin saa kaikkiin malleihin.

Kaikissa Touringeissa on vakiona taka-akselin ilmajousitus automaattisella tasonsäädöllä, ja lisähintaan tarjolla on tuttuun tapaan mm. M Sport -paketti, Adaptive Drive -systeemi aktiivisen kallistuksenvaimennuksen kera sekä nelipyöräohjauksen mukanaan tuova Integral Active Steering. Uusi 5-sarjan farkku esitellään suurelle yleisölle maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä, ja myynti alkaa kesäkuussa. Valikoima täydentyy myöhemmin vielä muilla moottorivaihtoehdoilla, mutta tästäkään sukupolvesta ei valitettavasti nähdä farmarimallista M5:tä.

Lue lisää