Bensakasin paluu – Audi SQ7 ja SQ8 saavat nokalleen yli 500-heppaisen tuplaturbokoneen

Audin Euroopan strategia S-mallien voimanlähteiden suhteen on saattanut herättää ihmetystä viime aikoina. Vaikka dieseleiden kysyntä on ollut laskusuunnassa, suurinta osaa uusista Ässistä on saanut vain dieselkoneella. Nyt tämä kuitenkin muuttuu rinkulamerkin isojen katumaastureiden osalta.

Dieseleitä on todennäköisesti suosittu valmistajakohtaisten päästörajojen saavuttamiseksi. Vaikka uudet dieselit ovat puhtaampia kuin koskaan, monet tämän luokan autojen ostajista haluavat imago- tai muista syistä perinteisen bensakoneen. Nykyistä SQ7:ää ja SQ8:aa on saanut alusta alkaen pelkästään bensakasilla USA:n markkinoilla, ja nyt tämä voimanlähde tulee tarjolle TDI:n vaihtoehdoksi myös vanhalla mantereella.





Isojen SUV:ien nokalla murisee nelilitrainen tuplaturbo-V8, joka luovuttaa muhkeat 507 hevosvoimaa ja 770 newtonmetriä. Komeista lukemista huolimatta hajurakoa jää edelleen RS Q8:aan, jossa on tasan 600 heppaa ja 800 newtonia. SQ7:n ja SQ8:n dieselversioissa on puolestaan 435 hevosta ja 900 newtonmetriä, joten ainakin huipputehon osalta TDI jää selvästi bensamalleille.

Syksyllä myyntiin tulevat uutuudet edustavat katumaasturien ripeintä päätä, koska nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan ainoastaan 4,1 sekuntia. Ohituskiihtyvyyskin on kunnossa, koska väli 80-120 km/h hurahtaa vain 3,8 sekunnissa. Huippunopeus on puolestaan rajoitettu tuttuun saksalaistapaan 250 km/h:n lukemaan, vaikka voimavarojen puolesta autot kulkisivat varmasti selvästi kovempaakin.


SQ7:n ja SQ8:n vakiovarusteisiin kuuluu tehokkaan tuplaturbokoneen lisäksi mukautuva ilmajousitus ja nelipyöräohjaus. Ilmajousituksen mukana tulee myös sähkömekaanisesti toimiva aktiivinen kallistuksenvaimennus sekä taka-akseliston sporttitasauspyörästö, joka osaa jakaa voimaa takapyörien välillä vauhdikkaammassa mutka-ajossa. SQ7:n vakiopyörät ovat 20-tuumaiset, kun taas SQ8:ssa on tuumaa isommat kiekot. Lisähintaan ensin mainittuun saa 22- ja jälkimmäiseen peräti 23-tuumaiset vanteet.

Esimerkiksi Saksassa SQ7:n hinnat alkavat reilusta 93 000 eurosta, kun taas SQ8:sta pitää pulittaa vähintään 101 000 euroa. Suomen hinnat ovat vielä auki kuten myös se, tulevatko bensakasilla ryyditetyt Ässät ylipäätään myyntiin täällä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...