BMW lanseerasi E24-koodilla tunnetun ensimmäisen 6-sarjan markkinoille vuoden 1976 alussa, jolloin se korvasi E9-korimallisen edeltäjänsä. E9:stä oli tarjolla mm. ikoninen 3.0 CSL, mutta 6-sarjastakin nähtiin myöhemmin muhkealla teholukemalla varustettu M635 CSi. Sitä vauhditti M1-superautosta lainattu 3,5 litrainen suora kuutonen, joka kiidätti tyylikkään coupén 286 hevosvoiman turvin parhaimmillaan 6,4 sekunnissa nollasta sataan.
Se ei kuitenkaan jäänyt tehokkaimmaksi Kuutoseksi, koska tehtaan hovivirittäjä Alpina pisti vielä pykälää paremmaksi omalla tulkinnallaan. Alpina kehitti nimittäin E24:n pohjalta B7 Turbo Coupéksi nimetyn luomuksen, jonka pellin alla murisi mallinimen mukaisesti pakokaasuahtimella varustettu 3,4-litrainen suora kuutonen. B7 Turbo Coupé jäi kuitenkin paljon M635 CSi:tä harvinaisemmaksi näyksi, koska niitä valmistettiin vain 130 kappaletta.
Niistä ainoastaan 17 yksilössä oli 1980-luvun lopun lainsäädännön mukanaan tuoma katalysaattori. Sen myötä koneen huipputeho laski 335 hepasta ”vain” 325 polleen, mutta maksimivääntö kasvoi samalla 512 newtonmetrin lukemasta 520 newtoniin. Vääntö oli myös käytössä hieman alemmilla kierroksilla, mikä teki käytännön suorituskyvystä jopa hieman parempaa kuin ilman katalysaattoria olevassa versiossa.
Alpina kertoi katalysaattorilla varustetun B7 Turbo Coupén kiihtyvyydeksi nollasta sataan vain 5,8 sekuntia, mikä oli aikansa superautotasoa. Samaa voi sanoa huippunopeudesta, joka kirjattiin 265 km/h:n lukemaan. Katalysaattorikoneiset B7 Turbot ovat harvinaisuutensa vuoksi erittäin haluttuja keräilykappaleita, ja yksi näistä 17 autosta tulee nyt vasaran alle RM Sotheby’sin Saksan Essenin Techno-Classica-näyttelyn yhteydessä järjestämässä huutokaupassa.
Suosittelemme
Mustanpuhuva coupé on ollut aiemmin yksityisomistuksessa Sveitsin Bernissä. Auto on ollut jossakin historiansa vaiheessa verhoilupajan käsittelyssä, ja niinpä sisätiloja koristaa suorastaan kirkuvan punainen nahka. Sen asentaneesta firmasta muistuttaa Autosattlerei Wenger -nimisen firman laatta, ja myös alkuperäinen radio on vaihtunut CD-vaihtajalla varustettuun soittopeliin. Muuten tämä yksilö vaikuttaisi olevan alkuperäiskunnossa Alpinan vanteita ja rattia myöten, ja harvinaisuus heijastuu myös auton hintaan. B7 Turbo Coupésta maksettavan summan odotetaan nimittäin kohoavan 140 000 – 160 000 euron lukemiin.