Giotto Bizarrini oli italialainen insinööri, joka oli mukana kehittämässä esimerkiksi Ferrari 250 GTO:ta ja Lamborghinin ikonista V12-moottoria ennen kuin hän perusti oman merkkinsä. Alkuperäinen Bizarrini kuopattiin jo aikoja sitten, mutta nyt se tekee paluun täysin uusin voimin.
Ensimmäinen merkki Bizarrinin uudelleensyntymästä oli viime vuonna esitelty 5300 GT Corsa Revival, joka oli nimensä mukaisesti tarkka jäljennös 1960-luvun alkuperäiskilpurista. Nyt julkisuuteen tuotu Giotto on puolestaan täysin uusi hyperauto, jonka taustalta löytyy kuitenkin yksi linkki menneisyyteen merkin perustajalta napatun mallinimen lisäksi.
Auton hiilikuitukorin muodot ovat nimittäin peräisin Giorgetto Giugiaron ja hänen poikansa Fabrizion kynästä. Giorgetto Giugiaro vaikutti merkittävästi myös alkuperäisen 5300 GT:n designiin, kun hän työskenteli nuorena miehenä Bertonella 60 vuotta sitten. Giugiaron mukaan uutuuden tunnistaa välittömästi Bizarriniksi esimerkiksi keulan vaakasuuntaisten ilmanottoaukkojen myötä, ja sivulle kaartuvassa takalasissakin on kuulemma kaikuja menneisyydestä.
Muu design edustaa sen sijaan modernia hyperautomuotoilua, ja tähtäimeen on otettu esimerkiksi äskettäin esitelty Pagani Utopia. Tekniset tiedot luvataan julkaista hieman myöhemmin, mutta voimanlähteen tyyppi on jo vahvistettu. Moottorina palvelee klassisen kaavan mukainen vapaasti hengittävä V12, joka täyttää viimeisimmät päästömääräykset. Voimansiirrosta vastaa kahdeksanpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto, mutta minkäänlaisesta hybriditekniikasta ei ole puhetta.
Sellaista ei autossa välttämättä nähdäkään, koska Bizarrini pyrkii autenttiseen ja puritaaniseen ajokokemukseen kierros- ja kiihtyvyysennätysten jahtaamisen sijasta. Prototyyppien testaus aloitetaan vasta ensi vuonna, joten lopullisia kuviakin saataneen vielä odotella jonkin aikaa. Myös hinta on vielä hämärän peitossa, mutta Pagani Utopiasta pyydettävät 2,3 miljoonaa euroa voivat toimia hyvänä suuntaviittana.
Valmistusmääräkin on vielä auki, mutta Giottoa aiotaan tehdä ainakin huomattavasti enemmän kuin 5300 GT Revivalista syntyvät 24 yksilöä. Seuraavien 10 vuoden aikana Bizarrinin tavoitteena on lanseerata uudesta hyperautosta eri versioita, mutta klassisten mallien jalanjäljillä kulkevia Revival-mallejakaan ei kuulemma unohdeta.