Bentley toi Kalifornian Montereyn ”autoviikolle” Continental GT:n pohjalta tehdyn Mulliner Baturin, joka pitää sisällään sekä uutta että vanhaa. Auton muotoilun pitäisi antaa esimakua brittimerkin tulevaisuuden designista, kun taas pellin alla muriseva W12 alkaa olla yksi lajinsa viimeisistä.
Bentley siirtyy ensi vuosikymmenen alkuun mennessä pelkkään sähkövoimaan, mutta perinteisessä polttomoottorissakin on vielä potentiaalia jäljellä. Niinpä kuusilitrainen mylly on saanut Baturissa uuden ilmanoton, päivitetyt ahtimet, isommat välijäähdyttimet ja muitakin pieniä muutoksia. Niiden ja titaaniputkiston myötä huipputehoa löytyy yli 740 hevosvoiman ja maksimivääntöä 1000 newtonmetrin verran, eli kyseessä on Bentleyn pitkän historian tehokkain tuotantoauto.
Suoritusarvoja ei vielä kerrota, mutta vähintään 81 heppaa ja 100 newtonia vähäväkisempi Continental GT Speed pinkaisee nollasta sataan 3,6 sekunnissa ja yltää 335 km/h:n huippunopeuteen. Baturin vaihteistona palvelee kahdeksanpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti, ja teknisiin herkkuihin kuuluvat nelivedon lisäksi mm. nelipyöräohjaus, torque vectoring -väännönjako ja sähköinen tasauspyörästön lukko. Autossa on myös mukautuva ilmajousitus, aktiivinen kallistuksenvaimennus sekä hiilikuituvahvistetut piikarbidijarrulevyt edessä kymmenmäntäisillä satuloilla.
Suosittelemme
Bentleyn uuden ajan designia edustavat puolestaan entistä matalampi ja pystympi maski, litteät valot niin edessä kuin takana sekä takalokasuojien muhkeat pullistukset, jotka siirtävät auton visuaalista massaa kohti perää. Takapäästä kohoaa tarvittaessa esiin spoileri, ja aerodynamiikkaa avittavat myös etusplitteri, sivuhelmat sekä diffuusori takapuskurin alla. Luonnollisesti myös 22-tuumaiset vanteet ovat Baturissa aivan omanlaisensa.
Koska kyseessä on Bentleyn Mulliner-yksilöintidivisioonan nimen alla myytävä malli, ulko- ja sisävärit sekä monet materiaalit voi valita joko loputtoman pitkiltä listoilta tai täysin oman maun mukaan. Esimerkiksi sisustaan saa hiilikuitu- ja puukoristeiden lisäksi jopa 18 karaatin kullasta 3D-tulostettuja osia.
Tällä tasolla liikuttaessa hinnoilla ei taida olla enää juuri merkitystä, mutta Mulliner Baturista peritään muodollinen 1,94 miljoonan summa ennen veroja. Tuotanto rajoitetaan vain 18 autoon, ja kaikki niistä on jo myyty. Jokaisen Baturin valmistaminen käsityönä vie kuukausia, ja ensimmäisten asiakastoimitusten pitäisi tapahtua ensi vuoden puolessavälissä.