Bemarin 8-sarjan paluu alkaa näyttää varmalta – myös M8-supertykki on tulossa

BMW:n alkuperäinen 8-sarja oli iso GT-luokan coupé, jota valmistettiin lähes 10 vuoden ajan 1980-luvun lopulta lähtien. Luukkulampuilla varustettu auto kuului aikansa ehdottomaan eliittiin ja oli täynnä edistyksellistä tekniikkaa, mikä nosti myös hinnan varsin korkeaksi. Niinpä 8-sarja ei ollut koskaan varsinainen myyntimenestys, ja se ei saanut suoraa seuraajaa.

Bemari uskaltautui luksuscoupéiden markkinoille seuraavan kerran vasta vuonna 2003, kun astetta pienempi 6-sarja esiteltiin. Kuutonenkin on nykymuodossaan varsin iso ja painava auto, ja nyt BMW:llä mietitään strategian muuttamista sen suhteen. Mercedes-AMG GT:n menestys on saanut Bemarinkin haikailemaan mallistoonsa todellista haastajaa Porsche 911:lle, ja seuraavan sukupolven 6-sarjasta ollaan tekemässä sellaista vahvojen huhujen mukaan. Kuutosesta tulee siis pienempi, kevyempi ja jopa kaksipaikkainen, mikä jättää mallistoon tilaa isommalle coupélle.

Tämä isompi coupé on luonnollisesti uusi 8-sarja. BMW:n johto on jo aiemmin vihjaillut tuovansa mallistoon 7-sarjaa kalliimman luksusauton, ja aiheesta on nähty Pininfarinan muotoilema konseptikin muutama vuosi sitten. Nyt uuden Kasin ympärille saatiin taas uutta pöhinää, kun Bemari rekisteröi itselleen siihen liittyviä tuotemerkkejä. Baijerilaisvalmistaja varmisti käyttöönsä 825-, 830-, 835-, 850-, 860-, M850- sekä M8-tavaramerkit, ja niille tulee sisäpiirin lähteiden mukaan todellista käyttöä.

Tämä tarkoittaa siis sitä, että uudesta Kasista on tulossa M850-nimisen M Performance -version lisäksi myös aito M8. Sellainen ei päässyt koskaan tuotantoon vanhasta 8-sarjasta, vaikka BMW tekikin aiheesta ajokelpoisia prototyyppejä. Uutta M8:aa vauhdittaa todennäköisesti mm. M5:stä ja M6:sta tuttu 4,4-litrainen tuplaturbokasi, jonka teholukema on isossa coupéssa taatusti 600 hevosvoiman paremmalla puolella. 860 on puolestaan hienostunut huippumalli, jonka pellin alla nähdään melko varmasti mm. 760:sta tuttu kuiskaavakäyntinen V12.

Jäämme odottelemaan, milloin uusi 8-sarja tulee markkinoille. Auto on tällä hetkellä vielä aivan kehityksensä alkumetreillä, joten isoa coupé-mallia saadaan odotella vielä jokunen vuosi.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...