Bemarin muskelimaasturit vuosivat julkisuuteen – uusi X5 M ja X6 M kuvattiin tehtaalla täysin naamioimattomina

Vaikka BMW:n M-osaston pyhiin periaatteisiin kuuluivat ennen muinoin korkealle kiertävä vaparikone, takaveto ja manuaalivaihteisto, näistä opeista on luovuttu jo kauan sitten. M:n mallisto laajeni automaattivaihteisten, nelivetoisten ja turbokoneisten katumaasturien suuntaan kymmenisen vuotta sitten X5 M:n ja X6 M:n ensimmäisten sukupolvien myötä, ja tämä resepti osoittautui ainakin myyntilukemien valossa hyvin menestyksekkääksi. Baijerilaiset tarjoavat nykyään vastaavia malleja myös pykälää pienempien X3:n sekä X4:n pohjalta, ja X5 M sekä X6 M ovat pian siirtymässä kolmanteen sukupolveensa.

Uuden X5 M:n naamioituja protoja on bongattu testiajoissa jo useampaan kertaan, mutta X6 M on sen sijaan onnistuttu pitämään tähän asti piilossa. Auton perustana käytettävää kolmannen sukupolven X6:takaan ei ole vielä lanseerattu julkisuuteen, mutta nyt upouudet M-versiot onnistuttiin vangitsemaan kameran linssille ilman rihman kiertämää. Uutuudet kuvattiin ilmeisesti BMW:n omalla tuotantolinjalla, eli salassapitovelvollisuus on pettänyt jossakin kohtaa pahan kerran.

Muskelimaasturit edustavat muotoilunsa osalta M-divisioonan nykytyyliä. Massiivisilla ilmanottoaukoilla varustetussa etupuskurissa on samaa henkeä kuin tulevassa M8:ssa, mutta katumaasturien keulalla tämä ilme vaikuttaa ehkä vieläkin röyhkeämmältä. M:n sedaneista ja coupéista tuttuja pullistettuja lokasuojia ei SUV:eissa edelleenkään nähdä, mutta takapäätä dominoi neljää putkenpäätä reunustava massiivinen musta diffuusori. Myös vanteet ja merkit ovat mustat, koska kuvissa esiintyvät autot ovat vielä ”perusmallejakin” tehokkaampia Competition-versioita.

Sisustatkin on tehty M:n tutulla reseptillä, johon kuuluvat mm. sporttipenkit, alcantaralla verhoiltu ratti ja rutkasti hiilikuitukoristeita. F95-koodilla tunnettua X5 M:ää ja F96-mallista X6 M:ää vauhdittaa nykyisestä M5:stä lainattu 4,4-litrainen tuplaturbokasi, joka luovuttanee katumaastureissakin vähintään 600 hevosvoimaa. Potku välitetään M5:n tavoin kahdeksanvaihteisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle, ja nelivetona palvelee sporttidivisioonan insinöörien säätämä M xDrive. SUV:eissa siitä ei saa kuitenkaan tehtyä pelkästään takavetoista M5:n tyyliin.

Competition-versioiden teholukema kirjataan todennäköisesti 625 heppaan, eli tässäkin suhteessa mennään M5:n mallilla. Satasen nopeus on taulussa alle neljässä sekunnissa, ja yli kaksi tonnia painavien möhkäleiden pysäyttämistä tehostavat lisävarustelistalta löytyvät hiilikuitukeraamiset jarrut. Ainakin X5 M:n tuotanto alkanee USA:n Spartanburgin tehtaalla vielä tämän vuoden aikana, mutta X6 M:ää voidaan joutua odottelemaan vähän pidempään, koska uuden X6:n perusmallitkin ovat vielä esittelemättä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...