Bensakasin paluu – Audi SQ7 ja SQ8 saavat nokalleen yli 500-heppaisen tuplaturbokoneen

Audin Euroopan strategia S-mallien voimanlähteiden suhteen on saattanut herättää ihmetystä viime aikoina. Vaikka dieseleiden kysyntä on ollut laskusuunnassa, suurinta osaa uusista Ässistä on saanut vain dieselkoneella. Nyt tämä kuitenkin muuttuu rinkulamerkin isojen katumaastureiden osalta.

Dieseleitä on todennäköisesti suosittu valmistajakohtaisten päästörajojen saavuttamiseksi. Vaikka uudet dieselit ovat puhtaampia kuin koskaan, monet tämän luokan autojen ostajista haluavat imago- tai muista syistä perinteisen bensakoneen. Nykyistä SQ7:ää ja SQ8:aa on saanut alusta alkaen pelkästään bensakasilla USA:n markkinoilla, ja nyt tämä voimanlähde tulee tarjolle TDI:n vaihtoehdoksi myös vanhalla mantereella.

-- MAINOS --

Isojen SUV:ien nokalla murisee nelilitrainen tuplaturbo-V8, joka luovuttaa muhkeat 507 hevosvoimaa ja 770 newtonmetriä. Komeista lukemista huolimatta hajurakoa jää edelleen RS Q8:aan, jossa on tasan 600 heppaa ja 800 newtonia. SQ7:n ja SQ8:n dieselversioissa on puolestaan 435 hevosta ja 900 newtonmetriä, joten ainakin huipputehon osalta TDI jää selvästi bensamalleille.

Syksyllä myyntiin tulevat uutuudet edustavat katumaasturien ripeintä päätä, koska nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan ainoastaan 4,1 sekuntia. Ohituskiihtyvyyskin on kunnossa, koska väli 80-120 km/h hurahtaa vain 3,8 sekunnissa. Huippunopeus on puolestaan rajoitettu tuttuun saksalaistapaan 250 km/h:n lukemaan, vaikka voimavarojen puolesta autot kulkisivat varmasti selvästi kovempaakin.

-- MAINOS --




SQ7:n ja SQ8:n vakiovarusteisiin kuuluu tehokkaan tuplaturbokoneen lisäksi mukautuva ilmajousitus ja nelipyöräohjaus. Ilmajousituksen mukana tulee myös sähkömekaanisesti toimiva aktiivinen kallistuksenvaimennus sekä taka-akseliston sporttitasauspyörästö, joka osaa jakaa voimaa takapyörien välillä vauhdikkaammassa mutka-ajossa. SQ7:n vakiopyörät ovat 20-tuumaiset, kun taas SQ8:ssa on tuumaa isommat kiekot. Lisähintaan ensin mainittuun saa 22- ja jälkimmäiseen peräti 23-tuumaiset vanteet.

-- MAINOS --

Esimerkiksi Saksassa SQ7:n hinnat alkavat reilusta 93 000 eurosta, kun taas SQ8:sta pitää pulittaa vähintään 101 000 euroa. Suomen hinnat ovat vielä auki kuten myös se, tulevatko bensakasilla ryyditetyt Ässät ylipäätään myyntiin täällä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Kapitalistinen luksus houkutteli kommunistijohtajiakin – Kiinan ulkoministerin entinen Mercedes 600 Pullman on myynnissä eBayssa

Vuonna 1963 lanseeratusta Mercedes-Benz 600 Pullmanista tuli nopeasti vallan symboli, joka houkutteli erityisesti diktaattoreita ympäri maailman. Kiinan ulkoministerille aikanaan...

Maserati esitteli idean 1990-luvun sportistaan 2020-luvulle päivitettynä – pitäisikö tämä auto ottaa tuotantoon?

Maseratit ovat nykyään varsin kurvikkaita ilmestyksiä, mutta ennen oli toisin. Kolme vuosikymmentä sitten italialaismerkin sporttisimpien mallien joukkoon kuului kompakti...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.