Bemarin muskelimaasturit vuosivat julkisuuteen – uusi X5 M ja X6 M kuvattiin tehtaalla täysin naamioimattomina

Vaikka BMW:n M-osaston pyhiin periaatteisiin kuuluivat ennen muinoin korkealle kiertävä vaparikone, takaveto ja manuaalivaihteisto, näistä opeista on luovuttu jo kauan sitten. M:n mallisto laajeni automaattivaihteisten, nelivetoisten ja turbokoneisten katumaasturien suuntaan kymmenisen vuotta sitten X5 M:n ja X6 M:n ensimmäisten sukupolvien myötä, ja tämä resepti osoittautui ainakin myyntilukemien valossa hyvin menestyksekkääksi. Baijerilaiset tarjoavat nykyään vastaavia malleja myös pykälää pienempien X3:n sekä X4:n pohjalta, ja X5 M sekä X6 M ovat pian siirtymässä kolmanteen sukupolveensa.

Uuden X5 M:n naamioituja protoja on bongattu testiajoissa jo useampaan kertaan, mutta X6 M on sen sijaan onnistuttu pitämään tähän asti piilossa. Auton perustana käytettävää kolmannen sukupolven X6:takaan ei ole vielä lanseerattu julkisuuteen, mutta nyt upouudet M-versiot onnistuttiin vangitsemaan kameran linssille ilman rihman kiertämää. Uutuudet kuvattiin ilmeisesti BMW:n omalla tuotantolinjalla, eli salassapitovelvollisuus on pettänyt jossakin kohtaa pahan kerran.

-- MAINOS --

Muskelimaasturit edustavat muotoilunsa osalta M-divisioonan nykytyyliä. Massiivisilla ilmanottoaukoilla varustetussa etupuskurissa on samaa henkeä kuin tulevassa M8:ssa, mutta katumaasturien keulalla tämä ilme vaikuttaa ehkä vieläkin röyhkeämmältä. M:n sedaneista ja coupéista tuttuja pullistettuja lokasuojia ei SUV:eissa edelleenkään nähdä, mutta takapäätä dominoi neljää putkenpäätä reunustava massiivinen musta diffuusori. Myös vanteet ja merkit ovat mustat, koska kuvissa esiintyvät autot ovat vielä ”perusmallejakin” tehokkaampia Competition-versioita.

-- MAINOS --




Sisustatkin on tehty M:n tutulla reseptillä, johon kuuluvat mm. sporttipenkit, alcantaralla verhoiltu ratti ja rutkasti hiilikuitukoristeita. F95-koodilla tunnettua X5 M:ää ja F96-mallista X6 M:ää vauhdittaa nykyisestä M5:stä lainattu 4,4-litrainen tuplaturbokasi, joka luovuttanee katumaastureissakin vähintään 600 hevosvoimaa. Potku välitetään M5:n tavoin kahdeksanvaihteisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle, ja nelivetona palvelee sporttidivisioonan insinöörien säätämä M xDrive. SUV:eissa siitä ei saa kuitenkaan tehtyä pelkästään takavetoista M5:n tyyliin.

Competition-versioiden teholukema kirjataan todennäköisesti 625 heppaan, eli tässäkin suhteessa mennään M5:n mallilla. Satasen nopeus on taulussa alle neljässä sekunnissa, ja yli kaksi tonnia painavien möhkäleiden pysäyttämistä tehostavat lisävarustelistalta löytyvät hiilikuitukeraamiset jarrut. Ainakin X5 M:n tuotanto alkanee USA:n Spartanburgin tehtaalla vielä tämän vuoden aikana, mutta X6 M:ää voidaan joutua odottelemaan vähän pidempään, koska uuden X6:n perusmallitkin ovat vielä esittelemättä.

-- MAINOS --

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Teslan ostajan opas: Model S vai Model X

Moni Teslan ostaja pähkäilee itselleen sopivaa mallia. Model 3 vs. Model S vertailuita löytyy useita, mutta kahden suurimman mallin,...

Maasturilegendan uusi versio bodattuna – Land Rover Defender näyttää tältä Lumma Designin käsittelyn jälkeen

Alkuperäinen Land Rover Defender poistui muutama vuosi sitten tuotannosta lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen, ja täysin uusi seuraaja on...

Tämä veneen ja auton yhdistelmä on tulossa pian huutokauppaan

Miksi ostaa venettä, kun voi ostaa samalla kertaa myös auton? Jos haluaa tehdä vaikutuksen ensi kesänä rannalla löhöäjiin, niin...

BMW haastaa VW Golf GTI:n – uusi 128ti on baijerilaismerkin ensimmäinen etuvetoinen hot hatch

BMW:n 1-sarja siirtyi viime vuonna pahimpien kilpakumppanien kaltaiseen etuvetoon kahden takavetoisen sukupolven jälkeen. Nyt 1-sarjan mallisto täydentyy 128ti:llä, eli...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...