Huh, huh mikä lisävaruste – tämä auton kello maksaa 150 000 euroa

Bentleyn viime vuonna esitelty merkin ensimmäinen katumaasturi tottelee nimeä Bentayga. Bentleyn katumaasturi poikkeaa vahvasti autoluokkansa osalta merkin perinteistä, mutta kaikkia traditioita ei ole sentään hylätty. Bentleyn pitkäaikainen yhteistyö sveitsiläisen luksuskellovalmistaja Breitlingin kanssa huipentuu nimittäin Bentaygaan tarjolla olevaan kojelautakelloon.

Autoon on saatavana upea ja huippukallis Breitlingin mekaaninen Tourbillon-kello. Kellossa on käytetty jo 1700-luvun lopulla kehitettyä mekanismia, joka kumoaa painovoiman vaikutuksen. Tällöin kello toimii erityisen tarkasti, mutta koneisto on todella monimutkainen. Ensimmäisten 200 vuoden aikana maailmassa onkin valmistettu vain noin 700 Tourbillon-mekanismilla varustettua kelloa.

tourbillon_2

Bentaygassa käytetyn kellon taustalta löytyy koneisto, joka pyöräyttää sen automaattisesti kolme kertaa ympäri aina 15 minuutin välein. Tämä hoituu kellon sisäisen sähkömoottorin välityksellä, eli mekaanista Tourbillonia ei ole liitetty suoraan auton omaan sähköjärjestelmään. Kellon saa pyörähtämään ympäri myös erillistä nappia painamalla, mikäli kyytiläisiin on tarve tehdä vaikutus.

Vaikutus onnistuu toki myös kehumalla kellon hintaa, sillä Breitlingin kello maksaa hulppeat 150 000 euroa ilman eri maissa tähän päälle tulevia veroja. Kello on siis lähes yhtä kallis kuin itse auto, mutta ainakin se on valmistettu kullasta. Kelloa on myös mahdollisuus yksilöidä hieman, ja valittavana on joko perinteinen tai valkokulta, ja kellotaulu on puolestaan joko helmiäistä tai mustaa eebenpuuta.

Kelloa koristaa myös kahdeksan timanttia, joten säihkeestä ei ole pulaa. Bentaygan vakiovarusteisiinkin kuuluu muuten Breitlingin kello, mutta se ei ole ihan yhtä erikoinen kuin superkallis Tourbillon. Erikoiskellon tilaavia asiakkaita ei liene kovin paljon, ja niitä pystytään valmistamaankin vain neljä kappaletta vuodessa.

 

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...