Bemarin 8-sarjan paluu alkaa näyttää varmalta – myös M8-supertykki on tulossa

BMW:n alkuperäinen 8-sarja oli iso GT-luokan coupé, jota valmistettiin lähes 10 vuoden ajan 1980-luvun lopulta lähtien. Luukkulampuilla varustettu auto kuului aikansa ehdottomaan eliittiin ja oli täynnä edistyksellistä tekniikkaa, mikä nosti myös hinnan varsin korkeaksi. Niinpä 8-sarja ei ollut koskaan varsinainen myyntimenestys, ja se ei saanut suoraa seuraajaa.

Bemari uskaltautui luksuscoupéiden markkinoille seuraavan kerran vasta vuonna 2003, kun astetta pienempi 6-sarja esiteltiin. Kuutonenkin on nykymuodossaan varsin iso ja painava auto, ja nyt BMW:llä mietitään strategian muuttamista sen suhteen. Mercedes-AMG GT:n menestys on saanut Bemarinkin haikailemaan mallistoonsa todellista haastajaa Porsche 911:lle, ja seuraavan sukupolven 6-sarjasta ollaan tekemässä sellaista vahvojen huhujen mukaan. Kuutosesta tulee siis pienempi, kevyempi ja jopa kaksipaikkainen, mikä jättää mallistoon tilaa isommalle coupélle.

Tämä isompi coupé on luonnollisesti uusi 8-sarja. BMW:n johto on jo aiemmin vihjaillut tuovansa mallistoon 7-sarjaa kalliimman luksusauton, ja aiheesta on nähty Pininfarinan muotoilema konseptikin muutama vuosi sitten. Nyt uuden Kasin ympärille saatiin taas uutta pöhinää, kun Bemari rekisteröi itselleen siihen liittyviä tuotemerkkejä. Baijerilaisvalmistaja varmisti käyttöönsä 825-, 830-, 835-, 850-, 860-, M850- sekä M8-tavaramerkit, ja niille tulee sisäpiirin lähteiden mukaan todellista käyttöä.


Tämä tarkoittaa siis sitä, että uudesta Kasista on tulossa M850-nimisen M Performance -version lisäksi myös aito M8. Sellainen ei päässyt koskaan tuotantoon vanhasta 8-sarjasta, vaikka BMW tekikin aiheesta ajokelpoisia prototyyppejä. Uutta M8:aa vauhdittaa todennäköisesti mm. M5:stä ja M6:sta tuttu 4,4-litrainen tuplaturbokasi, jonka teholukema on isossa coupéssa taatusti 600 hevosvoiman paremmalla puolella. 860 on puolestaan hienostunut huippumalli, jonka pellin alla nähdään melko varmasti mm. 760:sta tuttu kuiskaavakäyntinen V12.

Jäämme odottelemaan, milloin uusi 8-sarja tulee markkinoille. Auto on tällä hetkellä vielä aivan kehityksensä alkumetreillä, joten isoa coupé-mallia saadaan odotella vielä jokunen vuosi.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...