058-sarja teki jälleen paluun BMW:n mallistoon, kun tuotannosta poistuneen 6-sarjan seuraaja päätettiin asemoida astetta arvokkaammaksi. Tavoitteena on vastata entistä paremmin mm. Mersun S-luokan kaksiovisten mallien heittämään haasteeseen. 8-sarjan kaksioviset versiot ovat ehtineet jo markkinoille, ja avomallikin on esitelty. Kolmantena korimallina tulossa on neliovinen Gran Coupé, ja luonnollisesti myös täysiveriset M-versiot täydentävät valikoimaa.
Tulevasta M8:sta on nähty jo erilaisia tiiserikuvia sekä videoita, ja prototyypit ovat kiertäneet ahkeraan mm. Nürburgringin Nordschleifea. Testiprotot ovat olleet vielä sen verran naamioituja, että yksityiskohtien tarkka muotoilu on jäänyt hämärän peittoon. Nyt Bemarin sporttisen lippulaivan linjoja ei tarvitse enää arvailla, koska auto vuosi julkisuuteen ilman rihman kiertämää. Mattasininen yksilö onnistuttiin kuvaamaan ilmeisesti BMW:n omissa tiloissa, koska taustalla näkyy baijerilaisten muitakin uutuuksia.
Otoksissa esiintyvä auto on M8:n ”perusmalliakin” tehokkaampi Competition-versio. Sen tekniikka on pitkälti samaa kuin vastaavassa M5:ssä, eli konepellin alla murisee vähintään 625 hevosvoiman tehon ja 750 newtonin maksimiväännön tuottava 4,4-litrainen tuplaturbokasi. Voima ohjataan M5:n tyyliin kaikille neljälle pyörälle, mutta perinteinen takavetomoodikin on käytettävissä napin painalluksella. Vaihteistona palvelee kahdeksanpykäläinen automaatti, joka toimii manuaalimoodissakin vähintään yhtä nopeasti kuin aiemmat kaksoiskytkinratkaisut.
M8:n status erottuu myös ulospäin. Etupuskuria dominoivat isot ilmanottoaukot, joiden reunoja koristavat hiilikuituiset palikat puskurin alakulmien tavoin. Puskurin alla on lisäksi hillitty keskispoileri, ja munuaismaski on kiiltävän musta. Tuplakuplamallinen kattokin on hiilikuitua M:n tyyliin, ja myös mustat peilinkotelot edustavat taattua Motosport-linjaa. Samaa voidaan sanoa ilmanpoistoaukoilla varustetuista etulokasuojista hiilikuituisine kiduksineen.
20-tuumaisten hunajakennovanteiden takana piilevät kullanvärisillä satuloilla varustetut hiilikuitukeraamiset jarrut, ja takaluukun reunassa on hillitty spoilerilippa. Takapuskuri näyttäisi olevan muuten sama kuin M850i:ssä, mutta puskurin alareunaan integroitu diffuusori on muotoiltu vielä sporttisemmin. Se reunustaa isoja putkenpäitä, joita on luonnollisesti neljä M-perinteiden mukaisesti. Sisällä on puolestaan punaisilla M-napeilla varustettu sporttiratti, hiilikuitukoristeita, M5:stä tuttu vaihdekepinnuppi ja vakiota kuppimaisemmat penkit M8-logoilla.
Suosittelemme
Yleensä Competition-versiot esitellään vasta ”tavallisten” M-mallien jälkeen, joten sellainenkin lienee luvassa M8:sta. Kumpikaan niistä ei ole mitään halpaa hupia, koska M8 asemoidaan myös hinnaltaan BMW:n koko malliston lippulaivaksi.