MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Bemarin möhköfantti nähdään jo pian – X7:n konseptiversio esitellään syksyllä Frankfurtissa

BMW:n slogan oli joskus ”The Ultimate Driving Machine”, mutta baijerilaiset ovat etääntyneet varsin kauas sporttisista juuristaan ainakin tiettyjen mallien osalta. Bemarinkin valikoimaan on tullut erilaisia katumaastureita kuin sieniä sateella, mutta yläpäässä on vielä kasvattamisen varaa. Nykyinen mallisto päättyy nimittäin X5:een ja sen pohjalta tehtyyn coupé-kattoiseen X6:een, kun taas Audilla ja Mersulla on tarjolla vieläkin isommat Q7 ja GLS.

Baijerilaismerkki on tiedostanut ongelman hyvän aikaa sitten, ja se on kehittänyt jo muutaman vuoden ajan katumaasturikattauksen kruunaavaa X7:ää. Euroopassa tällainen auto ei löydä kovinkaan paljon ostajia, mutta USA:n, Kiinan ja Lähi-idän markkinat janoavat massiivisia seitsemänpaikkaisia SUV:eja. X7:ää on testattu vielä vahvasti naamioituna mm. Nürburgringin radalla, joten isossa katumaasturissa saattaa olla rippunen sporttisuuttakin koosta ja painosta huolimatta.

Auto on tulossa tämänhetkisten tietojen mukaan myyntiin vuonna 2019, mutta siitä saadaan esimakua jo muutaman kuukauden päästä. Vahvat huhut kertovat nimittäin, että BMW paljastaa X7:n konseptiversion syyskuussa ovensa avaavassa Frankfurtin autonäyttelyssä. Se ei jää baijerilaisten ainoaksi uutuudeksi kotimaaperällä, vaan lisäksi esillä pitäisi olla myös uusi 6-sarjan GT, seuraavan sukupolven X3 sekä i3-sähköauton facelift-malli ja sporttisempi S-versio.

X7:n tuotantomalli on Bemarin historian kookkain auto, ja se tehdään mm. 7-sarjasta tutun CLAR-pohjalevyn varaan. Muotoilu on melko lähellä X5:tä, mutta X7:ssä nähdään myös pari viikkoa sitten esitellystä 8-sarjan konseptista tuttuja piirteitä. Niihin kuuluvat mm. massiivinen munuaismaski ja kissamaiset etuvalot. Nekään eivät kuitenkaan pysty peittämään auton järkälemäistä olemusta. X7 on vielä korkeampi kuin X5, ja seitsemänpaikkaisuus vaatii veronsa pidemmän peräylityksen muodossa.

Auton tarjoaman luksuksen ja teknologian pitäisi olla sitä luokkaa, että jopa 7-sarja jää toiseksi. Moottorivalikoima koostuu lähinnä rivikuutosista ja veekaseista, mutta pistokehybridikin tulee varmasti tarjolle. Se lienee suosituin voimanlähde vanhalla mantereella kuutosdieselin ohella, kun taas muualla suositaan isoja bensakoneita. Niiden kruununa nähdään mahdollisesti jopa tupla-ahdettu V12, joka nostaisi X7:n statuksen kertaheitolla Q7:n ja GLS:n yläpuolelle.

Lue lisää