Bentleyn viime vuonna esitelty merkin ensimmäinen katumaasturi tottelee nimeä Bentayga. Bentleyn katumaasturi poikkeaa vahvasti autoluokkansa osalta merkin perinteistä, mutta kaikkia traditioita ei ole sentään hylätty. Bentleyn pitkäaikainen yhteistyö sveitsiläisen luksuskellovalmistaja Breitlingin kanssa huipentuu nimittäin Bentaygaan tarjolla olevaan kojelautakelloon.
Autoon on saatavana upea ja huippukallis Breitlingin mekaaninen Tourbillon-kello. Kellossa on käytetty jo 1700-luvun lopulla kehitettyä mekanismia, joka kumoaa painovoiman vaikutuksen. Tällöin kello toimii erityisen tarkasti, mutta koneisto on todella monimutkainen. Ensimmäisten 200 vuoden aikana maailmassa onkin valmistettu vain noin 700 Tourbillon-mekanismilla varustettua kelloa.
Bentaygassa käytetyn kellon taustalta löytyy koneisto, joka pyöräyttää sen automaattisesti kolme kertaa ympäri aina 15 minuutin välein. Tämä hoituu kellon sisäisen sähkömoottorin välityksellä, eli mekaanista Tourbillonia ei ole liitetty suoraan auton omaan sähköjärjestelmään. Kellon saa pyörähtämään ympäri myös erillistä nappia painamalla, mikäli kyytiläisiin on tarve tehdä vaikutus.
Vaikutus onnistuu toki myös kehumalla kellon hintaa, sillä Breitlingin kello maksaa hulppeat 150 000 euroa ilman eri maissa tähän päälle tulevia veroja. Kello on siis lähes yhtä kallis kuin itse auto, mutta ainakin se on valmistettu kullasta. Kelloa on myös mahdollisuus yksilöidä hieman, ja valittavana on joko perinteinen tai valkokulta, ja kellotaulu on puolestaan joko helmiäistä tai mustaa eebenpuuta.
Suosittelemme
Kelloa koristaa myös kahdeksan timanttia, joten säihkeestä ei ole pulaa. Bentaygan vakiovarusteisiinkin kuuluu muuten Breitlingin kello, mutta se ei ole ihan yhtä erikoinen kuin superkallis Tourbillon. Erikoiskellon tilaavia asiakkaita ei liene kovin paljon, ja niitä pystytään valmistamaankin vain neljä kappaletta vuodessa.