Bemarin huippumallin ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen – tältä uusi M8 Competition näyttää täysin naamioimattomana

058-sarja teki jälleen paluun BMW:n mallistoon, kun tuotannosta poistuneen 6-sarjan seuraaja päätettiin asemoida astetta arvokkaammaksi. Tavoitteena on vastata entistä paremmin mm. Mersun S-luokan kaksiovisten mallien heittämään haasteeseen. 8-sarjan kaksioviset versiot ovat ehtineet jo markkinoille, ja avomallikin on esitelty. Kolmantena korimallina tulossa on neliovinen Gran Coupé, ja luonnollisesti myös täysiveriset M-versiot täydentävät valikoimaa.

Tulevasta M8:sta on nähty jo erilaisia tiiserikuvia sekä videoita, ja prototyypit ovat kiertäneet ahkeraan mm. Nürburgringin Nordschleifea. Testiprotot ovat olleet vielä sen verran naamioituja, että yksityiskohtien tarkka muotoilu on jäänyt hämärän peittoon. Nyt Bemarin sporttisen lippulaivan linjoja ei tarvitse enää arvailla, koska auto vuosi julkisuuteen ilman rihman kiertämää. Mattasininen yksilö onnistuttiin kuvaamaan ilmeisesti BMW:n omissa tiloissa, koska taustalla näkyy baijerilaisten muitakin uutuuksia.

Otoksissa esiintyvä auto on M8:n ”perusmalliakin” tehokkaampi Competition-versio. Sen tekniikka on pitkälti samaa kuin vastaavassa M5:ssä, eli konepellin alla murisee vähintään 625 hevosvoiman tehon ja 750 newtonin maksimiväännön tuottava 4,4-litrainen tuplaturbokasi. Voima ohjataan M5:n tyyliin kaikille neljälle pyörälle, mutta perinteinen takavetomoodikin on käytettävissä napin painalluksella. Vaihteistona palvelee kahdeksanpykäläinen automaatti, joka toimii manuaalimoodissakin vähintään yhtä nopeasti kuin aiemmat kaksoiskytkinratkaisut.


M8:n status erottuu myös ulospäin. Etupuskuria dominoivat isot ilmanottoaukot, joiden reunoja koristavat hiilikuituiset palikat puskurin alakulmien tavoin. Puskurin alla on lisäksi hillitty keskispoileri, ja munuaismaski on kiiltävän musta. Tuplakuplamallinen kattokin on hiilikuitua M:n tyyliin, ja myös mustat peilinkotelot edustavat taattua Motosport-linjaa. Samaa voidaan sanoa ilmanpoistoaukoilla varustetuista etulokasuojista hiilikuituisine kiduksineen.

20-tuumaisten hunajakennovanteiden takana piilevät kullanvärisillä satuloilla varustetut hiilikuitukeraamiset jarrut, ja takaluukun reunassa on hillitty spoilerilippa. Takapuskuri näyttäisi olevan muuten sama kuin M850i:ssä, mutta puskurin alareunaan integroitu diffuusori on muotoiltu vielä sporttisemmin. Se reunustaa isoja putkenpäitä, joita on luonnollisesti neljä M-perinteiden mukaisesti. Sisällä on puolestaan punaisilla M-napeilla varustettu sporttiratti, hiilikuitukoristeita, M5:stä tuttu vaihdekepinnuppi ja vakiota kuppimaisemmat penkit M8-logoilla.

Yleensä Competition-versiot esitellään vasta ”tavallisten” M-mallien jälkeen, joten sellainenkin lienee luvassa M8:sta. Kumpikaan niistä ei ole mitään halpaa hupia, koska M8 asemoidaan myös hinnaltaan BMW:n koko malliston lippulaivaksi.





LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...